Gå til innhold

Litt spm rundt telemark


H?rselsvern

Anbefalte innlegg

Heisann..

 

Har tenkt å kjøpe telemarkski for sesongen, men er jo tydeligvis veldig mye forskjellig der.

 

Har noen spm som jeg håper noen har svar på:

 

-Hva er i praksis forskjell mellom NTN og 75mm binding?

 

-Hvor lange ski burde man gå for når man er nybegynner?

 

-Er skoene mindre stivere enn vanlige alpin støvler?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Heisann..

 

Har tenkt å kjøpe telemarkski for sesongen, men er jo tydeligvis veldig mye forskjellig der.

 

Har noen spm som jeg håper noen har svar på:

 

-Hva er i praksis forskjell mellom NTN og 75mm binding?

 

-Hvor lange ski burde man gå for når man er nybegynner?

 

-Er skoene mindre stivere enn vanlige alpin støvler?

 

NTN-bindinger er dyre og stive, og anbefales av den grunn ikke til nybegynnere. De bruker samme festesystem som alpinbindinger, det betyr at de vil løse ut ved stor belastning (les: fall), de har også gå-funksjon som også mange 75 mm bindinger har. Altså, gå for 75 mm av noe slag, siden det fort blir mye billigere, sannsynligvis med både bindinger og støvler.

 

Skilengde er en egen vitenskap, og jeg er langt fra noen ekspert på det området, men det jeg har hørt er egen lengde +/- 5 cm, kanskje helst minus.

 

Du har hælen løs når du står telemark, da bøyer du samtidig såla og foten, så telemarksstøvlene har en flex som alpinstøvlene ikke har, utenom den kan de godt være like stive som alpinstøvler. Ellers så finnes det mange forskjellige telemarksstøvler med ulik grad av stivhet, lærstøvler er de opplagt myke støvlene, men det er veldig få som bruker det på telemarkski, det er mest på fjellski (som ofte også bruker 75 mm bindinger).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...