Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvem har skylden og er erstatningspliktig?

maramd08

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1. Skyld.

Så vidt min virkelighetsoppfattelse strekker seg så kan hverken huseier eller leietaker pålegges skyld. Lynet er ikke kontrollerbart og det er sjeldent nødvendig med særskilte tiltak for å redusere lynnedslagsrisikoen(ved hjelp av lynavleder). Mao er det vel ingen av partene her som har skyld.

2. Ansvar for utbedring.

Etter hva eg kan lese ut i fra husleieloven, §5-3 tredje ledd, så regnes ikke tilfeldige skader som normalt vedlikehold, og siden leietaker ikke har skyld pålegges ansvaret for utbedring på utleier. Skulle det gå under normalt vedlikehold, noe eg tviler på, så må man se på avtalen med utleier. I §5-3 andre ledd står det hva som går under leietakers vedlikeholdsansvar, med mindre annet er avtalt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Eier har forsikring på boilgen, leietager har innboforsikring.

Forsikringen på boilgen skal dekke sikringer og faste installasjoner som kabelen inn.

Røyk f.eks. TVn din må du ta det på innboforsikringen din.

Vær her obs på senskader etter lynnedslag. Kan ta flere uker og måneder før enkelte ting etter et lynnedslag ryker.

Varmekolbe på VVB og motorer på tørketr. og vaskemskain er eksempler.

Selv om ikke noe av ditt er ødelagt så rapporter nedslaget til forsikringsselskapet. Da stiller du sterkere hvis noe skulle ryke de neste ukene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...