tomkrugis Skrevet 27. november 2011 Del Skrevet 27. november 2011 Hei, har hatt lite tid til PC i det siste, så den siste topicen min: (https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1394996) ble bare stående :/ Jeg har nå brukt bilen en stund etter oljepåfyllinga, (faktisk hver dag til og fra jobb som tilsvarer 1 mil per dag), og det ser ut som at den oser hvit røyk så fort jeg går over 4-5 i omdreinger, noe jeg sjeldent gjør. Dette skjer altså ikke når bilen er kald, når motortemperaturen har gått opp litt, da kan det ose hvit røyk. Bilen går heller ikke varm (overopphetning), så jeg tror toppakninga skal være nogenlunde ok. Nå skal det sies at den har oljelekasje, så det kan hende at det har lekket såpass at det ikke er så stor fare montro? Har uansett fått verkstedtime til bilen den 6. desember, får se da hva som må til. Again, sorry for NULL svar på siste topic! Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 27. november 2011 Del Skrevet 27. november 2011 Du har sånn ekstra saktegående motor du?? 4-5 omdreininger?? Snakker vi fullt turtall da eller?? 1 Lenke til kommentar
tomkrugis Skrevet 27. november 2011 Forfatter Del Skrevet 27. november 2011 Du har sånn ekstra saktegående motor du?? 4-5 omdreininger?? Snakker vi fullt turtall da eller?? Unnskyld meg for at jeg ikke skjønner helt..Tor limit er 6-7 ? Er i hvertfall en 2.0l 136 hk motor. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 27. november 2011 Del Skrevet 27. november 2011 (endret) Skjønner ikke hvorfor du ikke peiler olja di i stedet. Du tror det ikke er noe problem... Selv om du har oljelekasje så lekker de ikke flere liter. Endret 27. november 2011 av Gryterett 1 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 28. november 2011 Del Skrevet 28. november 2011 (endret) Du har sånn ekstra saktegående motor du?? 4-5 omdreininger?? Snakker vi fullt turtall da eller?? Han har bare glemt å lese en del av turtelleren; den der det bruker å stå x 1000... Så til topic: Har ikke bilen peilepinne? (Noen biler, deriblant nyere Mercedes har så vidt jeg forstår bare elektronisk måler, men den skal gjøre samme nytten...) Om den har, hvorfor bruker du den ikke?! At man ikke peiler oljenivået hver gang man fyller drivstoff er nå så sin sak, men hver gang man skifter eller etterfyller olje er det da f**n meg OBLIGATORISK! Endret 28. november 2011 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
tomkrugis Skrevet 28. november 2011 Forfatter Del Skrevet 28. november 2011 Du har sånn ekstra saktegående motor du?? 4-5 omdreininger?? Snakker vi fullt turtall da eller?? Han har bare glemt å lese en del av turtelleren; den der det bruker å stå x 1000... Så til topic: Har ikke bilen peilepinne? (Noen biler, deriblant nyere Mercedes har så vidt jeg forstår bare elektronisk måler, men den skal gjøre samme nytten...) Om den har, hvorfor bruker du den ikke?! At man ikke peiler oljenivået hver gang man fyller drivstoff er nå så sin sak, men hver gang man skifter eller etterfyller olje er det da f**n meg OBLIGATORISK! Huff, ja jeg vet det nå Får håpe at kostnadene blir så store at jeg må selge den som delebil/skrote den og investere i ny bil ihvertfall Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 28. november 2011 Del Skrevet 28. november 2011 Er ikke ukjent at toppakningen på x20xev motorene ryker på rundt 200 000 uansett. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 28. november 2011 Del Skrevet 28. november 2011 Hvit røyk er vel ofte en indikasjon på forbrenning av vann. Olje lager som regel gråere farge. Hvis det er toppakningen så kan du noen ganger få lekkasje inn i oljen også og da vil det samle seg gull gørr under oljepåfylningslokket. Nb. Selv om oljenivået på peilepinnen din er på minimum så mangler det vanligvis ikke mer enn 1 liter olje. En motor har som regel 4-6liter olje så motoren skal ikke skjære seg av den grunn. Er pinnen derimot tørr så, ja du skjønner tegninga. 1 Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 28. november 2011 Del Skrevet 28. november 2011 Om denne motoren har 4,5 og han har fyllt på 4 liter når den begynte å lyse har han ca. 7,5 liter, som igjen er verre enn å kjøre litt med lysende oljelampe! (Stort sett) 1 Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 28. november 2011 Del Skrevet 28. november 2011 Yup, overfylt er like ille som for lite. Det blåser ut pakninger og lignende og medfører som regel en total overhaling. Lenke til kommentar
tomkrugis Skrevet 28. november 2011 Forfatter Del Skrevet 28. november 2011 men det jeg lurer litt på her Mange av disse kompissene mine som jeg har fortalt dette til, de syntes det er rart at bilen i det heletatt kan kjøre hvis f.eks. toppakning har gått på en smell. Nå skal det også sies at jeg kjørte VELDIG lenge med varsel om oljepåfylling. ( NEI, det var ikke oljelampa som lyste, men det er en kjørecomputer på svensk som sier "olje saknas") Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Fortsatt så er det bedre å kjøre med litt for lite enn litt for mye! Du har ikke kjørt så det har vært en halv liter igjen, så du har for mye på den. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 1. Du sier det ryker hvit, og det tyder på vann i forbrenningen, altså def topp-pakning. 2. Du sier at dette skjer ved 4-5000 omdr, noe som igjen tyder på at topp-pakkningen har en liten defekt, som utmerker seg når det blir mere trykk i motoren. 3. Du sier også at dette skjer ved varm motor, noe som igjen indikerer at topp-pakningen har en liten defekt, som da blir større når ting blir varmt og utvider seg. Er det slik at du har alt for mye olje på motoren, så risikerer du alt for høyt oljetrykk, og dermed defekte pakninger, men dette fører til blågrå røyk ved forbrenning. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå