Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Varmgang i støpsel til kjøleboks

Audiosun

Anbefalte innlegg

Mulig denne tråden har havnet feil, men jeg kom plutselig på at jeg trenger kjøleboksen til jul.

Den ble sist brukt i sommer, da "smeltet" støpselet som stod i sigarettenneren. Hadde jo brukte den mange ganger før uten problemer så jeg bare byttet støpsel, men neste gang den skulle brukes igjen skjedde det samme.

Har ikke noe teknisk spesifikasjon på kjøleboksen akkurat her og nå, da den ligger begravd i boden. En helt vanlig som går både med 12V og 230V på omtrent 24L.

Ble forøvrig brukt i samme bil da det skjedde, en 20 år gammel audi 80.

Noen som har en formening om hva problemet kan være, strømuttaket(sigarettenner) eller selve kjøleboksen?

Er ikke helt sikker, men mener å ha brukt GPSen med strøm i bilen etter kjøleboksen ble brukt uten at den tok skade.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En del slike kontakter er av dårlig kvalitet, og uegnet for større strømtrekk (i den grad man i det hele tatt kan si at sigarett-tenner uttak er egnet for høyere strømtrekk, noe som spesielt på gamle biler kan diskuteres).

Men noe annet som heller ikke er uvanlig er at man har dårlig kontakt i selve hun-kontakten på bilen. Sjekk grundig at pluss-polen midt i bunnen av kontakten har en jevn fin og ren blank overflate av bart metall. På noen biler ruster kontaktflaten som ser ut som toppen av en nagle. Og har man først hatt dårlig kontakt der en gang så blir overflaten brent og ruglete, som igjen gir enda dårligere kontakt, som igjen gjør overflaten enda mer brent og ruglete, som igjen... ja du skjønner? -en ond sirkel.

Ellers er det jo også viktig at kontakten sitter godt. Det vanlige er at pluss-polen/senter-kontakten på pluggen er fjærbelastet og altså presser seg ned mot "naglen" nevnt over. Dette fjær-trykket vil med andre ord også forsøke å presse pluggen ut av kontakten. Så hvis den ikke sitter godt nok og lar seg presse/riste noen millimeter ut, så mister man tilsvarende fjærpress på kontaktflaten/pluss-polen, og dårlig kontakt/varmgang kan oppstå.

Jeg ville sjekket dette grundig, og eventuelt også undersøkt nøyaktig hvor det blir varmt etter litt test-bruk. (Altså ikke ventet helt til det smelter igjen). Skal jo en del til at det faktisk tar fyr, men det hjelper på den annen side ikke stort at man har sikringer når det gjelder varmgang av dårlig kontakt, så du bør ta dette problemet på alvor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...