LMH1 Skrevet 28. november 2011 Del Skrevet 28. november 2011 (endret) Har noen en ca prislapp på hva windows XP kostet å utvikle i 2001? Snakker vi om over 1 miliard USD det kostet å utvikle XP til den dag i dag? til og med service pack 3? Hvordan er det med windows 7? Er det derfor microsoft holder seg til et operativsystem, og heller deler det opp i 5 deler uavhenging av bruk? Hvis noen skulle anslått det ville koster å pusse opp windows XP til å bli et super 64 bits operativsysten som er 50% raskere en windows 7 ultimate på samme maskinvare. Og 30 % raskere en windows 7 Home Basic hvordan ville det sett ut? Selvsagt støttet dagens eldre spill problemfritt. Klarer noen å anta en pris det ville kostet? Også installasjonen skal være tilpasset GUI vi finner i dag, ikke noe dos opplegg. Endret 28. november 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 28. november 2011 Del Skrevet 28. november 2011 Du har mange sånne høytflyvende spørsmål om dagen. Er det lov å spørre hvorfor du lurer på noe som strengt tatt er fullstendig uvesentlig?? Jeg mener ikke å være frekk, jeg bare stusser over hva som driver deg til å ville vite slike ting som du ikke kan bruke til spesielt mye. 5 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 28. november 2011 Del Skrevet 28. november 2011 Det er ingen her som kan si noe om hva det vil koste. Det eneste svaret du vil få er vill gjetting. Microsoft har etter all sannsynlighet vurdert kostnaden med å videreutvikle XP slik at det fremsto som nytt, kontra å lage et nytt(W7) fra bunnen av, og kommet frem til at det ville være rimeligere og gi flere fordeler å lage nytt enn å mekke på XP i det uendelige. Når man begynner på nytt kan man gjøre en del ting annerledes basert på tidligere erfaringer. De aller fleste systemer har en livssyklus som gjør at produsenten begynner fra begynnelsen igjen etter et gitt antall evolusjonssteg. Dette er helt normalt. Windows 8 kommer til å ligne en del på Windows 7, noe som er naturlig ettersom det vel blir en videreutvikling, men samtidig være en god del forskjellig ettersom at Microsoft må møte behovet for å fornye seg og komme med noe nytt. Deretter vil Windows 9(om den kommer til å hete det) være tilnærmet i fra bunnen igjen. Og så har vi det gående. 2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 28. november 2011 Forfatter Del Skrevet 28. november 2011 DEr det lov å spørre hvorfor du lurer på noe som strengt tatt er fullstendig uvesentlig?? Jeg mener ikke å være frekk, jeg bare stusser over hva som driver deg til å ville vite slike ting som du ikke kan bruke til spesielt mye. Kanskje jeg vil kjøpe windows XP i ny stil? Syns at windows 7 er kjedelig å bruke på laptopen? Se f.eks http://dukenukemreloaded.com/ den er god? Men tilbake til tema, det ville nok ha blitt billigere å gå få en klone. Men jeg vil tro det tar langt tid for noe Opensource kan erstatte XP uansett. Men det hadde vært litt morro. Ikke det at pris har noe å si, men je tenker heller å at ting blir enkelt og bra. Windows 7/Windows 8 er og blir en kraftbombe, ikke det jeg ikke trives med disse, men er jo slik at des kraftige maskin man har des mere gøy er det å bruke maskinen. Tenk f.eks hvis du hadde en AMD E-350 + 4GB ram og en harddisk, hadde ikke windows 7 vært en stor ytelse nedgrading i så fall da? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 28. november 2011 Del Skrevet 28. november 2011 Uhm... du får ikke kjøpt XP i ny stil. XP er end of life i 2012. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 28. november 2011 Del Skrevet 28. november 2011 Men tilbake til tema, det ville nok ha blitt billigere å gå få en klone. Men jeg vil tro det tar langt tid for noe Opensource kan erstatte XP uansett. Opensource alternativer har erstattet XP. Ikke det at pris har noe å si, men je tenker heller å at ting blir enkelt og bra. Pris har alt å si. Microsoft utvikler og selger operativsystemer(og andre ting) for å tjene penger. Om de putter masse penger i å utvikle et produkt så må de sette prisen i forhold til antall forventede solgte eksemplarer, utviklingskostnad og på toppen må de ha litt fortjeneste. Tror du virkelig noen ville betalt i dyre dommer for en gammel, videreutviklet og tynnslitt Windows XP når alternativene er bedre, billigere og raskere? