bjugen Skrevet 27. november 2011 Del Skrevet 27. november 2011 (endret) Hei! Tror jeg har et lite problem med hovedkortet, et ASUS M5A99X EVO. Er en AMD Phenom 965 BE prosessor som sitter på. Har nemlig klokka den til 3,9GHz, og med en gang jeg fyrte opp etter klokking kom det en ganske høy pipelyd fra CPU området. Søkte litt rundt og kom fram til at dette kanskje var fra en coil på hovedkortet som ga fra seg lyd ved endring av belastning på CPU. Tok da retur på kortet gjennom komplett.no(Veldig bra service btw) og fikk igjen nytt kort av samme type, men problemet er der fortsatt Så, det jeg lurer på er om jeg burde returnere det, leve med det(og klokke ned igjen) eller er det en måte å fikse det på? Endret 27. november 2011 av bjugen Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 28. november 2011 Del Skrevet 28. november 2011 Neglelakk og/eller lim på spolene kan fungere, det er ikke farlig på noen måte. Selv har jeg neglelakket et par Nvidia-kort pga dette problemet Coil whine skjer de uheldige og den vanligste skylda er dårlig match mellom hovedkort/skjermkort og PSU, har til og med hørt om forskjellige resultater ved forskjellige kurser i huset. Mest sannsynlig her er nok at strømforsyningens spenning- og rippelverdier ved load er en uheldig partner mot hovedkortet og dette skaper whine, dårligere PSUer er også generelt anerkjent å produsere problemet oftere. 1 Lenke til kommentar
nems Skrevet 28. november 2011 Del Skrevet 28. november 2011 Synd at ikke spolene ligger åpne på det kortet da.. Ser på bilder at det er smd monterte spoler som er innkapsla, da blir det vanskelig å lime de tror jeg. Lenke til kommentar
bjugen Skrevet 28. november 2011 Forfatter Del Skrevet 28. november 2011 Oi, visste ikke at det kunne være kombinasjonen av de forskjellige delan Kan det bli bedre om jeg bytter til et annet hovedkort? Har forresten denne forsyningen, er den brukbar? Fractal Design Newton R2 650W Skjermkort: Sapphire Radeon 6870 Ser ingen spoler på hovedkortet mitt, og vil helst ikke bryte opp noe for å få tilgang Lenke til kommentar
007CD Skrevet 28. november 2011 Del Skrevet 28. november 2011 Det kan bli bra av å bytte støpsel til PCen, bytte skjermkort, bytte strømforsyning... Coil Noise er en av de fenomene som ingen har dokumentert skikkelig, men som forekommer ofte. Her kunne HW.no pionert litt, men ingen god artikkel om fenomenet finnes der ute i PC sammenheng. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå