Gå til innhold

Stor muskelmasse, men svak

Espyy

Anbefalte innlegg

Til TS:

Høyde og vekt?

Vet om flere som jeg kjenner som er overvektige, har kanskje "store armer" og tror det er muskler. For meg virker det mer som at de vennene dine ikke har peiling om hva de snakker om, og at du har litt vrengt virkelighetsbilde av deg selv. du får smelle opp bilder av deg i boksershorts. det ene hvor du flekser, det andre hvor du slapper av i kroppen. no homo.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Først av alt vil jeg påpeke at jeg ikke helt vet om dette er den mest riktige forumseksjonen å poste dette i, men jeg satser på at det går fint her.

Fra da jeg var omtrent 15 år og til i dag (er nesten 18 nå, så har jeg hatt ganske store armmuskler (triceps?), men jeg har likevel ikke vært spesielt sterk. Jeg får flere ganger høre av kamerater og andre personer at de er store, og jeg lurer da naturlig nok på hvorfor jeg har såpass store muskler.

Jeg trener veldig lite, og jeg har hatt et par perioder hvor jeg har trent, men musklene var der før jeg begynte med det.

De siste 4-5 sommerne har jeg hatt jobb på varelageret til Bilia, og i den jobben så blir det en del tyngre løft gjennom arbeidsdagen. Kan dette ha bidratt til å gitt meg disse musklene jeg nå har?

Noe jeg også lurer på er om disse musklene lettere kan "fylles" med styrke siden jeg allerede har laget omrisset, hvis dere skjønner hva jeg mener. Akkurat som at hvis man ikke trener kondisjon i løpet av 3 uker, så vil den delvis forsvinne, men man får den lett tilbake bare man starter å trene igjen.

Håper dere har noen innspill å komme med, og hvis det er noe mer dere lurer på, bare spør! :)

Å løfte diverse småting på arbeidsplassen, eller esker (om du jobber på varelager) så får armene gjerne bittelitt størrelse over tid, det er en tilpasning som kroppen er nødt til å gjøre. Men du vil ikke få enormt store armer av det. Og du vil ikke bli veldig sterk av det. Du får kun skikkelig sterke armer av å løfte skikkelige tunge saker og det gjør du som regel bare i et treningssenter.

Om du går inn på et hvilket som helst varelager så vil de fleste der kunne løfte maks 60 kg, noe tyngre enn det så får de problemer.

Nå snakker vi armstyrke. Men dette med armstyrke er sterkt sterkt m isforstått. Bicep og tricep er ikke primært det som hjelper på en arbeidsplass, det er styrke og massen i underkroppen og ryggen som hjelper deg å løfte skikkelig tungt, men armmuskler hjelper også godt på.

Da jeg begynte treningen min så curlet jeg bare 60 kg 10 repetisjoner. Nå curler jeg 90 kg på stang 4-5 repetisjoner, nesten 100 kg curling med stang. Det er primært fordi jeg er grusomt sterk i underkroppen.

Men her er hemmeligheten ved å løfte tunge ting i "curl-posisjon" altså nedenfra og oppover med armene, det er å ha sterke underarmer og sterkt grep. Det er hemmeligheten bak nesten alle styrkeløft.

Bare bruk hodet i noen sekunder, hva er det eneste kontaktpunktet mellom din kropp og den vekten du løfter i følgende øvelser:

Markløft

Stangroing

Chinups

Curling

Press

I alle disse øvelsene vil du fort skjønne at hendene dine er det eneste kontaktpunktet som gjelder og som berører vektene, all energi overføres gjennom hendene dine. Jo hardere du klemmer på jernet, jo mer energi overfører du og jo mer klarer du å løfte i nesten alle øvelser bortsett fra knebøy.

Om du ikke tror meg, gjør et eksperiment. Neste gang du tar benkpress, klem relativt svakt på stanga, prøv å press den. Neste gang du løfter, klem alt du kan på stanga, klem så hardt du klarer, så presser du, du vil se at du løfter mye mer da. Jo hardere du klemmer, jo høyere er potensialet for energioverføring.

Endret av LonelyMan
Lenke til kommentar

Eg må inrømme, eg har ikkje lest gjennom alle post her.

Men anyway, når du bygger muskler, så har du valg mellom: masse, styrke, utholdenheit.

Du kan trene MAKS 2 av 3 om gongen. Helst 1 av 3.

Det som avgjer mest er kor mange set og reps du tar.

Om du vil øke styrke, så følg denne. Den er ENORMT bra program, som vil hjelpe deg. Gi den 1 månad og takk meg for resten av livet;)

Før kvar trening så må du ha oppvarming. 10-15min jogging.

Kjør3-5 øvelser for kvar gruppe. For kvar øvelse tar du 2-3 sets med 4-6 reps.

DVS du skal ta benkpress. Du har på 80kg. Om du greier 5, 5, 3, da må du gå ned i vekt på neste økt (77.5kg). Om du greier 6, 6, 5 - hold same vekt.

Om du gjer 6, 6, 6 - gå opp i vekt neste økt (82.5 eller 85).

Mandag: Bryst, Skuldra, ABS.

Tirsdag: Rygg, Biceps

Onsdag: Bein, Triceps, Forarma

Torsdag - fri

Fredag: Same som mandag

Lørdag: Same som tirsdag

Når du trener muskler, prøv å isolere dei. Velg øvelser som isolerer muskler. Når du trener skuldra - du vil trene SKULDRA og ikkje noe anna! For triceps så finst det eigen dag!!

Med f.eks benkpress, målet ditt er å løfte 80kg 6x3 ved bruk av "kun" brøst. Selvfølgelig du vil bruke litt triceps og skuldra, men det må vere minimalt. Enkelt måte å finne ut, om du gjør det rigktig - same kveld og dagen etter, du skal kjenne det KUN i dei muskler du trente og ingen anna plass.

Det er EKSTREMT viktig med nokk tid for muskler til å hente seg. Om du ikkje isolerer - du gir ikkje dei nokk tid. Framgongen vil stoppe.

Også husk på å få i deg nokk mat, spesielt nokk protein. Ein whey-shake om morgen, 1 før og etter trening og 1 casein shake før du legger deg. Om du tar amino-syrer (Creatin, BCAA, Glutamine, Arginine), så vil det hjelpe deg endå meir.

Om du følger programet nøye, dropper ikkje treninger, får i deg nokk protein og gjer alt riktig (isolasjon, vekter, sets, reps), eg garanterer deg framgong i styrke som du ALDRI har opplevd før.

Har gjort den selv. Kompisa av meg har kjørt den (då jobba eg som personleg trener ta dei). Alle opplevde SJUKT framgong.

Lenke til kommentar

Eg må inrømme, eg har ikkje lest gjennom alle post her.

Men anyway, når du bygger muskler, så har du valg mellom: masse, styrke, utholdenheit.

Du kan trene MAKS 2 av 3 om gongen. Helst 1 av 3.

Det som avgjer mest er kor mange set og reps du tar.

Om du vil øke styrke, så følg denne. Den er ENORMT bra program, som vil hjelpe deg. Gi den 1 månad og takk meg for resten av livet;)

Kjør3-5 øvelser for kvar gruppe. For kvar øvelse tar du 2-3 sets med 4-6 reps.

DVS du skal ta benkpress. Du har på 80kg. Om du greier 5, 5, 3, da må du gå ned i vekt på neste økt (77.5kg). Om du greier 6, 6, 5 - hold same vekt.

Om du gjer 6, 6, 6 - gå opp i vekt neste økt (82.5 eller 85).

Mandag: Bryst, Skuldra, ABS.

Tirsdag: Rygg, Biceps

Onsdag: Bein, Triceps, Forarma

Torsdag - fri

Fredag: Same som mandag

Lørdag: Same som tirsdag

Når du trener muskler, prøv å isolere dei. Velg øvelser som isolerer muskler. Når du trener skuldra - du vil trene SKULDRA og ikkje noe anna! For triceps så finst det eigen dag!!

Med f.eks benkpress, målet ditt er å løfte 80kg 6x3 ved bruk av "kun" brøst. Selvfølgelig du vil bruke litt triceps og skuldra, men det må vere minimalt. Enkelt måte å finne ut, om du gjør det rigktig - same kveld og dagen etter, du skal kjenne det KUN i dei muskler du trente og ingen anna plass.

Det er EKSTREMT viktig med nokk tid for muskler til å hente seg. Om du ikkje isolerer - du gir ikkje dei nokk tid. Framgongen vil stoppe.

Også husk på å få i deg nokk mat, spesielt nokk protein. Ein whey-shake om morgen, 1 før og etter trening og 1 casein shake før du legger deg. Om du tar amino-syrer (Creatin, BCAA, Glutamine, Arginine), så vil det hjelpe deg endå meir.

Om du følger programet nøye, dropper ikkje treninger, får i deg nokk protein og gjer alt riktig (isolasjon, vekter, sets, reps), eg garanterer deg framgong i styrke som du ALDRI har opplevd før.

Har gjort den selv. Kompisa av meg har kjørt den (då jobba eg som personleg trener ta dei). Alle opplevde SJUKT framgong.

QFT :mrgreen:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei. Når du løfter tungt varmer du opp med oppvarmingssett av øvelsene du kommer til å utføre – da med ca 50% av tyngden du bruker i de ordentlige settene. Tøying og jogging er ikke substitutter for ordentlig oppvarming.

Lenke til kommentar

Jaha?

Legger til i spoiler for å ikke gå off-topic:

Om du virkelig trenger å vite: "Ab's are made in the kitchen" er feil. Det skal stå "abs". Det er ingen apostrof i flertallsform av vanlige ord i engelsk.

Det var søtt av deg å endre signaturen før du skrev innlegget, selv om du ikke fikk det riktig denne gangen heller (du la til tre feil).

Du hadde originalt feilen "dont", som skulle være "don't" (tok et screenshot av den originale singaturen din, ettersom jeg antok du kom til å skifte den):

zpPxd.png

Men så la du til tre feil til.

1vBRT.png

Du endret "dont" til "don`t" som også er feil. Aksentstegn er ikke apostrofer. Du endret også "life's" til "lifes". "Lifes" er ikke et ord, og er heller ikke genetiv eller flertall. "Life's" = Livets. "Lives" = Flere liv. Du la også til tre punktum, noe som er ukorrekt i seg selv. Det skulle være en ellipse (…), som er ett tegn, ikke tre.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Nei. Når du løfter tungt varmer du opp med oppvarmingssett av øvelsene du kommer til å utføre – da med ca 50% av tyngden du bruker i de ordentlige settene. Tøying og jogging er ikke substitutter for ordentlig oppvarming.

Kjører begge deler. Har prøvd det eine og det andre og det viste seg at å jogge hjalp utruleg mye!

Det første er å få kroppen varm og klar for ein økt, så er det kjøre 4 sett med oppvarming (sånn så du sa, 50% - 15 reps, 60% - 12reps, 70% 8-reps, 80% - 4 reps, 90% - 3 reps).

Men skikkelig jogging hjelper på utruleg mye.

PS: ikkje bry deg om han karen der. Når ein bjynn å henge seg opp i skrivefeil, istedenfor komme med noe saklig, så er det berre å drite i han:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...