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Windows 7 er en videreutvikling av Windows Vista, som er en videreutvikling av Windows XP, som er en videreutvikling av Windows 2000 som er en videreutvikling av Windows NT 4.5 som er en videreuytvikling av Windows NT 4.0 som er en videreutvikling av Windows NT For Workstations 3.5 som er en videreutvikling av Windows NT for Workstations 3.0 som er en videreutvikling av OS/2 2.0. Hvor mye det kostet å utvikle Windows XP vil en kun komme frem til spekulasjoner rundt. Spesielt siden Microsoft har mange forskjellige prosjekter som til slutt ender opp som en del av operativsystemet, og andre som blir skrapet eller utsatt. Alle ble nok budsjettert hver for seg, men endte opp som en del av Windows XP allikevel. ReactOS kan vel snart i stor grad erstatte Windows XP. Det er ihvetrfall ganske nærme nå. 2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 29. november 2011 Forfatter Del Skrevet 29. november 2011 (endret) Støtter GeirGrusom: Angående ReactOS, er jeg i tvil om det noen gang blir erstattning for linux/windows 7 Riktignok har jeg maskinvarepark beregnet for windows 7, noen minilaptoper også. Men ja uten heletatt XP mediacenter, syns jeg det operativsystemet blir litt pinglete. Nå er vel reactos om jeg ikke husker feil en windows 98 erstattning per dags dato. Så er litt gammelt for si det slikt. Hva tror dere her? Hadde vært gøy i så fall hvis det er langt bedre en windows 8 bare tar langt mindre ytelse. Fordelen man slipper WGA programmer som er veldig irriterende. Endret 29. november 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Uhm... du får ikke kjøpt XP i ny stil. XP er end of life i 2012. Windows XP vil supporteres frem til 8.4.2014. Flere år siden XP var tilgjengelig i løssalg fra Microsoft. 1 Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Det har du jaggu helt rett i, men hva er egentlig extended support?? Det er tvilsomt at dette gjelder normale brukere de den supporten vel sluttet i 2009. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Støtter GeirGrusom: Angående ReactOS, er jeg i tvil om det noen gang blir erstattning for linux/windows 7 Riktignok har jeg maskinvarepark beregnet for windows 7, noen minilaptoper også. Men ja uten heletatt XP mediacenter, syns jeg det operativsystemet blir litt pinglete. Nå er vel reactos om jeg ikke husker feil en windows 98 erstattning per dags dato. Så er litt gammelt for si det slikt. Du har rett. Det er ganske få programmer som fungerer tilfredsstillende. Men det er nok en Windows NT erstatning, ikke Windows 98 (det skal være basert på å erstatte XP/2003). Det er vel ikke noen støtte for 16-bit programmer eller drivere i ReactOS? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 29. november 2011 Forfatter Del Skrevet 29. november 2011 (endret) Spørs vel om windows XP service pack 4e vil komme noen gang? Eller ha tror dere om det? Hadde vært litt gøy, nå er vel XP kun tilgjengelig for msdn og technet brukere. Håper den vil komme i mere normal oppdatert standard. Supporten det snakkes om som har vel sluttet er vel kundesupport? Men oppdateringer vil forhåpentlig forsette. Angående ReactOS har jeg lite erfaringer, men tro neppe SSD disk er støttet en gang, så de som heletatt prøver å installere det annet en virtualbox/Vmware player ber om problemer, den er neppe klar for annet per dags dato. Windows NT er ganske gammelt, jeg ser den som den første GUI baserte versjonen av windows. Nå vet jeg ikke under installasjonen av XP (Første delen) om det er også dos basert, men jeg mistenker det. Siden fargene er mangelfulle, blå skjerm med grå/hvit tekst. Endret 29. november 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Nei, Windows XP Servicepack 4 vil veldig sannsynlig aldri bli laget. XP blir ikke solgt lenger og har fått fastsatt end-of-life dato. Microsoft er ikke interessert i å legge mer penger i det produktet lenger enn absolutt nødvendig, og en SP4 vil koste mer enn den smaker. Uansett hvor mye du ønsker det. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 29. november 2011 Forfatter Del Skrevet 29. november 2011 (endret) Angående ReactOS bland analytikere. Hvordan tror dere det vil gå? Tror dere det kan noen gang erstatte XP, fra den XP vi kjenner til tidligere? Eller vil det bli et operativsystem som er beregnet på maskiner som for oss i befolkning ser ut som søppel? Operativsystemet er sikkert fint om det tar bort barnesykdommer. Men jeg tror ikke jeg ville satset å gi større donasjon der, i håp det kan erstatte XP. Eller hva tror dere om det? Små minilaptoper basert på ATI HD6320 /AMD E-450, 4 GB ram med en SSD disk, det funger nok fint på windows 7, men ytelsen er ikke helt god, siden å spille av full HD video på ekstern skjerm er lite oppløftene. Så jeg antar f.eks ReactOS ville løfte denne maskinen til å bli noe raskere og stabil en hva windows 7 klarer i dag. Nå tror jeg f.eks WineHQ som man kjenner fra linux, kan gi installasjonen av programvare et lite ytelse løft på harddisker vertfall, muligens også eldre SSD disker. Nå men kompaktibilitet er nok større utfordringer i det tilfelle. Endret 29. november 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Med tanke på at MS omsetter for 70 milliarder dollar i året der windows og windows live står for 19 milliarder av dette, så seier det seg sjølv at utvikling og vedlikehold av XP ikkje har berre kosta 1 milliard. Det er heller meir realistisk å sei at berre ein av Servicepakkene har kosta meir enn 1 millard doller. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 29. november 2011 Forfatter Del Skrevet 29. november 2011 Når sant skal sies, koster nok WGA (Antipriat verktøyet), mye mistenker jeg. Hvis vi ser på f.eks ReactOS sitt budsjett, så er det lite kostnader forbundet med frivillig utvikling. Men problemet der de har nok kostnader på server og fiberstuktur størst sansynlig. Men kan noen si litt om loverket her? Tror dere reactOS vil slutte rask hvis det blir populært? Mest fordi det er en windows klone og microsoft neppe er glad over den utviklingen der? Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Det har du jaggu helt rett i, men hva er egentlig extended support?? Det er tvilsomt at dette gjelder normale brukere de den supporten vel sluttet i 2009. Med "extended support" så betyr det at man ikke lenger har noen gratis support på produktet foruten saker som omhandler Windows Update, installasjon eller virus. Videre gis det ikke veiledning i bruk av produktet. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Microsoft har vel en hær av ansatte i mange land som jobber på mange plan med utvikling og support. Et OS som XP besto jo av nettleser, epostleser, selve oset, spill, mediaplayer osv osv samt at det skal testes mot utrolig mange oppsett og løsninger fra datamarkedet. Dette er en enorm prosess som koster enormt mye. Ifølge wiki har microsoft 93000 ansatte: http://no.wikipedia.org/wiki/Microsoft De jobber vel med hele microsoft spekteret, men det sitter nok mange tusen og jobber med oset også. Legg til bygg og driftsutgifter så er man oppe i store summer. I den andre enden kan selvsagt noen sitte alene og flikke på oset, eventuelt samles i en gruppe og videreutvikle det. Sitter man i egen stue og jobber gratis mot et felles mål kan man jo si at jobben kan gjøres gratis. Dyrt eller billig, your choise! Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 30. november 2011 Forfatter Del Skrevet 30. november 2011 (endret) Ankh: Nå vet jeg ikke hvor mye du kjenner til programmering. Selv er jeg ikke helt stødig i C++/C Men jeg antar det ikke er nødvendig å teste f.eks en nettleser med 1000 forskjellige maskiner. Siden API henter vel maskininstrukser lengere nede i kjernen i operativsystemet. Så jeg antar at resultatet blir mere eller mindre likt. Med untak av skjermkortdrivere og optimalisering for f.eks SSD, bør vel resten bli omtrent likt på flere av programmene. Angående windows mediaplayer 12/Internet explorer 9 tror jeg det faktisk er mulig å få til å fungere med XP, hvis man feilsøker litt. Siden jeg antar slike ting, er enten windows registeret eller windows filer (.DLL) som kan være det som nekter programmet å fungere. Eller andre filer. Angående windows update slik vi kjenner i windows vista/Windows 7, tror jeg det er mulig å få til å fungere i XP også, hvis man har lyst å prøve det. Så jeg tror for å være ærlig disse tingene er nok bare argument for microsoft for å oppdatere operativsystemene. Tror directX 11 vil kreve å skrive om mye av bibloteket til XP kanskje også fjerning av DX 9 windows bruker, er ikke godt kjent her. Men mener windows 7 støtter også DX9 emulering. Kan være derfor eldre spill på DX 8.1 funger dårlig eller om det er 64 bits versjonen som er dårlig på det? Endret 30. november 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Tom H. Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Lest litt kjapt gjennom her Jeg tenkte for et par år siden at Win XP ville 'Vare' litt lengre pga Vista floppen. Men i dag etter Win 7 kom(beste OS siden win 3.1 og 95 SP 2 etter min mening), tviler jeg sterkt på om vi får høre mer om XP fra MS. Nesten ingen jeg kjenner har XP lengre. Bedrifter bytter i disse dager up XP. Win 7 er bedre i det meste. Så nermer Win 8 seg. Etter det jeg har lest kan det virke som om det vil bli enda bedre enn 7. I så tilfelle er XP garanterd død. Jeg har en pc med multibot. Dvs, alle DOS baserte OS kjører på den. Dette er bare på gøy, men for dem som vil spille 'alle' spill, kjøre gammel software etc, er det et must. I oppstart velger du OS du ønsker. Om det er DOS 3.1 eller Win XP/vista/7 + + Alt etter hva skal gjøre. Men tilbake til XP vil du ha denne forsatt, er jo det forsatt et godt OS. Både 32/64bit versjonen. Det trengs vel ikke videre utvikles.. Bruk firefox browser, ny antivirus etc, så vil nok det funke videre.. Så med multibot, kjører du nyeste windows eller det os du trenger for å kjøre det XP ikke klarer. Multibot er i dag enkelt å bruke. Det finnes gratis der "ute" på nett hehe. Så det vil løse problemet som eventueld oppstår pga en ikke får SP4 til XP Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå