Gå til innhold

Krav til autorisert elektriker

manet44

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har lurt litt på hva kravene for å bli autorisert elektriker er.

Hvem er det som utsteder denne autorisasjonen? Og må firmaet en jobber i også autoriseres, eller er det bare elektrikeren i seg selv?

Du må nok gå den tunge veien som alle andre...Utdannelse for å få deg ett firma/jobb i ett firma,men er vel eier/firma som må være autorisert.Blir vel som en byggmester,de ansatte må ikke ha fagbrev,være autorisert..

Lenke til kommentar

Man må ha fagbrev. som man får ved 2 år vgs og 2.5 år lære. Det er også mulig å ta det som privatist. Lære slipper du ikke unna såvidt jeg vet. (Du kan altså ta elenergi som fagbrev). Har hørt at man også kan droppe vgs, og kun ta lære - da 4 eller 5 år.

Mulig det står noe i NEK400 eller FSE (Forskrifter om hvordan det skal gjøres. Bør jo stå noe om hva som kreves av installatør).

Er selv ikke elektriker enda, går bare 1.vgs :)

Lenke til kommentar

Man må ha fagbrev. som man får ved 2 år vgs og 2.5 år lære. Det er også mulig å ta det som privatist. Lære slipper du ikke unna såvidt jeg vet. (Du kan altså ta elenergi som fagbrev). Har hørt at man også kan droppe vgs, og kun ta lære - da 4 eller 5 år.

Mulig det står noe i NEK400 eller FSE (Forskrifter om hvordan det skal gjøres. Bør jo stå noe om hva som kreves av installatør).

Er selv ikke elektriker enda, går bare 1.vgs :)

Skal ikke si helt hvordan det er innen det yrket.Jeg har fagbrev i Bygg og Anlegg,Grunnarbeide og Anleggtekniskarbeid.Hadde da 2 år på Tømrerlinjen,som gir fratrekk i lære tiden og hadde så 4 år praksis... mange år etter...tok da den teoretiske delen på skole(Grimstad Tekniske Fagskole)2 dager i uken i 6mnd...full uke hadde blitt 6års skolegang på 2,5mnd.

Så skal ikke si hvordan det fungerer i dag..dette var i 1994.Men om du kontakter Opplæringsnemda i ditt fyke,på Fylkeshuset finner du de,så får du garantert svar der;)

Toeri delen jeg nevner her var for de to siste fagbrevene..bygg og anlegg/tømrer er for såvidt nesten det samme..bygg og anlegg litt mer omfattende..her ligger jo forskaling,jernbinding osv som ikke tømrerfaget har,så derfor tok jeg den teorien om igjen også.Grunnarbeid har jo med grunnen og gjøre..alt fra bakkenivå og nedover.Anleggteknisk går på landmåling,fjell og alt det tekniske rundt feks stikking av ny veitrase...så har i grunnen terioen på spregningslæren også,men mangler der praksises for å ta fagbrevet..mangler kanskje 1år,men er i dag ufør...ryggen er ødelagt av mange år på anlegg.

Endret av Jan Erik Engan
Lenke til kommentar

Tror ikke det er noe som heter autorisert elektriker, men det er ofte ting som gjøres trenger autorisert installatør for å gjennomføres, og det stilles også krav til installatøren.

Aha. Så vidt jeg forstår må altså en ansvarlig ha minst 2år teknisk fagskole for å at bedriften skal bli autorisert som elektroinstallatør?

Og bestått installatørprøve.

Lenke til kommentar

Jariktig. Hvem er det som er ansvarlig for denne prøven? DSB eller EBL (Energi Norge)?

Elektroinstallatør (godkjenningsordning for elektroinstallatør gruppe L administreres av EBL, Energibedriftenes landsforening) er en person som har bestått en egen prøve

Slik jeg forstår er det Energi Norge (EBL), men finner ikke noe info om dette på nettsidene deres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...