Timster Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 Du kan vel få sjekka måleren da. Evt hvis det er bruktbil kan den ha vært tukla med Hvorfor skulle man gidde å skru opp kilometerstanden? Slik at man kan skryte til VW at bilen har gått en million og så få en ny en? Lenke til kommentar
fenele Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 Du kan vel få sjekka måleren da. Evt hvis det er bruktbil kan den ha vært tukla med Hvorfor skulle man gidde å skru opp kilometerstanden? Slik at man kan skryte til VW at bilen har gått en million og så få en ny en? Ikke spør meg hvorfor Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 Det eneste jeg kan komme på som normalt kan føre til misvisning er dekk med for liten rulle-omkrets, så om du ikke har det (feil dekk/hjul), så får du bare hive deg på en av de foreslåtte måtene og måle. Dersom avviket er vesentlig skulle det være veldig enkelt å finne ut. Du svarte vel forresten aldri på spørsmålet fra cossiemk1 og det vil jo heller ikke bevise noe, men oppføringene i serviceheftet kan kanskje gi et inntrykk av om noe plutselig har endret seg. Vedrørende GPS så må jeg si at 500 meter misvisning høres helt hinsides ut, og jeg har aldri opplevd noe i nærheten. Dog har jeg ila årene med GPS ikke vært lenger vest en Hardanger-vidda i nord, og Kristiansand i sør, østover har jeg vært i Stockholm, og syd til Ystad i sør-Sverige. Innenfor denne "firkanten" har jeg kjørt mye og hvis vi ser bort fra feil-kalkulering i og rett etter tunneler (som ikke har noe med GPS-nøyaktig å gjøre, men kalkulasjoner i mangel av GPS signal), så har jeg aldri opplevd og oppfattet noe mer enn maks 10-20 meter avvik på det verste. Der jeg kjører mest, i tett bebygget strøk Oslo/Akershus ville et avvik på 20m + gjort GPS helt ubrukelig, og 500 meter kan være 5-6 avkjøringer (kvartaler), 3 forskjellige rundkjøringer, osv. På landeveien er det jo ikke fullt så kritisk, men noe jeg aktivt bruker GPS'en til er å forutse hvor mye jeg bør bremse (eller ikke) før svinger når jeg er på ukjente landeveier, og det gjerne også er mørkt slik at det er vanskelig å "lese terrenget". Dette ville også vært helt umulig om avviket var 500 meter. Så da vil jeg avkrefte at det er noe avvik i den størrelsesorden innenfor den nevnte geografiske firkant, det må eventuelt være helt unntaksvis (har jo ikke kjørt absolutt alle veiene i nevnte området). Men samtidig er det isåfall nyttig å være klar over, så derfor vil jeg spørre om andre som bor/kjører på vestlandet opplever det samme som Priim? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 Men samtidig er det isåfall nyttig å være klar over, så derfor vil jeg spørre om andre som bor/kjører på vestlandet opplever det samme som Priim? Jeg har i flere år brukt TomTom Navigator på en Windows Mobile-telefon, og har kjørt både på Vestlandet, i Nord-Norge, og for den del i mange europeiske land, samt mye av USA. Når jeg kjører, er "misvisningen" tregheten i oppdateringen (gammel og treg telefon) som gjør at den ligger ca 1 sekund etter der jeg kjører. Når jeg står stille, har jeg aldri opplevd at den viser mer enn max 10 m feil, vanligvis under 2-3 m feil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå