Gå til innhold

Ivy Bridge klokkefrekvenser

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bra, jeg syns Core i7-3770K ser spenende ut. Kan tenkes jeg går fra sokkel 1366.

Hva het de 2 nye sokkelene? 1550 og 2055?

Muligens den yter omtrent likt som 2700k, men nå er vel thounderbolt det som er verdt å vente på endelig får pc også den standarden?

Har man core i7 920 eller AMD x6 syns jeg det er lite vits å oppgradere nå.

Da er det bedre å vente, hvis man også skal overklokke.

arni90: er det samme produkt?

Hvor er thounderbolt på mine hovedkort?

Men er enig i at prosessorene ikke er verdt å bytte fra i5 2400k eller bedre, da er nok bedre å satse på overklokking til de ryker, også kjøpe nye.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg er sikker på at de ikke vil være merkbart raskere pr klokk. De har dog noen småforbedringer, men det er ikke mye. Det er godt mulig de kan klokkes høyere, men det spørs litt mtp. at Intel har en veldig moden 32nm prosessteknologi for dagens SB ...

Den største fordelen med Ivy Bridge vil nok være det nye brikkesettet.

EDIT: For bærbare har det lavere strømforbruket selvsagt betydning. Men for en desktop hvor ekstra TDP bidrar til litt ekstra oppvarming i vinteren har det ikke mye å si :p

AMD har virkelig ødelagt for oss med Bulldozer.

Enestående logikk :p

Endret av hardrock_ram
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror dere AMD vil kastet inn hånkle når intel kommer med Ivy Bridge?

Man kan jo frykte at AMD tar lavsegmentet, mens intel tar de middels kravstore brukerne.

Ellers så er det nok bare skjermkort som ATI muligens kan måle seg med.

Tror ikke AMD hovedkort basert på AM3+ sokkelen er helt død ennå, selv om jeg ikke kan nevne en prosessor der som er verdt å kjøpe ny, så tror jeg AMD vil lage en prosessor som kan måle seg i budsjett markedet av brukbar kvalitet.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

arni90: er det samme produkt?

Samme sokkel, produksjonsteknikken og grafikkdelen er bedre.

AMD har virkelig ødelagt for oss med Bulldozer.

Enestående logikk :p

Likevel sant: hadde Bulldozer levert ytelse med 80% IPC i enkelttrådede programmer og dratt forbi med 40-50% hadde Intel lansert Ivy Bridge tidligere og billigere. Intel prøver ikke å konkurrere engang, de ligger så langt foran at det er farlig:

FX-8150 er dobbelt så stor som i7-2600k og yter i majoriteten av tilfeller dårligere, i noen heldige sammenligninger yter den like bra, men spiser til gjengjeld 50-100W mer.

På servermarkedet må AMD supplere 2x Zambezi-brikker (16 kjerner) for å konkurrere mot en gulftown (6 kjerner).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Arni90:

At Intel nå viser tendenser til å kjøre sitt "gamle" løp er en konsekvens av at AMD sliter med å konkurrere. Å gi AMD skylda over konsekvenser de ikke har kontroll over, er som å gi mora til Hitler skylda for WW2, hvis du skjønner hvor jeg vil hen ... Men nå har jeg vel uansett tapt diskusjonen, gi og med at jeg "Hitla" tråden :p

Når det gjelder Bulldozer så er AMD litt unnskyldt. De har tatt en stor sjanse når det gjelder arkitekturen, men få tviler vel på at selve retningen de jobber mot er mer eller mindre riktig. De er bare altfor tidlig ute, og har gjort en litt dårlig utførelse. Men det er sterkt at de tar sjanser og viser gang på gang at de er minst like store innovatører som Intel. Det er jo i høyeste grad David mot Goliat.

Endret av hardrock_ram
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan tror dere prisene på SB vil være frem mot lanseringen av IB?

Jeg hadde planlagt å skifte ut min trofaste Phii X3 720 med en IB, men med hardrock_ram sine mindre oppløftende spådommer virker det ikke like interessant lengre (i hvert fall ikke ventetiden frem til IB).

-Deluze

Lenke til kommentar

Arni90:

At Intel nå viser tendenser til å kjøre sitt "gamle" løp er en konsekvens av at AMD sliter med å konkurrere. Å gi AMD skylda over konsekvenser de ikke har kontroll over, er som å gi mora til Hitler skylda for WW2, hvis du skjønner hvor jeg vil hen ... Men nå har jeg vel uansett tapt diskusjonen, gi og med at jeg "Hitla" tråden :p

Når det gjelder Bulldozer så er AMD litt unnskyldt. De har tatt en stor sjanse når det gjelder arkitekturen, men få tviler vel på at selve retningen de jobber mot er mer eller mindre riktig. De er bare altfor tidlig ute, og har gjort en litt dårlig utførelse. Men det er sterkt at de tar sjanser og viser gang på gang at de er minst like store innovatører som Intel. Det er jo i høyeste grad David mot Goliat.

AMD hadde da masse kontroll over BD? De burde sett for over et år siden at det ikke ville gi gode resultater fort og kunne da heller ha brukt Stars-kjernene i Llano og lansert en Phenom III X4/6/8 med 8MB L3 Cache. Det hadde fungert bedre, og kunne gitt Intel litt konkurranse med en aggressiv turbo.

AMD har tatt noen rimelig idiotiske valg fra en tilskuers ståsted. Det er ingen unnskyldning for dårlige resultater annet enn dårlige valg eller innsats. Flott å ta sjanser, men da lanserer man teknologien når den er klar!

Lenke til kommentar

Hvordan tror dere prisene på SB vil være frem mot lanseringen av IB?

Jeg hadde planlagt å skifte ut min trofaste Phii X3 720 med en IB, men med hardrock_ram sine mindre oppløftende spådommer virker det ikke like interessant lengre (i hvert fall ikke ventetiden frem til IB).

-Deluze

Ser ingen grunn til å vente på IB hvis du er hypp på pc nå. SB-prisene vil nok justeres ned noen prosent her og der, men ingenting av betydning. IB vil nok få omtrent samme priser for tilsvarende modell. kort sagt: IB er lite spennende.

Endret av hardrock_ram
Lenke til kommentar

Kan noen si litt om UEFI på slike hovedkort?

Begynner i å nærme oss rene UEFI i den graden? Altså at kun windows 8 funger, man slipper å laste ned bios oppdatering fra windows og kopiere til minnepenn?

Blir like enkelt å oppgradere som playstation 3 og xbox 360.

Altså man trenger ikke operativsystem en gang for å kunne bruke maskinen?

Er det for tidlig ennå?

Syns også det er litt pinlig av både AMD og Ivy Bridge som ikke støtte 4 channel ram en gang.

Angående pris tror jeg det kommer å ligge på ca samme nivå som i dag.

AMD blir nok skviset ut av markedet. Er lite vits å selge AMD prosessorer som har over 45 watt strømbruk.

Angående AMD er jeg enig de burde droppe å selge noe som ikke kan måle seg med noe.

Hva tror dere om Enhanced Bulldozer (Piledriver)?

Jeg håper disse vil måle seg mot intel 2700k med ca 95 watt strømbruk.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ser ingen grunn til å vente på IB hvis du er hypp på pc nå. SB-prisene vil nok justeres ned noen prosent her og der, men ingenting av betydning. IB vil nok få omtrent samme priser for tilsvarende modell. kort sagt: IB er lite spennende.

PC har jeg, men tenkte at den vil bli fornøyd med en ny CPU etter hvert, og sett at det kommer noen spenstige tilbud rundt juletider blir det nok innkjøp da tenker jeg.

Takk for svar.

-Deluze

Lenke til kommentar

Har lenge sittet å vurdert en oppgradering av pc'en, og hadde i utgangspunktet tenkte til å vente på ivy bridge. betyr dette at jeg like godt kan rive i en i5 2500k nå før jul, for så kanskje å vente til Amd\Ati kommer med de nye kortene i Q1?

noen tips?

Edit: Fint å lese hele tråden, da det finnes svar over :cool:

Endret av Zitrus
Lenke til kommentar

Gjør hva du vil, er ikke stort å vente på nei, med mindre du trenger thounderbolt og ønsker å overklokke.

2400k i overklokket stand gjør det nok bra ennå, men det er bare at ivy bridge gjør det noe bedre størst sansynlig.

For all del, kan det jo skje at ivy bridge får samme problemene med hovedkortene som sokkel LGA 1155 altså at sata kontrolleren (300) blir ustabil over tid.

Så sånnsett ville jeg ventet 1-2 måneder etter produktene er kommer for å ungå det problemet.

Så hvis du ikke har store behov kan du vel alltid kjøpe nå.

Nå tror jeg neppe på spilling er særlig vits med kraftigere prosessor ennå.

Skjermkort ville jeg ventet med.

Man kan jo alltid kjøpe brukt i mellomtiden, en core 2 quad 9550 @ 3.6 Ghz eller tilsvarende gjør det nok bra ennå om en er stabil. Eller en brukt x4 AMD prosessor.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

For all del, kan det jo skje at ivy bridge får samme problemene med hovedkortene som sokkel LGA 1155 altså at sata kontrolleren (300) blir ustabil over tid.

Z68 chipsettet har jo allerede støtte for ivy bridge igjennom bios oppdateringer... så at det blir noe problem med 1155 er vel heller lite trolig ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...