Gå til innhold

i5 430m / sakte / sitter fast

Gjest Slettet+129837

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+129837

Hei.

Jeg har en Toshiba Satellite A500-1E4 bærbar pc.

Den har en Intel i5-430M 2.3 GHz CPU som sitter fast på "multiplier" mellom x9 og x11.

Det betyr at prosessoren går bare opp til 1.3 GHz.

Jeg har prøvd følgende mens jeg leste CPU med "cpu-z":

1. Windows update = samme problem.

2. Slo av pc-en, tokk av AC og batteri og holde av/på knapper for 1 minutt, og putte batteriet tilbake = samme problem.

3. Oppdatere BIOS fra v1.6 til v2.0 = samme problem

4. tilbakestille BIOS funksjoner = samme problem

5. Installere alle tenkelige drivere som har med cpu, chipset, strømbruk, osv = samme problem

6. Installere den nyeste Intel Turbo manager v2.0, her forteller den at den driver å overklokke opp til 2.7 men ifølge cpu-z så sier den det motsatte, selv også WEI forteller meg jeg har en skår på 3.9 for cpu.

7. Throttlestop: Den her er den eneste måten til å tvinge min cpu til å bruke alle "multipliers"(opp til x19) og setter seg fast der, men dette her er bare en midlertidig løsning.

Så, jeg prøver nå å finne årsaken til dette problemet.

ps. Det finnes ingen funksjoner i BIOS som har noe med speedstep, IEST eller C1E. og temperaturene er greie, rundt 43c grader.

P.s.s hver gang jeg gjør noe, så stresser jeg CPU-en med prime95.

Er det for mye? :ermm:

Endret av Slettet+129837
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+129837

Sjekket hva den er innstil til i strømstyringsprofilen?

jeg skulle ha nevnte det, men jeg har allerede oppretta standard innstillinger på alle strømprofilene, og valgt "høy ytelse".

OG jeg bruker selvfølgelig AC strøm.

Endret av Slettet+129837
Lenke til kommentar

Tror MYE av svaret ligger der. Mange CPU'er i bærbare throttler automatisk ved bruk av prime o.l stressprogrammer, men ikke ved "vanlig" bruk som spilling osv. Oftest er det grunnet sperrer i bios, men kan også skyldes andre ting som høy temp, for høy effektutvikling osv som det er pre-satte grenser for i prosessoren.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+129837

Tror MYE av svaret ligger der. Mange CPU'er i bærbare throttler automatisk ved bruk av prime o.l stressprogrammer, men ikke ved "vanlig" bruk som spilling osv. Oftest er det grunnet sperrer i bios, men kan også skyldes andre ting som høy temp, for høy effektutvikling osv som det er pre-satte grenser for i prosessoren.

ER SIKKER 100% på at det ikke er grunnen.

Prime95 er et stress program LAGET for å teste stabiliteten til CPU.

Hvis cpu-en ikke gir NOE respons i det hele tatt i mindre enn 10 sekunder så betyr det at det er noe galt. Og det er det problemet her.

Skulle ha omformulert meg mer... men det er litt sant på det du sier, BARE hvis jeg har på prime95 i flere timer. Da har cpu-en rett til å clocke seg ned pga varme.

Lenke til kommentar

Er det så å forstå at multiplieren faktisk sitter FAST på lavt nivå?

For det er altså helt normalt (og ved design) at multiplier settes ned automatisk når maskinen hovedsakelig idler. Den blir automatisk satt opp ved behov (som ved prime95 torture test).

Hvis multiplieren fremdeles holder seg alv når du tester med prime95 derimot så er noe galt.

Det som noen nevner her med at CPU throttler på prime95 vil kun gjelde om maskinen har dårlig kjøling og ikke kan takle varmen. Hvis tempen går et stykke forbi 90c og opp mot 100c så vil CPU gjerne begynne å throttle noe - men ved stock frekvens skal selv de fleste bærbare takle prime95 uten å throttle (eller ihvertfall ikke mye). Kjølesystemet er tross alt designet for denne varmelasten ved fullt forbruk - dog det suser gjerne kraftig naturligvis. En eller feilmontert kjøler kunne forårsaket det - men da ser du det veldig fort på temperaturene - og multiplieren vil begynne på maks og gå nedover etterhvert som den når throttle tmeperaturer.

Gitt at ingenting av det nevnt over er løsningen så kjenner jeg ikke til en slik problemstilling ved mindre man faktisk har låst slike setting i BIOS (som du sier så er det ofte ikke slike overklokkingssetting i BIOS for standard bærbare i det hele tatt).

Det jeg gjerne hadde testet om jeg var i denne situasjonen hadde vært å bootet opp med Ubuntu live og sjekket de samme tingene der. På denne måten kan du jo få utelukket alle potensielle software problemer. Om det er samme fenomen der så MÅ det jo pr. def være hardware eller noe i BIOS. Når du vet dette så har du uansett resultat utelukket halvparten av mulighetene og kan dermed feilsøke videre enklere...

får du på denne måten utelukket alt med software så hadde jeg som neste steg kontaktet leverandøren for å se om de hadde forslag. Hvis ikke så hadde omlevering gjerne vært neste steg dersom BIOS ble trippelsjekket etter instillinger (og gjenre resatt til default just in case).

-Stigma

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+129837

Er det så å forstå at multiplieren faktisk sitter FAST på lavt nivå?

For det er altså helt normalt (og ved design) at multiplier settes ned automatisk når maskinen hovedsakelig idler. Den blir automatisk satt opp ved behov (som ved prime95 torture test).

Hvis multiplieren fremdeles holder seg alv når du tester med prime95 derimot så er noe galt.

Det som noen nevner her med at CPU throttler på prime95 vil kun gjelde om maskinen har dårlig kjøling og ikke kan takle varmen. Hvis tempen går et stykke forbi 90c og opp mot 100c så vil CPU gjerne begynne å throttle noe - men ved stock frekvens skal selv de fleste bærbare takle prime95 uten å throttle (eller ihvertfall ikke mye). Kjølesystemet er tross alt designet for denne varmelasten ved fullt forbruk - dog det suser gjerne kraftig naturligvis. En eller feilmontert kjøler kunne forårsaket det - men da ser du det veldig fort på temperaturene - og multiplieren vil begynne på maks og gå nedover etterhvert som den når throttle tmeperaturer.

Gitt at ingenting av det nevnt over er løsningen så kjenner jeg ikke til en slik problemstilling ved mindre man faktisk har låst slike setting i BIOS (som du sier så er det ofte ikke slike overklokkingssetting i BIOS for standard bærbare i det hele tatt).

Det jeg gjerne hadde testet om jeg var i denne situasjonen hadde vært å bootet opp med Ubuntu live og sjekket de samme tingene der. På denne måten kan du jo få utelukket alle potensielle software problemer. Om det er samme fenomen der så MÅ det jo pr. def være hardware eller noe i BIOS. Når du vet dette så har du uansett resultat utelukket halvparten av mulighetene og kan dermed feilsøke videre enklere...

får du på denne måten utelukket alt med software så hadde jeg som neste steg kontaktet leverandøren for å se om de hadde forslag. Hvis ikke så hadde omlevering gjerne vært neste steg dersom BIOS ble trippelsjekket etter instillinger (og gjenre resatt til default just in case).

-Stigma

Det er en good ide å bruke et annet operativ system som ubuntu. Jeg skal prøve det :)

Hvilken hastighet får du om du velger å bare kjøre 1 tråd i prime95? Da skal du få full hastighet ihvertfall, er kun i tilfeller der man kjører maksimalt antall tråder at jeg har sett throttling som ikke er forårsaket av temperatur.

Egentlig er det ikke prime95 jeg brukte. Jeg bare skrev det navnet som en referanse på en kjent stress program. Det programmet jeg brukte er kalt "ORTHOS", den kjører maksimalt bare på 1 core eller 2 threads i dette tilfellet her. Jeg måtte å åpne en annen samtidig, og endrer affinity i Task Manager til å bruke de andre threads, men det er da ikke noe vits i fordi cpu-en gir ikke noe response i det hele tatt. Ikke å nevne at jeg har også prøvd andre metoder enn stressing for å få hastigheten opp, uten lykke.

Endret av Slettet+129837
Lenke til kommentar

Det er en good ide å bruke et annet operativ system som ubuntu. Jeg skal prøve det :)

Egentlig er det ikke prime95 jeg brukte. Jeg bare skrev det navnet som en referanse på en kjent stress program. Det programmet jeg brukte er kalt "ORTHOS", den kjører maksimalt bare på 1 core eller 2 threads i dette tilfellet her. Jeg måtte å åpne en annen samtidig, og endrer affinity i Task Manager til å bruke de andre threads, men det er da ikke noe vits i fordi cpu-en gir ikke noe response i det hele tatt. Ikke å nevne at jeg har også prøvd andre metoder enn stressing for å få hastigheten opp, uten lykke.

Det fine med Ubuntu live CD (om du ikke har brukt det før) er at det ikke krever noen installasjon for å teste. Den kan bote opp alt rett fra CD og ikke røre harddisken i det hele tatt - slik at maskinen er som før ved restart. Dermed er den ypperlig til å feilsøke med.

Orthos burde fungere like godt. jeg ville narutligvis testet med minst et annet program eller spill eller noe sånt bare for utelukke en software bug i programmet - men det virker som du har utelukket dete allerede fra hva du skriver.

Håer du får orden på det.

-Stigma

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+129837

Det fine med Ubuntu live CD (om du ikke har brukt det før) er at det ikke krever noen installasjon for å teste. Den kan bote opp alt rett fra CD og ikke røre harddisken i det hele tatt - slik at maskinen er som før ved restart. Dermed er den ypperlig til å feilsøke med.

Orthos burde fungere like godt. jeg ville narutligvis testet med minst et annet program eller spill eller noe sånt bare for utelukke en software bug i programmet - men det virker som du har utelukket dete allerede fra hva du skriver.

Håer du får orden på det.

-Stigma

Takk for responsen. :) når jeg legger mine hender på en live CD så sier jeg ifra om det er hardware eller software problem.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+129837

Etter at jeg har installert et linux operativsystem, jeg har brukt et innbygd "cpu frequency" leser, og den ga meg fine tall. Så jeg re-installerte windows igjen, og nå er jeg tilbake til starten...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...