mo123 Skrevet 28. november 2011 Del Skrevet 28. november 2011 Hei! Har en gulrotkakemix som gikk ut 23.08.11, kan denne fortsatt brukes? Er jo bare tørre ingridienser i den! Brute den før jeg så på datoen og spiste masse deig, dette er ca 10 minutter siden, men såså jeg datoen og fikk angstanfall. Er UTROLIg redd for å kaste opp. Min størte frykt. Har ikek gjort det på over 10 år fordi jeg er så sinnsykt redd. Kommer jeg til å kaste opp av dette? SVAR FORT Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 28. november 2011 Del Skrevet 28. november 2011 Er det "Best før" dato? Lenke til kommentar
untouch4ble Skrevet 28. november 2011 Del Skrevet 28. november 2011 Tipper det skal gå bra, bare la vær å tenk på datoen. Lenke til kommentar
mo123 Skrevet 28. november 2011 Forfatter Del Skrevet 28. november 2011 Ja, det er "best før" Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 28. november 2011 Del Skrevet 28. november 2011 Det er mest sannsynlig ein best før dato. Dersom noke er galt med kakemixen så må det ha kommet til fukt eller liknande. Som du sjølv seier så lenge innholdet er tørt så er det svært begrensa kor mykje innholdet kan forfalle. Antageligvis er datoen satt som ein dato der produsenten garanterer for at det skal smake likt heilt fram til denne datoen (ingrediensane kan ofte smake litt mindre etterkvart som dei blir gamle). Du treng foresten ikkje å forholde deg slavisk til stemplingsdatoane, dersom du lukter på ting utan å reagere så kan du trygt ete produkt som er utgått på dato, enten det er best før eller siste forbruksdag dato. Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 28. november 2011 Del Skrevet 28. november 2011 (endret) Da går det nok helt fint. Eneste som endre etter best før er som oftest konsistensen eller smaken på produktet. Har det blitt oppbevart som anbefalt (romtemperatur antar jeg), så bør det gå helt fint. Endret 28. november 2011 av Vertical^ Lenke til kommentar
Macklemore Skrevet 28. november 2011 Del Skrevet 28. november 2011 Jeg har spist lapskaus som gikk ut på dato for 7 årsiden 3 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 28. november 2011 Del Skrevet 28. november 2011 (endret) Kjøtt- og meierivarer har en dato som heter "må brukes innen" eller "siste forbruksdag". De kan være farlige å konsumere etter at holdbarheten er gått ut. Hermetikk og tørrvarer som kakemix har en "best før"-dato. Butikken har ikke lov til å selge varene hvis "best før"-datoen er passert. Ettersom tiden går, vil smak, farge og lukt sakte kunne forringes. Men farlig er det ikke. Endret 28. november 2011 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
toazty Skrevet 28. november 2011 Del Skrevet 28. november 2011 tipper du er skam dårlig i morgen, og legebesøk er nok det eneste du tenker på i morgen tidlig når du står opp... diare komme... vent å se.. Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 Ja den kake mixen kan du bruke! Det er ikke noe problem jeg har spist en hel haug som har gått ut på best før dato! Lenke til kommentar
untouch4ble Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 Du har det med å trekke opp gamle tråder du BirgerCaC? Tipper trådstarter har tatt en avgjørelse etter 6 uker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå