maramd08 Skrevet 28. november 2011 Del Skrevet 28. november 2011 Vi har i helgen hatt lynnedslag noe som slo ut og ødela 4 sikringer og tilførselsledningene fra sikkringsskapet og ut til forbrukslinje. Hvem er erstatningspliktig? Leieboer eller utleier? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 28. november 2011 Del Skrevet 28. november 2011 Hvor stort er skadeomfanget? Hadde dere overspenningsvern installert? Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 28. november 2011 Del Skrevet 28. november 2011 Hva er årsaken til at du spør, er det spørsmål om innboforsikring eller bygningsforsikring skal brukes, og hvem som får egenandelen? Jeg greier ikke helt å se hvordan culpa/objektivt ansvar i forhold til erstatningsretten kommer inn her....eller overser jeg noe? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 28. november 2011 Del Skrevet 28. november 2011 1. Skyld. Så vidt min virkelighetsoppfattelse strekker seg så kan hverken huseier eller leietaker pålegges skyld. Lynet er ikke kontrollerbart og det er sjeldent nødvendig med særskilte tiltak for å redusere lynnedslagsrisikoen(ved hjelp av lynavleder). Mao er det vel ingen av partene her som har skyld. 2. Ansvar for utbedring. Etter hva eg kan lese ut i fra husleieloven, §5-3 tredje ledd, så regnes ikke tilfeldige skader som normalt vedlikehold, og siden leietaker ikke har skyld pålegges ansvaret for utbedring på utleier. Skulle det gå under normalt vedlikehold, noe eg tviler på, så må man se på avtalen med utleier. I §5-3 andre ledd står det hva som går under leietakers vedlikeholdsansvar, med mindre annet er avtalt. 2 Lenke til kommentar
Cicero84 Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Ingen er vel erstatningspliktig nei, og det er jo åpenbart at du skal ha strøm i leiligheten din, slik at dette må jo utleier fikse for at leiligheten skal være kontraktsmessig. Se for deg om du leier en kjellerleilighet og det blir flom med masse vann inn til leiligheten, da må jo utleier fikse dette også. Lenke til kommentar
Glavalavala Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Eier har forsikring på boilgen, leietager har innboforsikring. Forsikringen på boilgen skal dekke sikringer og faste installasjoner som kabelen inn. Røyk f.eks. TVn din må du ta det på innboforsikringen din. Vær her obs på senskader etter lynnedslag. Kan ta flere uker og måneder før enkelte ting etter et lynnedslag ryker. Varmekolbe på VVB og motorer på tørketr. og vaskemskain er eksempler. Selv om ikke noe av ditt er ødelagt så rapporter nedslaget til forsikringsselskapet. Da stiller du sterkere hvis noe skulle ryke de neste ukene. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Tror ikke noen er erstatningspliktige her, hvilket betyr at huseier betaler det han har ansvar for, og du må betale for evt. innbo som er ødelagt. Det du har beskrevet i førstepost er det huseier som står på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå