Gå til innhold

Nybegynner, trenger hjelp.

Anbefalte innlegg

etter en del år med kompaktkamera, har jeg og samboeren min nå lyst til å gå over til speilrefleks.

Men trenger hjelp til å finne det "riktige" kamera.

Vi har begge god erfaring med Canon, og ønsker å fortsette med det.

Har egentlig sett meg ut 600d, men lurer på hva dere synes og tror.

Vi har tenkt å bruke kameraet til alt mulig, ferie, natur, portrett, fest, høytider osv..

har de siste dagene også tatt en liten titt på de nye "kompaktkameraene" hvor man kan bytte optikk osv... kan dette være en god løsning? bildekvalitet?

pris: 4000-6000kr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er størrelsen et problem, kan hende dere ikke vil ta med kameraet så mye siden størrelsen er såpass stor på speilrefleks

De forholdsvis nye speilløs systemkameraene er relativ mindre og gir en tilnærmelsesvis tilsvarende bildekvalitet som speilrefleks, er videoopptaking viktig er de bedre en speilrefleks på det området. Men størrelsen på de speilløse blir ikke mindre en objektivet man monterer på dem og enkelte av objektivene er relativ store i omfang.

Jeg personlig har falt endel for Samsung og den "aggressive" lanseringene de har hatt det siste året på flere kameraer og objektiver.

Dessverre har ikke Canon presentert noen speilløse kamerasystemer ennå, det nærmeste blir kompaktkameraet S100 og G12, disse er relative gode kompaktkameraer med store sensorer som gir en meget god bildekvalitet.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

var innom elkjøp igår å kjøpte samsung NX200, så jeg får prøvd det litt.

men er fortsatt ikke sikker på hva jeg kommer til å ende opp med.

Tror jeg kan konkludere med at vi trenger ett kamera som tar gode bilder "rett ut av eske".

vi legger lite vekt på alle innstillingene som kan gjøres med kameraet.

så enkelt og greit, hvilket kamera gir best bildekvalitet?

Lenke til kommentar

Du skal være ekstremt kresen for å merke en nevneverdig forskjell i bildekvalitet innenfor det segmentet og prisklassen du ligger i.

Du har en drøss med forskjellige kameraer du kan velge i mellom, men i bunn og grunn så er det en meget liten forskjell mellom de når det kommer til bildekvalitet, rett ut av eska.

For å nevne valgene, så har du innenfor tradisjonell speilrefleks:

Nikon D3100

Nikon D5100

Canon 550D

Canon 600D

Pentax K-r

Sony A35 (halvgjennomtrengelig speil)

Innenfor speilløst så har du:

Panasonic G3

Panasonic GF3

Olympus PEN PL-3

Nikon J1

Sony NEX-5N

Samsung NX200

Etter min mening, og etter å ha tatt en hel del bilder med samtlige utenom K-r og PL-3, så presenterer de for den gjevne bruker respektabelt gode og nogenlunde like bilder.

Det viktige her er derimot forskjellene i funksjonalitet, ergonomi og brukervennlighet. Ut i fra bruksområdene du ser for deg kameraet vil bli brukt i, så burde du spørre deg om du orker å dra med et større DSLR. Nå har du gått til innkjøp av et lite og godt speilløst system, som jeg anbefaler at du tester ut grundig. Det som jeg personlig liker med Samsung, uten å være eier av noe annet enn et eldre NX10 som ble vunnet i en konkurranse, er i likhet med mange andre, mengden god og liten optikk.

Kombinasjonen med et lite hus og god fastoptikk er svært spennende for de som ikke har ønske om å drasse på et større system, samtidig som du har muligheten for svært så gode bilder. Mobilitet er en viktig faktor, og det viktigste er tross alt at det blir brukt.

Nå om dagen så har du 60 dager du kan teste ut NX200, så bruk en uke eller to og sett det på pinnen. Blir du ikke fortrolig med det, men ønsker fortsatt noe like smått, så ta en titt på Panasonic G3 eller PL-3. Av valgene over så blir du og dine ferdigheter, samt optikk den største flaskehalsen når det kommer til hva slags resultater du får, ikke kamerahuset.

Endret av bamsefar
Lenke til kommentar

var innom elkjøp igår å kjøpte samsung NX200, så jeg får prøvd det litt.

men er fortsatt ikke sikker på hva jeg kommer til å ende opp med.

Tror jeg kan konkludere med at vi trenger ett kamera som tar gode bilder "rett ut av eske".

vi legger lite vekt på alle innstillingene som kan gjøres med kameraet.

Ut fra det du skriver her høres det ut som et speilløst systemkamera passer for dere. Ala. NX200 eller NEX serien til Sony.

Bildekvalitet er noe du ikke trenger å tenke så mye på, stort sett alle kameraer leverer samme bildekvalitet innenfor samme prisklasse.

Endret av to88he
Lenke til kommentar

Hva mener du med "billedkvalitet"? Dette kan brytes ned i en rekke objektive parametre, og en god del subjektive. Jeg spør ikke for å være vanskelig, men fordi et slikt spørsmål ikke gir noen mening uten mer info.

Det blir som å spørre om hvilken bil som er raskest? Mener man toppfart på bane, i terreng, i løpet av en gitt distanse osv...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...