Gå til innhold

Utgått kakemix

mo123

Anbefalte innlegg

Hei! Har en gulrotkakemix som gikk ut 23.08.11, kan denne fortsatt brukes? Er jo bare tørre ingridienser i den! Brute den før jeg så på datoen og spiste masse deig, dette er ca 10 minutter siden, men såså jeg datoen og fikk angstanfall. Er UTROLIg redd for å kaste opp. Min størte frykt. Har ikek gjort det på over 10 år fordi jeg er så sinnsykt redd. Kommer jeg til å kaste opp av dette? SVAR FORT

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mest sannsynlig ein best før dato. Dersom noke er galt med kakemixen så må det ha kommet til fukt eller liknande. Som du sjølv seier så lenge innholdet er tørt så er det svært begrensa kor mykje innholdet kan forfalle. Antageligvis er datoen satt som ein dato der produsenten garanterer for at det skal smake likt heilt fram til denne datoen (ingrediensane kan ofte smake litt mindre etterkvart som dei blir gamle).

Du treng foresten ikkje å forholde deg slavisk til stemplingsdatoane, dersom du lukter på ting utan å reagere så kan du trygt ete produkt som er utgått på dato, enten det er best før eller siste forbruksdag dato.

Lenke til kommentar

Kjøtt- og meierivarer har en dato som heter "må brukes innen" eller "siste forbruksdag".

De kan være farlige å konsumere etter at holdbarheten er gått ut.

Hermetikk og tørrvarer som kakemix har en "best før"-dato.

Butikken har ikke lov til å selge varene hvis "best før"-datoen er passert.

Ettersom tiden går, vil smak, farge og lukt sakte kunne forringes.

Men farlig er det ikke.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...