Gå til innhold

Jeg strøk på oppkjøringa, IGJEN!


€uropa

Anbefalte innlegg

Jeg henviser til en tråd jeg lagde for et par måneder siden:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1375348

 

Jeg kan med stor glede fortelle dere at jeg nok en gang strøk på førerprøven min. Jeg håpet å få "Kari" som sensor i dag, for hun har aldri strøket noen så vidt jeg har hørt. Men neida. Sensoren i dag var "Mari"/strykejern 2. (Dette er ikke noe jeg finner på. Jeg har nå hatt begge de damene som er kjent for å stryke folk. Kjørelæreren har bekreftet dette.)

 

Det positive er at denne sensoren var hyggeligere enn den forrige. Hun sa at jeg kunne kjørt i andre gir et par ganger jeg kjørte i første gir, men det som gjorde at jeg strøk var at jeg ikke kjørte sakte forbi en postbil som sto parkert ved siden av en landevei. "Du får sikkert Kari til slutt," sa kjørelæreren etterpå.

 

Den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Ehehe.

 

Jeg tenker ikke over sensoren mens jeg kjører. Og jeg forstår hvorfor jeg strøk denne gangen. Nå gjorde jeg en konkret feil, i motsetning til forrige gang da sensoren bare syntes det var generelt dårlig.

 

Og i praksis, hvor mange av dere hadde bremset ned på en landevei der fartgrensen er 80 km/t og kjørt i 30 km/t forbi en postbil som tydelig står parkert godt inne på en avstikkervei? Jeg tror at de fleste andre hadde gjort som jeg gjorde, og lagt seg til venstre i kjørebanen og fortsatt i samme fart, så sant det ikke er en sensor i bilen. Før meg har folk strøket fordi de har kjørt for sakte, så det er ikke alltid så godt å vite.

 

Uansett tar jeg lappen neste gang. Alle gode ting er tre.

Lenke til kommentar

Kjipt å høre at du strøk, men dette klarer du! Personlig ville jeg redusert hastigheten til 50-60 km/t for å vise at man er bevisst på at bilen står der, og det kan forekomme en uventet hendelse. Det er viktig at man ikke reduserer hastighet for mye ned da det kan være direkte trafikkfarlig på samme måte som å kjøre alt for fort. Heller gjøre en mellomting.

 

Personlig syntes jeg det var litt for strengt å stryke deg på bare den, men nå vet jo ikke jeg om det var andre ting som bidro til stryken eller ikke.

Lenke til kommentar
Og i praksis, hvor mange av dere hadde bremset ned på en landevei der fartgrensen er 80 km/t og kjørt i 30 km/t forbi en postbil som tydelig står parkert godt inne på en avstikkervei? Jeg tror at de fleste andre hadde gjort som jeg gjorde, og lagt seg til venstre i kjørebanen og fortsatt i samme fart, så sant det ikke er en sensor i bilen. Før meg har folk strøket fordi de har kjørt for sakte, så det er ikke alltid så godt å vite.

 

Skal folk drive å bremse for biler som står inne på avstikkerveier i 80 soner så blir jo trafikkflyten helt borte, sensoren din kan da ikke ha vært edru?

 

Jeg bremser værtfall IKKE.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

Kjipt å høre at du strøk, men dette klarer du! Personlig ville jeg redusert hastigheten til 50-60 km/t for å vise at man er bevisst på at bilen står der, og det kan forekomme en uventet hendelse. Det er viktig at man ikke reduserer hastighet for mye ned da det kan være direkte trafikkfarlig på samme måte som å kjøre alt for fort. Heller gjøre en mellomting.

 

Personlig syntes jeg det var litt for strengt å stryke deg på bare den, men nå vet jo ikke jeg om det var andre ting som bidro til stryken eller ikke.

 

Vi kjørte rundt i sentrum i kommunen jeg kjørte opp i. Der er jeg helt ukjent og det var mange vanskelige og uoversiktlige kryss. Sensor sa at jeg kunne ha brukt andre gir noen ganger da jeg brukte første gir, men i følge kjørelæreren kan jeg ikke stryke på grunn av det. Det var mye trafikk og jeg er som sagt ikke kjent der, så derfor kjørte jeg litt sakte for å være sikker på at jeg fikk med meg alt.

Lenke til kommentar

Ah, jeg skjønner. Kjipt altså! Føler med deg, men da ville jeg brukt litt tid på å kjøre i byen også slik at man blir litt kjent. Det med valg av gir skal ikke være en grunn til å stryke jo mindre man ligger på 5000 rpm eller lignende. Forskjellen på 1. og 2. gir når man kjører sakte kan være vanskelig å bedømme, og det varierer ganske mye fra bil til bil. Jeg ønsker deg i alle fall bedre lykke neste gang :)

Lenke til kommentar

Kjipt å høre at du strøk, men dette klarer du! Personlig ville jeg redusert hastigheten til 50-60 km/t for å vise at man er bevisst på at bilen står der, og det kan forekomme en uventet hendelse. Det er viktig at man ikke reduserer hastighet for mye ned da det kan være direkte trafikkfarlig på samme måte som å kjøre alt for fort. Heller gjøre en mellomting.

 

Personlig syntes jeg det var litt for strengt å stryke deg på bare den, men nå vet jo ikke jeg om det var andre ting som bidro til stryken eller ikke.

 

Vi kjørte rundt i sentrum i kommunen jeg kjørte opp i. Der er jeg helt ukjent og det var mange vanskelige og uoversiktlige kryss. Sensor sa at jeg kunne ha brukt andre gir noen ganger da jeg brukte første gir, men i følge kjørelæreren kan jeg ikke stryke på grunn av det. Det var mye trafikk og jeg er som sagt ikke kjent der, så derfor kjørte jeg litt sakte for å være sikker på at jeg fikk med meg alt.

 

Kan ikke si annet att en føler med deg....men att du ikke er kjent der du kjører opp..tja den er litt tynn.For du skal vel ikke bare kjøre der du er kjent når du neste gang får lappen? Ønsker deg lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

Problemet er at kjøretrening ikke er en test man kan ta én gang, så er man ferdig med det på livstid. Hele poenget er å bli flink til å kjøre, så man unngår å være til fare for seg selv og andre når man kjører og så man følger trafikkreglene. Man bør altså klare prøven fordi man kan kjøre, ikke på grunn av flaks. Jeg synes det er bra sensor er streng. Da er det større sjanse for at veiene blir tryggere for oss som faktisk klarte å ta lappen.

Endret av vikingkylling
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er enig i at sensorer bør være strenge.

 

Kan ikke si annet att en føler med deg....men att du ikke er kjent der du kjører opp..tja den er litt tynn.For du skal vel ikke bare kjøre der du er kjent når du neste gang får lappen? Ønsker deg lykke til :thumbup:

 

Nei, så klart skal jeg ikke bare kjøre der jeg er kjent. Men fordi vi kjørte på et sted som var helt ukjent for meg og det var mange uoversiktlige kryss og trange gater, så ville jeg heller kjøre litt sakte enn litt fort. Og når det bare er 10 - 15 meter mellom kryssene, vil jeg prøve å unngå å gire så mye opp og ned. Alle er vel enige i at det er det mest sikkerhetsmessige?

 

Jeg fikk mange vanskelige kryss folk har strøket på før meg og måtte parkere på en veldig trang og trafikkert parkeringsplass. Det verste var et kryss der jeg måtte krypkjøre opp en bratt bakke og nesten stoppe for å se om det kom noen biler. Hvis jeg måtte ha stoppet helt og det hadde vært en bil bak meg i bakken, så ville jeg vært heldig om jeg klarte å kjøre igang igjen uten å trille bakover.

 

Jeg klarte de vanskelige delene av kjøreruta uten noen feil bortsett fra girvalget. Så man kan vel si at jeg er litt forbannet på den postmannen som var ute og kjørte akkurat den dagen. Uansett takker jeg for støtten. Jeg skal ikke skuffe forumet når jeg kjører opp igjen i januar eller februar.

Lenke til kommentar

Ehehe.

 

Jeg tenker ikke over sensoren mens jeg kjører. Og jeg forstår hvorfor jeg strøk denne gangen. Nå gjorde jeg en konkret feil, i motsetning til forrige gang da sensoren bare syntes det var generelt dårlig.

 

Og i praksis, hvor mange av dere hadde bremset ned på en landevei der fartgrensen er 80 km/t og kjørt i 30 km/t forbi en postbil som tydelig står parkert godt inne på en avstikkervei? Jeg tror at de fleste andre hadde gjort som jeg gjorde, og lagt seg til venstre i kjørebanen og fortsatt i samme fart, så sant det ikke er en sensor i bilen. Før meg har folk strøket fordi de har kjørt for sakte, så det er ikke alltid så godt å vite.

 

Uansett tar jeg lappen neste gang. Alle gode ting er tre.

Så lenge bilen står så godt inntil skulderen at en dør kan åpnes og man fortsatt har en del å gå på hadde jeg ikke bremset nevneverdig.

 

Foreslår at du kjøper ett kjørekamera og henger på frontruten. Fortell sensor at du gjerne vil se oppkjøringen selv og se hvor du gjør feilene.

 

Dette vil nok automatisk gjøre sensor mindre sikker på enkelte situasjoner slik at tvilstilfeller vil avgjøres til din fordel.

 

Skulle sensor derimot stryke deg på en situasjon sensor selv har vurdert feil står du mye sterkere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...