Nilsido Skrevet 28. november 2011 Del Skrevet 28. november 2011 Kunne noen fortelle hovedforskjellene mellom uttalen i britisk engelsk og amerikansk engelsk og hva jeg bør passe på for å ha riktig uttale (ikke blanding). Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 28. november 2011 Del Skrevet 28. november 2011 Det er vel først og fremst bokstaven r, der engelsmennene har en "beskjeden" måte å uttale bokstaven - nærmest som norsk a. Amerikanerne derimot overdriver uttalen av bokstaven r, slik at det blir en kraftig aaaaar-lyd. Så er det bokstaven a i noen sammenhenger, f eks dance, der engelsk uttale er da:ns, mens amerikansk er dæns. Bokstavene ei i ord som f eks either, uttales enten med ei- eller bare i-lyd, men jeg husker ikke i farta hvem som sier hva. Og noen flere avvik er det også i uttale. Men det gjelder også i betydningen av enkelte ord, f els purse, som vel betyr lommebok i England og liten håndveske i USA, om det ikke er omvent, det er ikke så nøye for meg for jeg går ikke på skole og forstått blir jeg uansett. Søppel heter rubbish i England og garbage i USA. Bagasje er luggage i England og baggage i USA. Fortau er pavement i GB og sidewalk i USA. Det var alt jeg kom på. 2 Lenke til kommentar
stifa Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Du må ikke glemme at det er mange engelske dialekter i Storbritannia, noe som gjør mye av det Anskar sier feil. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Og det er det ikke i USA? Hører tydelig forskjell mellom øst-kyst og sør. Lenke til kommentar
sebbur Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 (endret) Antar det kan være enklest å ta utgangspunkt i "skole-engelsk", altså nesten sånn London/Oxford-dialekt. Da er alt Anskar sier rett. Du har også flat (UK) og apartment (USA) Britisk engelsk høres litt mer høffelig ut. Personlig syns jeg britisk engelsk høres mye bedre ut enn amerikansk. Edit: Engelskmenn sier ikke alltid bokstaven R. Eksempel: Car. Amerikanerene uttaler det "ka:hr", mens britene er mer "ka:" Sport. Amerikansk: "spåhrt", engelsk: "spå:ht" Future. Amerikansk: "Fjutsjøhr", engelsk: "Fjutsjah" Jeg har ikke fonetsik tastatur, men håper dette er forståelig allikevel. Engelskmenn kan også dra litt på ordene innimellom. Endret 29. november 2011 av sebbur 1 Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Det er haugevis med dialekter både i Amerika og i Storbritannia, det letteste er bare å høre på folk som prater engelsk, både amerikansk og britisk engelsk, det er ikke så lett å lese seg til korrekt uttale. Hold deg til et kontinent og ikke blande Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Legg merke til at TS skriver hovedforskjellene, da teller dialekter neppe med. Lenke til kommentar
sebbur Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Legger ved en video der det snakkes britisk engelsk. http://www.youtube.com/watch?v=_OlA9wlxcoA Sammenlign det med det aller meste som går på TV, så plukker du nok opp noen forskjeller etterhvert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå