Gå til innhold

[Løst] Gigabyte P67A-UD3-B3 overklokking

LMH1

Anbefalte innlegg

Har noen erfaringer på hvordan man overklokker:

Gigabyte P67A-UD3-B3 med core i7 2600k

Siden jeg prøvde en forsiktig overklokking, ved å ha 1.244 volt på prosessor (3.6 Ghz)

Hadde alt av volt på stock (Prosesssor) og hovedkort, men merket ikke noe forskjell.

http://images.hardwarecanucks.com/image/eldonko/UD5/BIOS/Lbios3.png

Her står det:

Turbocore frequency 3.6 Ghz

Non-torbocore Freqency er på 3.4 Ghz

Multipikeren står vel på 36 om jeg ikke husker feil.

Rambrikkene har (133x100) 1333 mhz som er det høyeste jeg vil gå.

Er det da slik at 3.4 Ghz vil vises som standard?

Er det slik når jeg endrer (multiplikeren) på dette hovedkorte (Gigabit) så endrer jeg bare turboboost?

Hvor mye tror dere dette hovedkortet kan klare? Rundt 4 Ghz med 2600k?

Bare så det er sagt har jeg null greie på Gigabyte, er bare fordi jeg bruker hackintosh, at jeg valgte gigabit nå vet jeg ikke om dere har peiling på hvordan Snøleoarden 10.6.8 vil vise om maskinen er overklokket. Ønsker å gå til 3.6 ghz, tror ikke verken hovedkortet eller prosessoren tar stor skade av det. Tempraturene er lave så det er ikke noe problem.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men overklokker jeg feil?

Eller er det riktig måte? siden Non-torbocore Freqency jeg skal øke?

Kjøleren er Cooler Master Hyper 212 Plus ikke noe kraftig kjøler, men til 2600k burde jeg klare fint opp mot 4 Ghz når det er så kaldt for tiden.

Har prøvd så slå av det meste til og med multitreading, men merker ikke forskjell på snøleoparden.

Så er noe jeg gjør feil, fint om dere kan vise med bilde, eller si områder jeg skal endre.

Har dere samme prosessor er det fint å si litt hva slags volt dere har forsøkt som er trygt uten å skade komponentene over tid.

Lenke til kommentar

Bør jeg heller endre FSB hastigheten på dette hovedkortet?

Muligens stock volt er for lavt, siden jeg valgte det laveste, da fikk jeg svart skjerm.

Så muligens prosessoren trenger mist 1.25 volt?

Angående hovedkort, bør jeg øke bare litt volt på stock?

Lenke til kommentar

Turbo ratio på 45

CPU Core på 1.3V

Memory frequency der du vil ha den.

4.5GHz burde være lett oppnåelig med en Hyper 212+ på en 2600k.

EDIT:

Det heter ikke "å øke volten", det heter å øke spenningen. Du sier vel ikke at du må øke litrene i et badekar?

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Hva er da volt? (Voltage) eller hva det heter.

Spenning syns jeg høres for likt ut med spennende.

Men tilbake til fakta.

Så det er altså riktig jeg gjør?

http://www.xbitlabs.com/images/mainboards/ga-p35-ds3l/b3.jpg

Endrer Clock ratio, så burde prossoreren endres i klokkehastighet? (Reel hastighet)?

altså turboboost trenger man neppe, vet ikke om intel speedstep heter det samme på gigabit hovedkort?

Hvis det ikke er merkbart da, så er det hovedkortet som er ustabil?

Vet ikke om det er nødvendig med bios oppdaterting, tror jeg har F5 bios men er ikke helt sikker.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hva er da volt? (Voltage) eller hva det heter.

Spenning syns jeg høres for likt ut med spennende.

/facepalm

http://no.wikipedia.org/wiki/Elektrisk_spenning

google-søk på spenning:

http://www.google.no/search?client=opera&rls=en&q=spenning&sourceid=opera&ie=utf-8&oe=utf-8&channel=suggest

Men tilbake til fakta.

Så det er altså riktig jeg gjør?

http://www.xbitlabs.com/images/mainboards/ga-p35-ds3l/b3.jpg

Endrer Clock ratio, så burde prossoreren endres i klokkehastighet? (Reel hastighet)?

altså turboboost trenger man neppe, vet ikke om intel speedstep heter det samme på gigabit hovedkort?

Hvis det ikke er merkbart da, så er det hovedkortet som er ustabil?

Vet ikke om det er nødvendig med bios oppdaterting, tror jeg har F5 bios men er ikke helt sikker.

Angående overklokking endres vanligvis CPU Turbo multiplier, grunnen er så enkel at med turbo-overklokking får du ytelsen når du trenger den og dette tuller ikke med strømsparing.

Jeg gjorde et raskt google-søk og fant denne guiden i løpet av 5 sekunder:

http://www.bit-tech.net/hardware/cpus/2011/01/07/how-to-overclock-the-intel-core-i5-2500k/4

EDIT:

Hvis du ikke har snøring på hva spenning er og hva det gjør hadde jeg holdt meg laaaaaangt unna overklokking, men det er ditt valg.

Endret av arni90
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke for å stjele tråden, men hvilke fordeler/ulemper er det forbundet med å overklokke utelukkende turbofrekvensen? Tenker først og fremst på ytelse.

Personlig deaktiverte jeg bare turbo og satte min 2500k rett på 4.2GHz, deaktiverte SpeedStep slik at prosessoren kjører på den frekvensen hele tiden.

Endret av Lacim
Lenke til kommentar

Ikke for å stjele tråden, men hvilke fordeler/ulemper er det forbundet med å overklokke utelukkende turbofrekvensen? Tenker først og fremst på ytelse.

Personlig deaktiverte jeg bare turbo og satte min 2500k rett på 4.2GHz, deaktiverte SpeedStep slik at prosessoren kjører på den frekvensen hele tiden.

Forskjellig hastighet avhengig av hvor mange kjerner som er i bruk.

Offset-voltage gir mer mening.

Mulighet til å kjøre på stock-hastighet ved å sette max processor speed på 99%

Bedre og enklere å få strømsparing til å fungere.

Mulighet for ekstra burst-ytelse ved å konfigurere turbo og cpu ratio riktig (4.5GHz vanligvis, men i de første 4 minuttene kjøres 4.8GHz så oppgaven blir gjort fortere)

Strømsparing, litt ytelse i enkelte tilfeller og mer fleksibilitet egentlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er enig å endre turbo hastigheten blir det samme som å trimme en moped, når mopeden har for dårlig drivstofff å drive sikkelig.

Er ekte overklokking som gjelder, turbohastigheten gir ikke varig ytelse, er vel bare når 1 kjerne er i bruk, så jeg syns da er bedre å ikke overklokke i det heletatt.

Har faktisk overklokket en del tidligere, og det har gått bra.

Selvsagt blir prosessoren sløvere over tid og får bluescreen en skjeldent gang, men slik er livet.

Skulle likt å se den personen som kan si de har overklokket en Intel Core i7-990X opp mot 5.5 ghz uten å aldri opplevet en bluescreen.

Problemet med turboboost, er man ikke vet om prosessoren er stabil på 4.6 Ghz, så det som kan skje er at man får bluescreen eller at maskinen henger seg, så jeg får heller vurdere FSB overklokking om det gir varie ytelsesøkning i så fall.

Kan jo øke turboboost litt, men syns FSB er viktigst.

Noen råd på veien for å ha hovedkortet så lenge som mulig?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg er enig å endre turbo hastigheten blir det samme som å trimme en moped, når mopeden har for dårlig drivstofff å drive sikkelig.

Er ekte overklokking som gjelder, turbohastigheten gir ikke varig ytelse, er vel bare når 1 kjerne er i bruk, så jeg syns da er bedre å ikke overklokke i det heletatt.

Har faktisk overklokket en del tidligere, og det har gått bra.

Selvsagt blir prosessoren sløvere over tid og får bluescreen en skjeldent gang, men slik er livet.

Skulle likt å se den personen som kan si de har overklokket en Intel Core i7-990X opp mot 5.5 ghz uten å aldri opplevet en bluescreen.

Problemet med turboboost, er man ikke vet om prosessoren er stabil på 4.6 Ghz, så det som kan skje er at man får bluescreen eller at maskinen henger seg, så jeg får heller vurdere FSB overklokking om det gir varie ytelsesøkning i så fall.

Kan jo øke turboboost litt, men syns FSB er viktigst.

Noen råd på veien for å ha hovedkortet så lenge som mulig?

Den første fordelen jeg nevnte ved å overklokke med turbo var: Forskjellig hastighet avhengig av hvor mange kjerner som er i bruk. Inneforstått her kan du da sette for eksempel: 52x for 1 kjerne, 50x for to kjerner, 48x for tre kjerner og 46x for fire kjerner, 24/7 under load. Si meg hvordan dette er som å "trimme en moped" eller "ikke ekte overklokking"?

Jeg nevnte mange av mulighetene man har og du tolker det dithen at turbo-overklokking ikke er skikkelig overklokking? Leser du i det hele tatt gjennom postene jeg skriver? Prøver du å lære noe eller er du bare interessert i å stille spørsmål uten noen mening?

En prosessor blir aldri sløvere over tid, da er det du som har overklokket feil.

Hva har overklokking av 990x til 5.5 GHz uten å oppleve BSOD med noe å gjøre her? Vi snakker om overklokking av en 2600k P67, som er noe helt annet. BSOD har ikke engang vært nevnt.

For all del, gi faen i linkene jeg sender deg eller å lese deg opp selv. FSB er det fire år siden var i bruk, og du skal ikke røre base clock mer enn 2-3MHz noen vei om du ønsker å beholde dataene dine.

Råd? Mange, men du virker ikke interessert. Det virker for meg som om du ikke er en særlig erfaren overklokker, du har veldig tynne kunnskaper og du kjører avgårde uten noe som helst ønske å lære noe mer.

EDIT:

Dette er en reaksjon etter at du har stilt utrolig mange spørsmål, aldri tatt til deg informasjon av svarene, og i det hele tatt har oppført deg som et digert troll.

Endret av arni90
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men overklokker jeg feil?

Eller er det riktig måte? siden Non-torbocore Freqency jeg skal øke?

Kjøleren er Cooler Master Hyper 212 Plus ikke noe kraftig kjøler, men til 2600k burde jeg klare fint opp mot 4 Ghz når det er så kaldt for tiden.

Har prøvd så slå av det meste til og med multitreading, men merker ikke forskjell på snøleoparden.

Så er noe jeg gjør feil, fint om dere kan vise med bilde, eller si områder jeg skal endre.

Har dere samme prosessor er det fint å si litt hva slags volt dere har forsøkt som er trygt uten å skade komponentene over tid.

Skru av Turbo og Speedstep på cpu, resten kan vær på/enabled.

Sett Multi til 46

sett vcore CPU volt til 1,3

Ram/minnehastighet bestemmer du selv eks 1333, 1600, 1866 avhengig av hvor kjapt minne du har i maskinen.

Om det er mulig så skru av all strømsparing i Leopard så vil du ha full ytelse hele tiden, CPU vil være noe varmere ved lav last/idle men ikke vesentlig mye og maskinen vil bruke litt mere strøm.

BCLK/FSB er ett h.. å endre på Gigabyte UD3, UD4 og UD5 da de kun takler økning på 0,5 av gangen før du må save og reboote.

Kjørte en 2600K på LN2 på mitt UD4 og økte BCLK til 109,5 men det krevde 19 reboots :p

Endret av minhund
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg syns 1.3 volt er litt mye, selv om det antakelig virker greit uten forkortelse av levetid.

1,3 volt er ikke mye, her kjører jeg 3 stk 2600K maskiner med 100% last 24/7, alle med 1,3volt eller mer.

Har også en 980X som nå har kjørt 4,5GHz på 1,41volt med 100% last siden mai i fjor, altså over 1,5 år.

Prosessorer kan dø eller degraderes av for høy spenning men Intel har en meget god RMA ordning så dør CPU så får du som regel ny. Så lenge CPU ikke blir så varm at den klokker seg ned eller skrur seg av er det ingen fare, er i hvertfall det jeg holder meg til.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Prøvde å oppgradere bios til F7, og nå har jeg ikke mulighet å overklokke noe.

Kan ikke en gang resette bios til standard.

Må jeg nedgradere til F6 igjen?

Hva er grunnen til ytelsen blir dårligere over tid?

Er det i fleste tilfeller for lav volt man setter? Pleier ofte å gjøre det slik for å være sikker på at noe ikke blir skadet.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ser ut til grunnen for bios funger dårlig er fordi:

Jeg har aktivert HPET 64, PCI-E 16x AHCI og laget passord i bios.

Hvis jeg ikke lager passord går det greit, jeg får feilmelding hvis jeg skriver inn feil passord så er ikke det.

Takk for hjelpen folkens:

Nå har jeg 4.6 Ghz på 1.333 volt stabilt.

Integer Processor integer performance 14386 (Utdatert)

Floating Point Processor floating point performance 24031 (Utdatert)

Memory Memory performance 7188 (Utdatert)

Stream Memory bandwidth performance 8167 (Utdatert)

Geekbench 2.2.2 for Mac OS X x86 (64-bit)

Geekbench total Score 16000

Er disse tallene bra?

Beklager jeg spurte idiotisk spørsmål, men det løste seg til slutt.

Tempraturen er heller ikke ille, selv om jeg merker viften begynner å dra på under hard belasting er tempraturene godt unna kritiske omtrent 45 grader på hard belasting.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Etter litt bruk, merker jeg hovedkortet sliter litt oppstart. Får overclocking failed etter at maskinen restarter seg automatisk slik jeg bare får svart skjerm etter 3 gang får jeg OC Failed.

Så de kan være for lave spenninger på hovedkortet.

Er det kun CPU volt og Ram volt jeg trenger å sette?

Resten kan stå på auto?

Uten at det har noe negativ effekt for hovedkortet?

Spør for å være sikker, siden jeg ikke ønsker å kjøpe alt nytt, i tilfelle jeg må sjekke hver av delene virker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...