Woltox Skrevet 28. november 2011 Del Skrevet 28. november 2011 Jeg skal da bevege meg ut mot veien, men da trenger jeg en bil først. Tips til bruktbil kjøp? Hva skal jeg se etter ? KM teller? etc? Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 28. november 2011 Del Skrevet 28. november 2011 Prisklasse? Plassbehov? Bruksmønster? Andre preferanser? Lenke til kommentar
Woltox Skrevet 28. november 2011 Forfatter Del Skrevet 28. november 2011 (endret) Vel, eneste er vel. 15k er makspris Østfold/Vestfold/Oslo/Akershus Må da merka at jeg er student og har 0peiling på bil, så vil ha en som kjører og går =) Endret 28. november 2011 av Woltox Lenke til kommentar
Bruker-111299 Skrevet 28. november 2011 Del Skrevet 28. november 2011 Fordi du ikke har peiling på bil legger du i 25k ekstra, så har du noe som kanskje funker lengre. Lenke til kommentar
sigurd90 Skrevet 28. november 2011 Del Skrevet 28. november 2011 (endret) Kan være heldig og uheldig ved kjøp av bil i den prisklassen der. Ett tips kan være å se etter Toyotaer fra 90-tallet som ikke er spist opp av rust, eventuelt mazda 323/626. Ellers er jo golf en populær bil i 10-20kronersklassen. Selv kjøpte jeg en golf 1 cab til 16000 i fjor, hadde overaskende lite feil på den det året jeg hadde den, men golf cab er vel mer en entusiast bil, kaldt om vinteren og desserre alt for lett å bryte seg inn i, hadde 2innbrudd i løpet av 2 mnd.... På såpass gamle biler ville jeg heller passet på at de var godt vedlikeholt enn å sett meg blind på kmstanden. Sjekk at regreima er byttet og at bremser etc. er som det skal. Ellers kommer det mye andre utgifter enn kun kjøpsprisen. Forsikring, årsavgift, reprasjon, dekk, bompenger etc etc. Forsikring koster fort opp mot 1000kr i mnd hvis man er ung og ikke har noe særlig bonus. Endret 28. november 2011 av sigurd90 Lenke til kommentar
1915 Skrevet 28. november 2011 Del Skrevet 28. november 2011 golf 2 er jo en plass mange starter... toyota er jo et godt valg også. dog dårlig komfort og dyre deler.. Lenke til kommentar
Bearar Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Finn en eldre Volvo som er eid av voksne folk. Kanskje litt høyt forbruk, men dette er biler som holder og har få feil. Dessuten virker ikke trådstarter som en type som kjører mye, så da blir ikke bensinutgiftene de helt store uansett bil. Men, som alle eldre biler, se opp for rust. Lenke til kommentar
Bruker-111299 Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Vil aldeles ikke anbefale gammel Volvo om du ikke kan noe om bil. Kjører 740 selv og den er TØRST!!! Da er det bedre å prøve å få tak i: Honda Accord(unngå automatgir) Honda Civic Mazda 323 Mazda 626 Mitsubishi Galant Nissan Almera Nissan Primera Nissan Sunny Toyota Corolla Toyota Carina Se opp for rust på alle gamle biler! Uansett hvilken bil du ser på må du ha en bilkyndig med deg så du ikke kjøper katta i sekken. Lenke til kommentar
Bearar Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Vil aldeles ikke anbefale gammel Volvo om du ikke kan noe om bil. Kjører 740 selv og den er TØRST!!! Da er det bedre å prøve å få tak i: Honda Accord(unngå automatgir) Honda Civic Mazda 323 Mazda 626 Mitsubishi Galant Nissan Almera Nissan Primera Nissan Sunny Toyota Corolla Toyota Carina Se opp for rust på alle gamle biler! Uansett hvilken bil du ser på må du ha en bilkyndig med deg så du ikke kjøper katta i sekken. Så hvis bilen min bruker mye bensin, er jeg ekspert på bil? Tankegangen din er ikke helt god. Volvo 240/740/940/850 er alle knallgode biler. Finner man en som er voksenkjørt og fulgt servicer, vil den ikke trenge mer skruing enn hvilkensomhelst annen bil. Lenke til kommentar
Bruker-111299 Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 (endret) Var en dårlig formulering. La meg korrigere litt og legge til litt informasjon: Hovedargumentet til å kjøpe en gammel Volvo er at du kan reparere det meste selv. Når det er såpass gamle biler som er nærmere 20 år så kan det hende at clutch må byttes, problemer med motor oppstår, foringer i hjuloppheng blir dårlige, hovedcylinder må overhales, slakk i diverse ledd i forstillingen og slakk i kryssene på mellomakslingen(gjelder bakhjulstrekkere) bare for å nevne noe. Bare til informasjon, en Volvo med B230AT bruker fort halvannen liter på mila med småkjøring. Men ja, 850 er et fantastisk alternativ! Endret 30. november 2011 av da90el Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Ford focus, Carisma, Nissan, Lenke til kommentar
Bearar Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Var en dårlig formulering. La meg korrigere litt og legge til litt informasjon: Hovedargumentet til å kjøpe en gammel Volvo er at du kan reparere det meste selv. Når det er såpass gamle biler som er nærmere 20 år så kan det hende at clutch må byttes, problemer med motor oppstår, foringer i hjuloppheng blir dårlige, hovedcylinder må overhales, slakk i diverse ledd i forstillingen og slakk i kryssene på mellomakslingen(gjelder bakhjulstrekkere) bare for å nevne noe. Bare til informasjon, en Volvo med B230AT bruker fort halvannen liter på mila med småkjøring. Men ja, 850 er et fantastisk alternativ! Alle reperasjonene du nevner er slitasjeskader som uansett kan være aktuelle på alle biler som har runda 150000km. Hovedargumentet mitt er ikke enkle reperasjoner (regner ikke med OP skrur selv, isåfall er 240 en perfekt nybegynnermekanikerbil), men heller en slitesterk bil som er bygd for å holde. Jeg ser ikke helt hvorfor du er enig i 850. Av erfaring vet jeg at 2.4 literen bl.a. ikke er mer tørst enn 240 med 2.3. Har forøvrig kjørt en 240 med 2,3 ned til 0,9 på blandet, så det går mye på kjøremønsteret ditt. Jeg vil også, som folk tidligere har skrevet, anbefale Mitsubishi Carisma. Langt penere enn gamle Volvoer, og Mitsubihsi er slitesterke, evigvarende maskiner. Bare se opp for rust. Både 1.6 og 1.8GDI er bra motorer i disse bilene. 1 Lenke til kommentar
Bruker-111299 Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Derfor er det viktig å se på historikken til bilen. Er enig i at man skal velge en bil som er ment å holde, og da kan man strengt tatt velge og vrake blant alternativene jeg har listet opp. 850 er ikke mindre tørst, men en mer driftsikker bil etter min erfaring enn 240, 740 og 940 i tillegg til at den har bedre kjørekomfort. Har jo selv kjørt 740'en min forgassermotor ned på 0,8 på langkjøring, så det er jo ikke ille, men med engang det er litt akselerasjon så øker forbruket betraktelig. Ikke glem Mitsubishi Lancer! Samme greiene som Carisma, og kanskje mer holdbar? 1 Lenke til kommentar
Bearar Skrevet 1. desember 2011 Del Skrevet 1. desember 2011 Derfor er det viktig å se på historikken til bilen. Er enig i at man skal velge en bil som er ment å holde, og da kan man strengt tatt velge og vrake blant alternativene jeg har listet opp. 850 er ikke mindre tørst, men en mer driftsikker bil etter min erfaring enn 240, 740 og 940 i tillegg til at den har bedre kjørekomfort. Har jo selv kjørt 740'en min forgassermotor ned på 0,8 på langkjøring, så det er jo ikke ille, men med engang det er litt akselerasjon så øker forbruket betraktelig. Ikke glem Mitsubishi Lancer! Samme greiene som Carisma, og kanskje mer holdbar? Vi er i bunn og grunn enige tror jeg. Bare bilen er godt holdt, er det egentlig hipp-som-happ hva man går for. Men av merkene som troner på toppen mtp. driftssikkerhet, er det japsene, sammen med Volvo. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå