Straydog Skrevet 28. november 2011 Rapporter Del Skrevet 28. november 2011 Hei! Jeg opplevde her om dagen at skivebremsene foran og bak på sykkelen min plutselig mistet all effekt. Det som skjer når jeg prøver å bremse er at bremsene begynner å "skrike" noe sinnssykt (høres ut som gummi mot metall), og jeg greier ikke å oppnå effekt slik at hjulene kan låses. Sykkelen har stått ute en uke uten at den har vært i bruk. I denne perioden har det vært varierende temperatur, men det har vært helt nede i -6. Jeg mistenker at kulda kan ha noe av skylden, og lurer derfor på om det er en mulighet for at den hydrauliske oljen ikke har tålt kulda? Har noen tips om hva jeg bør foreta meg for å utbedre feilen? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 28. november 2011 Rapporter Del Skrevet 28. november 2011 Olje tåler kulde, men den blir jo tykkere jo kaldere det blir, hvis man da ikke har en syntetisk olje, de takler fint temperaturer ned i -40 grader uten at viskositeten blir vesentlig forringet. Uansett så vil viskositeten følge temperaturen, oljen tar som sagt ikke skade av å bli kald. Jeg vil tro at problemet heller ligger i klossene eller opphenget til klossene. 1 Lenke til kommentar
Straydog Skrevet 28. november 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 28. november 2011 Ok, takk for svar! Synes også det var mistenktelig i utgangspunktet. Men jeg synes det dog er påfallende at dette har skjedd iløpet av den siste uken når sykkelen har stått ubrukt. Bremsene virket da jeg brukte den forrige uke, hvilket gjør at det er rart om det skulle ha skjedd noe med klossene/opphenget.....?? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 28. november 2011 Rapporter Del Skrevet 28. november 2011 Jeg er ikke sykkelmekaniker så jeg aner ikke hva slags materiale klossene er lagd av, men er det gummi involvert så kan jo det bli veldig hardt i kulda. 1 Lenke til kommentar
Straydog Skrevet 28. november 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 28. november 2011 Sier du det? Det visste jeg ikke. Jeg skal følge opp den. Mulig jeg får ta en tur til en sykkelbutikk og se om det går an å få tak i andre klosser. Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 30. november 2011 Rapporter Del Skrevet 30. november 2011 Jeg er ikke sykkelmekaniker så jeg aner ikke hva slags materiale klossene er lagd av, men er det gummi involvert så kan jo det bli veldig hardt i kulda. Det er ikke gummi i bremseklossene, og bremsematrialet skal være hardt. Hyling i bremsene er ikke unormalt, men at man samtidig mister bremseeffekt tilsier naturligvis en feil. At det skjer på begge samtidig indikerer en ytre årsak (ikke simpelten utslitte klosser som også gir hyling). Kan det ha kommet olje på bremsene? Hvis klossene er blitt forurenset med olje er de ødelagte og må skiftes. Pass så fall også på å rense bremseskivene 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå