Gå til innhold

Coil Whine(?) Hovedkort: M5A99X EVO

bjugen

Anbefalte innlegg

Hei!

Tror jeg har et lite problem med hovedkortet, et ASUS M5A99X EVO.

Er en AMD Phenom 965 BE prosessor som sitter på.

Har nemlig klokka den til 3,9GHz, og med en gang jeg fyrte opp etter klokking kom det en ganske høy pipelyd fra CPU området. Søkte litt rundt og kom fram til at dette kanskje var fra en coil på hovedkortet som ga fra seg lyd ved endring av belastning på CPU. Tok da retur på kortet gjennom komplett.no(Veldig bra service btw) og fikk igjen nytt kort av samme type, men problemet er der fortsatt :hmm:

Så, det jeg lurer på er om jeg burde returnere det, leve med det(og klokke ned igjen) eller er det en måte å fikse det på?

Endret av bjugen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Neglelakk og/eller lim på spolene kan fungere, det er ikke farlig på noen måte. Selv har jeg neglelakket et par Nvidia-kort pga dette problemet :)

Coil whine skjer de uheldige og den vanligste skylda er dårlig match mellom hovedkort/skjermkort og PSU, har til og med hørt om forskjellige resultater ved forskjellige kurser i huset. Mest sannsynlig her er nok at strømforsyningens spenning- og rippelverdier ved load er en uheldig partner mot hovedkortet og dette skaper whine, dårligere PSUer er også generelt anerkjent å produsere problemet oftere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Oi, visste ikke at det kunne være kombinasjonen av de forskjellige delan :hmm: Kan det bli bedre om jeg bytter til et annet hovedkort?

Har forresten denne forsyningen, er den brukbar? Fractal Design Newton R2 650W

Skjermkort: Sapphire Radeon 6870

Ser ingen spoler på hovedkortet mitt, og vil helst ikke bryte opp noe for å få tilgang ;)

Lenke til kommentar

Det kan bli bra av å bytte støpsel til PCen, bytte skjermkort, bytte strømforsyning...

Coil Noise er en av de fenomene som ingen har dokumentert skikkelig, men som forekommer ofte.

Her kunne HW.no pionert litt, men ingen god artikkel om fenomenet finnes der ute i PC sammenheng.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...