Fanboi Skrevet 27. november 2011 Del Skrevet 27. november 2011 jeg holder altså på å føre diverse bilag og momenter, og så kommer jeg da til oppgaven: "4) En forsikringspremie på kr 252 000 ble betalt i oktober for perioden 01.11. 2010 til 31.10. 2011. Hele beløpet ble registrert på konto 7500. Forsikringspremien må periodiseres." det er jo greit nok, blir vel 252k*(10mnd/12mnd)=210k som skal kredit 7500 og debet en plass. men har ingen konto i 1xxx serien av typen "forskuddsbetalt forsikring" som jeg kan ta debet på. er det fritt for å velge kassakreditt, kontoinnskudd eller noe? kan man regne det som en fordring? kan jo evt opprette en ny konto selv om jeg tviler på at det hører med til oppgaven. (fikk sånn ferdig oppsatt excel-dokument til formålet av læreren) Og så står der: "det avsettes 25% utbytte for 2010, nye aksjer er ikke utbytteberettiget" så er det 0,25*(aksjekapital_01.01.2010) som gjelder? merker jeg burde fulgt bedre med i timen er bare så grundig lei av å fomle meg frem og tilbake for å lande på den nye egenkapitalen som er oppgitt som fasit :/ Lenke til kommentar
TRENE Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 (endret) Ja jeg har studert bedriftøkonomi et par år så dette kan jeg, no problemo. Forsikringspremien er ført som kostnad, men så har vi et viktig prinsipp som fastslår at kostnad skal resultatføres når den er "brukt". Dette medfører at 252 000 må deles opp i 12 mnd. og kostnadsføres etter hver måned, mens det resterende skal gå under en 2000 konto, feks. påløpt lønn, altså noe som er fremtidig lønn og da ikke skal kostnadsføres enda. Her er det jo som sagt ikke lønn det snakkes om, men jeg tror kontoen du leter etter er 2990 kortsiktig gjeld. Vi får da 10/12 * 252 000 = 210 000 som må settes på kontoen kortsiktig gjeld. Håper det ikke ble for complicated, jeg går første året på energi så er ikke helt god i bed. øk enda, men håper jeg er det før fredag Endret 30. november 2011 av TRENE Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå