Gå til innhold

Rettigheter, maleri av foto ? ENDRET : stjålet foto (igjen)

Anbefalte innlegg

Hvordan stiller dette seg egentlig ? Har man rettigheter i det hele tatt ?

Hårfint ? Grenseland ? Gråsoner ?

Greia er at jeg bli tipset om dette fra en annen på FLICKR :

post-102966-0-41882800-1322518058_thumb.jpg

link : http://www.charlesbankgallery.com/news/50/

Som er en direkte kopi av mitt bilde :

990130798_7097905af3_o.jpg

Phyllocrania paradoxa by Thor Hakonsen, on Flickr

Har fått forespørsler fra "kunstnere" (amatører/hobby osv) med spørsmål om de kan male noen av bildene mine - og de har alltid fått positivt svar. Denne dama har jeg nok aldri fått noen forespørsel fra..

Er det fritt frem og male av ett fotografi på den måten og kalle det 100% sitt eget verk ?

Endret av ThorEH
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syntes også det ser veldig ut som ett bilde, mitt bilde...

Jeg har googla dama - og hun er kjent for veldig "life-like" malerier.. Sender uansett en mail til galleriet i morgen, og påstår at det er mitt bilde de har brukt - da det tross alt ser veldig slik ut. Og, i den oppløsningen er det ikke mulig å se forskjell !?

Lenke til kommentar

Oppdatering i saken :

Sendte en mail til galleriet sent i går kveld - og spurte om en forklaring på hvorfor de brukte mitt bilde.

Fikk svar i dag morges om at de hadde nå vært i kontakt med artisten (Pia Dehne) og funnet ut det var en misforståelse :) Og skulle fjerne bildet så fort som mulig..

Har svart at jeg gjerne ville vite HVA som var en misforståelse, samt at jeg gjør det klart at jeg ønsker betalt for bruken åkke som - noe, de som gallerieiere, bør forstå..

Blir spennende å se neste svar :)

Lenke til kommentar

Heisann,

Etter at jeg kom i kontakt med galleriet, så ble bilder umiddelbart fjernet fra deres nettsider, og det skulle det også gjøre fra FB-sidene.. Jeg sjekket kun sidene til galleriet.

Jeg har forøvrig kommet til enighet om betaling med galleriet, som tar støyten for kunstneren - som er den som har levert materialet til dem.

Men, nu må det sendes en ny mail til dem :)

Takker og bukker Bjohansen

Lenke til kommentar

Ang artikkelen i The Standard, så har galleriet gitt dem beskjed og bedt dem fjerne bildet.

Når det gjelder FB-eventsiden, så skyldte de på cache, men det er ihvertfall bort nå.

Så, så langt er det case-closed for min del - om det ikke skulle dukke opp igjen, noe jeg ikke ser på som veldig sannsynlig :)

Lenke til kommentar

Heisann,

Etter at jeg kom i kontakt med galleriet, så ble bilder umiddelbart fjernet fra deres nettsider, og det skulle det også gjøre fra FB-sidene.. Jeg sjekket kun sidene til galleriet.

Jeg har forøvrig kommet til enighet om betaling med galleriet, som tar støyten for kunstneren - som er den som har levert materialet til dem.

Men, nu må det sendes en ny mail til dem :)

Takker og bukker Bjohansen

Kor mykje fekk du?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...