Gå til innhold

Ny mobil etter Nokia N900

Anbefalte innlegg

Har hatt N900 i to år nå, og det har vært mine beste mobil-år noensinne. Den fantastiske web-browseren har gått utenpå alle andre mobiler. Kameraet er blant de aller beste på markedet. GPS'en og kartprogramvaren er utmerket. Multimediaegenskapene var minst ett år forut for sin tid. Den multitasker bedre enn noe annet den kan sammenlignes med. Og så kan jeg bruke Linux-terminalen til å kille prosesser, installere standard Linux-programvare og mer til. Jeg installerte tidlig Linux Mplayer for å kunne spille divx-film lastet ned fra nettet, da den innebygde playeren ikke tok disse. Ser mye film på mobilen. Fast tastatur er noe jeg er blitt helt avhengig av, skriver mye bl.a i Google Documents og andre steder. Når jeg nå ser meg om etter en ny mobil, føler jeg at jeg uansett må gi avkall på noe av alt jeg har blitt bortskjemt med de siste årene. Vil ha rask prosessor, de beste multimedia-egenskapene, minst 32GB lagring, stor høyoppløst skjerm, godt kamera med blits, samt fulltastatur. Det jeg er misfornøyd med N900 er treg prosessor, for få apps, web-browseren oppdateres ikke lenger med de siste teknologiene, og skjermen er litt liten. Håper det dukker opp en mobil jeg kan trives med de neste årene, jeg har ikke funnet noen kandidater ennå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ahh, det var en murstein av en trådstart.:wallbash: Prøv en gang til med max 2 setninger.:idea:

Ok, point taken. Da stiller jeg spørsmålet mitt på kortform her:

Hei alle!

Jeg trenger tips til ny mobil etter 2 gode år med Nokia N900. Operativsystem er egentlig uinteressant, men jeg må ha fysisk tastatur, stor høyoppløst skjerm og gode multimediaegenskaper.

Lenke til kommentar

Hvordan er Galaxy Nexus det nærmeste du kommer N900? Det må vel heller bli et nettbrett med ren linux/meego. På telefonsiden blir det vel N9 som blir nærmest. Eller Galaxy Note, hvis selve linuxdelen er uinteressant. Ingen av disse har HW tastatur though.

Hvis OS er irrelevant, kjøp deg en Nokia med HWKB da vel, E-serien er vel flust av de. Eller bare fortsett med N900en (ville jeg gjort).

Lenke til kommentar

Hvordan er Galaxy Nexus det nærmeste du kommer N900? Det må vel heller bli et nettbrett med ren linux/meego. På telefonsiden blir det vel N9 som blir nærmest. Eller Galaxy Note, hvis selve linuxdelen er uinteressant. Ingen av disse har HW tastatur though.

Hvis OS er irrelevant, kjøp deg en Nokia med HWKB da vel, E-serien er vel flust av de. Eller bare fortsett med N900en (ville jeg gjort).

Tje, det ligger vel mellom linjene at jeg ønsker en _oppgradering_ da. Hadde N900 fantes med heftig dobbelkjerneprosessor hadde det vært fint...

Lenke til kommentar

Har vært i butikken og fått tafset på en modell av Galaxy Nexus. Med 1280x720-skjerm og dobbelkjerne-prosessor på 1,2 GHz ser det ut som denne blir min neste mobil. Skjermen er såpass stor at jeg regner med at savnet av fysisk tastatur ikke blir for ille. Regner Android som passe velutviklet nå også. Tror forøvrig aldri at det kommer noen mobil som er såpass langt forut for sin tid som N900 var. Takker for tips og innspill.

Lenke til kommentar

Da ville jeg heller valgt SGS2, som er billigere men har bedre HW iirc, og du får vel ICS ports til den og. Litt lavere resolution, men allaround bedre HW iirc.

Du har jo rett i det. GN har samme hardware som S2, men høyere oppløsning og sånn sett tyngre å drive. Og så ser jeg at den ikke tar minnekort. 32GB kan bli knapt om jeg vil lesse opp med HD-film. Men så ser Android 4 veldig fristende ut. Det blir gjerne å vente på S3 da.

Lenke til kommentar

Hvorfor bytte noe man er så fornøyd med etter bare 2 år egentlig?

Hovedsaklig fordi hardwaren er blitt gammeldags og mye web-innhold krever sterkere prosessering enn det N900 innehar for å være behagelig å jobbe med. Videre har jeg etterhvert innsett at det ikke kommer til å ta skikkelig av med Maemo/Meego-apps slik det har gjort for andre platformer. Maemo var jo først ute med å demonstrere augmented reality, mens det nå finnes skikkelige systemer for alle andre OS utenom mitt. Og så vil jeg ha større skjerm, rett og slett fordi det finnes. Til slutt har Android omsider fått alle de mulighetene som N900 har hatt fra starten, så en oppgradering er absolutt på sin plass nå.

Endret av robertaksland
Lenke til kommentar

Hvorfor bytte noe man er så fornøyd med etter bare 2 år egentlig?

Hovedsaklig fordi hardwaren er blitt gammeldags og mye web-innhold krever sterkere prosessering enn det N900 innehar for å være behagelig å jobbe med. Videre har jeg etterhvert innsett at det ikke kommer til å ta skikkelig av med Maemo/Meego-apps slik det har gjort for andre platformer. Maemo var jo først ute med å demonstrere augmented reality, mens det nå finnes skikkelige systemer for alle andre OS utenom mitt. Og så vil jeg ha større skjerm, rett og slett fordi det finnes. Til slutt har Android omsider fått alle de mulighetene som N900 har hatt fra starten, så en oppgradering er absolutt på sin plass nå.

Hmm, etter at jeg skrev dette har jeg funnet ut at ingen Android-mobiler støtter HDR-fotografering. Dette har jeg hatt på N900'en siden før Apple "fant det opp" på Iphone 4. Så der har vi et punkt som Android ikke kan erstatte. Skal ikke være lett dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...