Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PCen vil ikke installere/starte windows...

Anbefalte innlegg

Hei, prøver å fikse en PC for noen, den er kanskje 3-5år gammel.

Problemet var først at det dukket opp en melding i BIOSen om NTDLR missing når vi skrudde den på.

Det første jeg gjorde var å re-installere Windows(XP), det funka og jeg fikk startet opp Windows. Men PCen skrudde seg av når jeg begynte å instalere programmer på den. Det virket som hver gang jeg skrudde den på så tok det kortere tid før den gikk av.

Jeg prøvde å re+installere Windows på noen andre harddisker, men jeg fikk blue screen på noen av dem, og noen bare klikka mens jeg installerte Windows. Jeg kunne heller ikke boote fra den jeg installerte Windows på første gangen.

Deretter prøvde jeg å boote fra en harddisk med Windows som jeg vet funker bra på andre PCer, men fikk blue screen, NTDLR missing eller en aen BOOT error melding. Jeg prøvde også med en annen harddiskkabel, det hjalp ikke.

Hvor kan feilen være? Hovedkort? Strømforsyning?

Håper på hjelp! Takk!

Endret av lanz1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det mye møkk i vifta til CPUèn? Strømforsyningen? Grafikkort?

Er dette tilfelle, så trengs det en rensing.Problemet nå kan være varmerelatert.

Du kan hvis du er veldig forsiktig (holder med en finger eller en blyant på viftene samtidig) bruke en støvsuger. IKKE for tett på. Dette gjelder alle vifter.

Endret av tukols
Lenke til kommentar

Er det mye møkk i vifta til CPUèn? Strømforsyningen? Grafikkort?

Er dette tilfelle, så trengs det en rensing.Problemet nå kan være varmerelatert.

Du kan hvis du er veldig forsiktig (holder med en finger eller en blyant på viftene samtidig) bruke en støvsuger. IKKE for tett på. Dette gjelder alle vifter.

Jeg tenkte paa det, men jeg har liksom kjent etter og det virker ikke unormalt varmt... Men ja skal prøve å rense litt i tilfelle. Og uansett får jeg opp beskjeder om boot problemer, virker litt rart at det er pga. varme...

Lenke til kommentar

Du skriver;

Men PCen skrudde seg av når jeg begynte å instalere programmer på den. Det virket som hver gang jeg skrudde den på så tok det kortere tid før den gikk av.

Jo, det kan være skitt som har samlet seg i vifter som ikke kjøler ordentlig mer.

Endret av tukols
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...