Gå til innhold

Hackintosh - er det verdt det?

Anbefalte innlegg

Jeg har en laptop som knapt brukes, og som jeg derfor har valgt å eksperimentere litt på. Jeg har prøvd meg på Arch Linux, med OK resultater.

Nå er jeg litt ladd på å prøve OSX. Jeg har hørt veldig mye bra om det. Spørsmålet er om det er verdt bryet. Windows 7 fungerer helt ypperlig på maskinen, alt av trådløs teknologi fungerer fint, og det er ingen stabilitetsproblemer what-so-ever. Problemet er at det er det kjedeligse operativsystemet jeg har vært borte i. Alt er kjent, og det er aldri noen overraskelser - positive eller negative.

Ser for meg en del fordeler og ulemper med OSX på maskinen min.

Pros:

- Gøy å prøve noe nytt

- Kan gjennomføres gratis dersom jeg bruker bukta eller låner OSX-DVD av en kompis

- OSX er i følge veldig mange totalt overlegent Windows og Linux

Cons:

- Litt shady å skaffe OS via bukta

- Sannsynligvis fantastisk mange kompabilitetsproblemer som må løses, før OS "dreper seg selv" og må installeres på nytt

- Har lest at skjermkortet byr på utfordringer, og at QE og CI ikke funker

Så da spør jeg der OSX-guruer hva dere tror. Maskinen er en Acer Aspire 1410(11.6") med følgende specs

- 11.6" skjerm med 1366x768 oppløsning

- Intel GMA4500HD skjermkort (Som jeg har lest at det er mye problemer med)

- Intel WiFi Link 1000 trådløst nettverk

- Celeron 723 (Singlecore 1.2GHz prosessor)

- 4GB 533 MHz DDR2-minne

- 32 GB SSD (Kingston SSDNow!)

Er den kjapp nok til å kjøre OSX greit? Windows7 funker glatt, selv med 5400RPM harddisk og flere GB med bloatware.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et litt enig med MrLG, at den ikke kommer til å kjøre OSX veldig bra.

Men sånn personlig og vist du har tid til det så ville jeg ha gjort det. For å se om det fungerer, og vist det ikke fungerer så vet du vertfall det, istedenfor å sitte med den følelsen; skal jeg gjøre det? Fungerer det? jeg vet jo egentlig ikke og at den er kun en måte å finne det ut av på.

Personlig, prøv å se om det går. Vist det ikke går så har du vertfall prøvd og vet sikkert at det ikke går. Det meste fungerer vist du bare prøver nok :yes:

Lenke til kommentar

Du har et poeng der. Har dere oversikt over hvilke Intel-OSX som finnes, og hva som er mest lettdrevent? Hva er forskjellen mellom første OSX for Intel og det nyeste?

Alternativet til å installere på Aceren er å installere på en OptiPlex 745 (PentiumD820, 2GB DDR2, 7200RPM disk) eller en D820 (T2300, 2GB DDR2, 32GB SSD). Har lest at folk har suksess med begge to :-)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9

Du kan jo prøve openDarwin, men du mister jo aqua og slikt.

Du anbefaler et OS som ble lagt ned i 2004? Virker VELDIG bakstrebersk.

Ang. PCen til OP, så tror jeg alltid det skal gå. Kjørte OS X Tiger flott på en Dell fra 2005:

Intel Pentium M 1.86

512MB RAM

ATI Radeon Mobility X300

160GB HDD

Jeg tror hans PC skal klare det like bra som nevnte.

Drivere burde ikke være problem, insanelymac har svar på alt! (google)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9

Ja, var nettopp å leste på det.

Men for å være ærlig forsvinner vel vitsen når du må bruke gnome, kde, xfce ol for å ha GUI...

Greit det finnes etterlikninger av Aqua eller hva det heter, men det blir ikke det samme :/

OSX86 is the way to go. Funker som oftest, fikk det tilogmed til å funke på en PC der det ikke skulle funke :) Så jeg anbefaler OP å prøve. Det verste som skjer er at han må formatere.

Lenke til kommentar

Hvis du vil, kan du prøve Haiku.

http://haiku-os.org/

Gratis åpen kildekode operativsystem som kan bootes fra CD eller minnepinne.

Dette er ikke en Linux-distro, men noe helt annet.

Etterhvert har det blitt ganske bra, med støtte for trådløst internett og muligheten til å se på YouTube. Sistnevnte er temmelig eksperimentell.

Men likevel veldig kult.

Haiku er inspirert av BeOS, som gikk konk for lenge siden.

Det er et moderne operativsystem, men utseendemessig temmelig lik som før.

Å stresse med en Hackintosh er lite vits. "Alt" en Hackintosh klarer, gjør Windows eller Linux bedre.

