schmoo Skrevet 28. november 2011 Del Skrevet 28. november 2011 Hei! Har tenkt å gå til anskaffelse av et hybridkamera, og sitter igjen med disse fire etter litt research. Grunnen til at jeg poster her er at jeg sliter med å lese ut ifra tekniske beskrivelser til hva som passer mine behov. Jeg har på ingen måte fotografi som hobby, og ønsker rett og slett og kunne ta flotte bilder så enkelt som mulig. Derfor er godt autofokus noe jeg verdsetter høyt. Kameraet vil bli brukt i forbindelse med reiser og innendørs arrangement der lys naturlig nok er begrenset. Det å kunne ta fine bilder uten bruk av blits er en annen ting jeg virkelig ønsker med dette kjøpet. Jeg har lagt meg på 3000 som øvre pris da jeg tror det vil gi meg et godt nok kamera til min bruk. Kvaliteten på videoopptak bryr meg ikke nevneverdig. Jeg tror ikke det vil bli nødvendig å bytte objektiv. Tror du en av disse fire passer mine behov, og isåfall hvilket ville du anbefalt meg? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 28. november 2011 Del Skrevet 28. november 2011 Jeg mener at det er Sony Nex som har den beste lysfølsomheten av disse. Men det å ta bilder i dårlig lys uten blitz medfører mer korn og uklarheter enn mange ønsker på sine bilder, så det er noe du skal være klar over. Den aller mest idelle løsningen for å ta bilder i dårlig lys er og blir en oppoverrettet blits som skyter i taket, det er det som gir det mest naturlige lyset på bilder. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 28. november 2011 Del Skrevet 28. november 2011 Jeg mener at det er Sony Nex som har den beste lysfølsomheten av disse. Men det å ta bilder i dårlig lys uten blitz medfører mer korn og uklarheter enn mange ønsker på sine bilder, så det er noe du skal være klar over. Den aller mest idelle løsningen for å ta bilder i dårlig lys er og blir en oppoverrettet blits som skyter i taket, det er det som gir det mest naturlige lyset på bilder. Ja, du har nok rett i at Nex-5 er litt bedre enn de tre andre på høy ISO; men det er ikke så stor forskjell at det blir godt nok. Nå er jeg usikker på hva slags innendørs arrangement trådstarter tenker på; det er vanskelig å si hvilke brennvidder h*n trenger. Personlig hadde jeg vurdert Samsung NX100 eller Panasonic GF2, da de har best utvalg av optikk som er stabilisert og har AF. Lenke til kommentar
schmoo Skrevet 28. november 2011 Forfatter Del Skrevet 28. november 2011 Tenker på alt fra vorspiel til bursdager eller bare julaften for den saks skyld. Ekstra optikk koster vel flere tusen kroner? Er isåfall lite aktuelt for meg tror jeg. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 28. november 2011 Del Skrevet 28. november 2011 Hvis gode bilder i slike anledninger er viktig for deg så anskaff noe med mulighet for en justerbar blitz. Det er godt mulig du kan slenge på det på en av de du lister men jeg liker ikke hybridkameraer så jeg kan ikke svare på akkurat det. En god blitz koster fra 500kr og oppover. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 28. november 2011 Del Skrevet 28. november 2011 Tenker på alt fra vorspiel til bursdager eller bare julaften for den saks skyld. Ekstra optikk koster vel flere tusen kroner? Er isåfall lite aktuelt for meg tror jeg. I såfall bør du vurdere en ekstern blits i tillegg - da kan du få fine innebilder. Lenke til kommentar
schmoo Skrevet 28. november 2011 Forfatter Del Skrevet 28. november 2011 Hva med at kun Olympus har bildestabilisator? Vil dette ha stor betydning for bildekvaliteten tror dere? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 28. november 2011 Del Skrevet 28. november 2011 I dårlig lys uten blitz?? Definitivt. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 28. november 2011 Del Skrevet 28. november 2011 (endret) I dårlig lys uten blitz?? Definitivt. Men de andre har stabiliserte objektiver. Så da er det likt. edit: Ser at Samsung 20-50mm er ikke stabilisert, mens 18-55mm er det. Men Samsungen er så billig at da er det økonomi til en blits. Endret 28. november 2011 av tomsi42 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 28. november 2011 Del Skrevet 28. november 2011 Jeg har faktisk vurdert Samsung nx100, kan hende det blir en sånn på meg ved tiden hvis ikke Canon får ut fingeren og produserer et habilt hybridkamera. Jeg synes Samsung har produsert =168"]mange spennende objektiver og prisen er heller ikke avskrekkende, samt at man får adapter som gjør at man kan bruke objektiver fra andre kameraprodusenter. Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 (endret) Hvis du ikke vil bytte objektiv og vil ha mulighet til blits, så hadde jeg kjøpt en Sony NEX 5 med 18-55 til 2990 på JP eller Elkjøp, da får du ett kamera hvor det følger med en blitz og ett dugandes normalobjektiv. Da får du det du etterlyser innenfor budsjettet ditt på 3000. Endret 29. november 2011 av Karabin Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Hvis du ikke vil bytte objektiv og vil ha mulighet til blits, så hadde jeg kjøpt en Sony NEX 5 med 18-55 til 2990 på JP eller Elkjøp, da får du ett kamera hvor det følger med en blitz og ett dugandes normalobjektiv. Da får du det du etterlyser innenfor budsjettet ditt på 3000. Følger det med en blits når man kjøper NEX-5? Hva slags blits da? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Følger det med en blits når man kjøper NEX-5? Hva slags blits da? En liten miniblits man setter på kameraet. Kan ikke tiltes - det er en "avtagbar" blits, i stedet for "sprettopp"-blits. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 En liten miniblits man setter på kameraet. Kan ikke tiltes - det er en "avtagbar" blits, i stedet for "sprettopp"-blits. Men den er da strengt tatt like ubrukelig som den som er innebygd i en standard speilrefleks. Eller? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Men den er da strengt tatt like ubrukelig som den som er innebygd i en standard speilrefleks. Eller? Ja, men så har du i alle fall mulighet for innfyllingsblits til bilder på stranda i solnedgangen. Hvis du ikke har for stort objektiv. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Ja, men så har du i alle fall mulighet for innfyllingsblits til bilder på stranda i solnedgangen. Hvis du ikke har for stort objektiv. Tror det er en funksjon som står litt langt nede på lista for trådstarter Men den kan brukes til det, det er riktig. Dog har jo Sony en litt genial blits rundt 900,- som kan vippes i taket. Den er vel mer nyttig? Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Ubrukelig vil jeg nå ikke kalle den, den duger trolig mer enn godt nok til det trådstarter skal bruke den til. En kan og tre en liten diffuser over den for bedre resultat eller lage en hjemmeløsning med en tapebit og hvitt ark, noe som en ikke så lett kan gjøre med en pop-up blits. Lenke til kommentar
schmoo Skrevet 29. november 2011 Forfatter Del Skrevet 29. november 2011 Tusen takk for all input. Etter å ha lest litt mer rundt NEX-5, tror jeg den vil passe mitt behov helt utmerket Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå