Gå til innhold

Kneler strømforsyningen min under load?

Lacim

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har en OCZ 600W strømforsyning, denne typen.

Etter å ha oppgradert systemet mitt, opplever jeg at hele systemet fryser under Battlefield 3. På hovedskjermen fryser bildet til. På den andre forsvinner bildet, skjermen ser ut som dette. Merk at systemet er helt stabilt når det ikke belastes hardt.

Jeg tenker først at strømforsyningen er i svakeste laget når systemet, og spesielt grafikkortene blir belastet.

Ifølge databladet leverer enheten 25A på hver av 12V-railene. Den ene railen er dedikert til det som kobles direkte til hovedkortet. Den andre railen går til alt annet (i mitt tilfelle harddisker og skjermkort).

25A på to skjermkort er litt i minste laget, er det ikke?

Oppsettet mitt:

2500k

8gb ram

ATI 4890 crossfire med ATI 4870

1x SSD

2x 7200 RPM disker

5 USB-enheter i tillegg til mus og tastatur

2 skjermer (irrelevant?)

3 120mm kabinettvifter

Ifølge psu-kalkulatoren bør det gå med et nødskrik, men denne kalkulatoren tar jo ikke høyde for forskjellige rails.

Hvor stor effekt trekker 4890 og 4870 under 100% load? Vil det være hensiktsmessig å kjøpe ny strømforsyning først som sist? Kan ikke tenke meg det er spesielt bra for enheten å være under prosentvis meget høy last over lengre tid.

Tusen takk for svar.

Endret av Lacim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar.

Det bør også nevnes at den aktuelle strømforsyningen er fra tidlig 2009, noe som gjør den rett i underkant av 3 år gammel. Det er vel ikke helt utenkelig at enheten har mistet noe av sin opprinnelige effekt i løpet av 3 år med mer eller mindre 24/7-bruk?

Lenke til kommentar

Basert på denne testen , bør du ha omtrent 30A for skjermkortene alene. PSU'en din kan levere 600 watt, men den er begrenset til 42A på +12V, belastes den mer enn det, så er det overhengende fare for at den slår seg av. Du kan forsøke 4870+cpu på en rail og resten på den andre. Om det fortsatt er ustabilt, bør du nok vurdere en endring. Det behøver nødvendigvis ikke være ny PSU, det kan like godt være nytt skjermkort. Skulle ikke forundre meg om du fikk like god ytelse med ett kort, som det du nå har i CF.

Lenke til kommentar

Satte opp en ny strømforsyning med mer enn tilstrekkelig effekt. Problemet dukker fremdeles opp. Jeg velger herved å tro problemet ligger med Crossfirex.

Starcraft2 krasjet også nå. Bildet fryser på skjerm 1, skjerm 2 ser fremdeles ut som bildet jeg linket i førstepost. Alt annet "fungerer", altså jeg hører musikk/lyd og alt det der.

Skal oppdatere til nyeste drivere. Kommer jeg ingen vei med det, må jeg se meg nødt til å kvitte meg med Crossfire-oppsettet. (herregud for et prakk)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...