Jeg har tenkt å gjøre det motsatte, faktisk.

Kjøper brukt MacBook Pro, og legger inn Haiku. Eller... prøver å legge inn Haiku. Vet ikke om det virker på en Mac.

Å eksperimentere med OS er en av mine hobbyer. Prøvde Hackintosh på en Acer Aspire, men det var bare problemer.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Du har et poeng der. Har dere oversikt over hvilke Intel-OSX som finnes, og hva som er mest lettdrevent? Hva er forskjellen mellom første OSX for Intel og det nyeste?

Alternativet til å installere på Aceren er å installere på en OptiPlex 745 (PentiumD820, 2GB DDR2, 7200RPM disk) eller en D820 (T2300, 2GB DDR2, 32GB SSD). Har lest at folk har suksess med begge to :-)

Jeg har en Optiplex 745 som hackintosh. Jeg har riktognok en Core 2 Duo CPU (2.13GHz).

Skjermkortet på Optiplex 745 er et GMA3000 og det fungerer ikke helt, vel dvs at du ikke har QE/CI.

Det problemet løste jeg med å kjøpe et GeForce 8400GS (fungerer out of the box) for ca 250 kroner. (Er vel ca 1.5 år siden jeg satt den opp)

Noen modeller har problemer med nettverkskort, men et pci netterkskort burde være greit å få tak i billig.

Du trenger absolutt ikke skaffe OSX fra bukta, bedte måten å installerer OSX på en vanlig PC er å lage seg en USB stick.

Jeg brukte standard SNow Leopard disk (269kr på din lokale apple butikk eller på nettet) pluss myHack. Du kan også bruke andre tools some multibeast etc.

Lenke til kommentar

Supert. Antar at du hadde Windows på den før, tjbr? Klarer 745 å spille 1080p glatt med E6400? Er i forhandlinger med en E6300 for øyeblikket, men er usikker på om det er en så veldig stor oppgradering fra Pentium D 820. Tror heller jeg går for en Q6600, så får jeg ihvertfall 1080p!

Ga opp hackintosh. Begynte å lese litt om det, og jeg må ha masse usertifiserte filer fra privatpersoner jeg ikke stoler på. Etter timesvis med triksing med shady filer og installasjoner, sitter jeg igjen med en maskin som er underlegen en Windows-/Linuxmaskin på så og si alt. I og med at maskinen skal brukes til HTPC, så er det ikke verdt det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9

Supert. Antar at du hadde Windows på den før, tjbr? Klarer 745 å spille 1080p glatt med E6400? Er i forhandlinger med en E6300 for øyeblikket, men er usikker på om det er en så veldig stor oppgradering fra Pentium D 820. Tror heller jeg går for en Q6600, så får jeg ihvertfall 1080p!

Ga opp hackintosh. Begynte å lese litt om det, og jeg må ha masse usertifiserte filer fra privatpersoner jeg ikke stoler på. Etter timesvis med triksing med shady filer og installasjoner, sitter jeg igjen med en maskin som er underlegen en Windows-/Linuxmaskin på så og si alt. I og med at maskinen skal brukes til HTPC, så er det ikke verdt det.

Vet du har gitt opp, men må legge til her.

Hvis du tror det er shadye folk som lager filer for å skade PCen din og liknende, så tar du skammelig feil. Tony, uphuck, OSX86.TÜrk, JAS, netkas. Nevn ett av disse på et OSX86 forum og du får en livshistorie.

Og det faktum at OSX86-maskiner til en pris har slått MacBook Pro til doble prisen i ren ytelse, sier sitt, med "shadye" filer.

Det er en del arbeid, regn med å formater 2-3 ganger, men det er gøy, og til slutt får man det til :) Gi opp nå, prøv igjen om et år.

Lenke til kommentar

På hvilken måte er OpenELEC overlegent XBMC?

@Seven: Hvordan visste du det? Fordi jeg ikke har postet noe her? :-P

Tenker hovedsaklig på at andre som har lagt inn på Pentium D har måtte bruke en kjerne laget av en fyr som har pensjonert seg, og ikke deler den selv lenger. Da må man google, og finner på bukta eller andre shady sider. Dét, i tillegg til piratkopiert OSX gjør at jeg er i overkant utsatt for å bli tatt.

Jeg har aldri påstått at alle(eller noen) av de som bruker mye tid på å hacke er "slemme". Når jeg derimot får programvaren av en tredjepart, og ikke vedkommendes egen nettside, et forum, e.l., så blir jeg skeptisk. Selv om det står et av kallenavnene du nevnte på en fil, betyr ikke det at vedkommende personlig garanterer for at filen er trygg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...