Gå til innhold

Skyrim, 10/10? Hah, heller 5/10...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
La meg gjette. Favorittspillet ditt er MW2? Eller kanskje CS?

 

Temmelig teit å slenge ut slike stråmenn bare fordi jeg ikke liker fanboy-spillet ditt.

 

Poenget mitt er at det spiller ingen rolle hvor bra innholdet i spillet er, når det er uspillelig, og hvertfall på PC så oppleves det nettopp slik.

 

Kræsj, bug, kræsj, bug, bug, bug, og når det funker som det skal, så både ser og føles det ut som en billig Playstation 2 port.

 

Skyrim er kanskje vakkert og banebrytende på en PS3, som nå i 2012 er en syv år gammel haug med møkk, men på PC så holder ikke dette til godkjent karakter engang.

Lenke til kommentar

Først og fremst, etter å ha spilt i 60+ timer kan jeg ikke si Skyrim er kjedelig. Tvert imot er det et meget underholdende spill, og jeg ser ikke bort ifra at det kan bli 60+ timer til. Spesielt ikke siden jeg har to karakterer fra før og nylig startet en tredje. Men er det et bra spill? Langt ifra, dessverre. Det er ikke direkte dårlig, men det veldig mye som kunne vært gjort mye bedre. Det verste er at ganske mye kunne vært forbedret drastisk med bare noen små endringer. For å ta noen av de verste synderne:

 

* Jeg går inn i et tempel, finner en Shrine of Kynaret og klikker på den. Vips er jeg blitt 'blessed by Kynaret' og får en bonus. Det er greit nok, men det står ingenting om hva den egentlig gjør før jeg går inn på Active Powers. (eller effects, samme det.) I tillegg kan vi kun ha en blessing om gangen, så får vi en ny blir den gamle fjernet - men vi får ikke noe som helst advarsel om det. Med andre ord kan vi i verste fall bli nødt til å bruke Quick Travel tverst over kartet og tilbake igjen for å få tilbake den blessingen vi hadde om vi trykker feil og får en ny blessing vi ikke vil ha.

 

* Jeg fikk en rustning og et skjold hos Jarlen i Whiterun, rett fra lageret hans. Problemet er at begge to er ubrukelige for meg. Alt de hadde trengt å gjøre er å sjekke hva jeg har og gi meg noe i samme stil, bare bedre. Siden jeg har heavy armor kan de gi meg en ny heavy armor som er litt bedre. Er jeg magier og bruker vanlige klær kan de gi meg magiske klær, osv. I stedet får vi samme belønning uansett hva vi gjør.

 

* Companions kan få ny hjelm, hansker, støvler og våpen - så hvorfor ikke chest armor? Liten detalje, ja, men hadde gjort innlevelsen mye bedre. Det er tross alt et rollespill.

 

* Hvorfor kan vi kun ha ett klesplagg/armor på hver del av kroppen? For eksempel kunne jeg i Morrowind først ta på meg en skjorte, og så ha armor over den. Har vi en vest (f.eks Steel Armor) i Skyrim er armene nakne. Tydeligvis er det for vanskelig å ta på seg bedre klær først, selv om vi står i en snøstorm.

 

* Vi kan gifte oss, men hva er poenget? Camille satt hjemme hos meg og kalte meg "my love", og jeg fikk mat og penger når jeg spurte. Det var alt. Andre jeg har giftet meg har blitt/vært companions, og de sier ikke "my love" engang. Selv om vi er nygifte er de bare vanlige companions som kan lage mat en gang i blandt og gi oss litt penger. Jeg kunne ha giftet meg med en hest uten at det hadde gjort noe særlig forskjell. Faktisk kan man ta av oss gifteringen vår, ta gifteringen til kona og selge begge deler uten at hun bryr seg.

 

* Vi kan stjele alt mulig over hele byen uten at noen bryr seg. Grunn? Det er ikke merket "Steal", ergo kan vi stjele ting i en butikk rett foran øynene til butikkeieren og så selge det tilbake til ham. Hva er poenget med sneak og pickpocket da? Og for den saks skyld solgte jeg både Moon Sugar og Skooma til hun Alchemy-dama i Whiterun uten at hun brydde seg, selv om begge deler strengt tatt er forbudt å ha. Enten har hun litt småkriminelle tendenser, ellers er det noe rart her.

 

* "Hey, I know you" "No, you don't." "Sorry, my fault." Dette må være de sløveste vaktene jeg har sett på veldig lenge.

 

* Hvorfor fortsetter ulver å angripe lenge etter at jeg banker dem med ett slag? På tide med sterkere fiender, kanskje?

 

* Trollmenn kan få en stav... men hva er vitsen, når de ikke kan bruke den i kamp? Joda, vi har jo Staff of Fire og så videre, men siden vi har two-handed weapons, hvorfor kan vi ikke bruke staven i nærkamp for å spare litt magi?

 

* Men på den annen side har jeg en Necromancer Robe med +75% Magick Regen, så det tar noen sekunder å fylle opp hele magien. Legg til like stor bonus på støvler, hansker og hette, så er det vel ikke mulig å gå tom for magi.

 

* Husker du den første dungeonen hvor vi fikk et puzzle med en orm, fisk og ørn? Det er vanskelig å glemme det, siden vi har nøyaktig samme puzzle over hele Skyrim. Den eneste forskjellen er at det er litt flere av de steinene å snu. Men når løsningen ofte bokstavelig talt er på veggen rett bak steinene blir hele greia meningsløs.

 

* Jippi, fikk et nytt ubrukelig Dragon Shout! Heldige meg...

 

* For ikke å snakke om hele traileren med dragene som vender tilbake, Dragonborn og alt det der. Men a) dragene kan drepes av hvem som helst, b) alle kan lære dragon shouts og c) dragene er svært enkle å banke (i alle fall de første femten, tyve timene), så blir det litt for dumt. Hva er poenget egentlig? Bare sett sammen en liten hær, så banker man lett alt som er av drager uten hjelp fra en eller annen dragonborn.

 

Dette er bare noe av det jeg misliker med Skyrim. Det er svært underholdende, og ja, det er en del ting jeg liker veldig mye her. Mange quester er morsomme nok, og man føler man deltar i noe stort og ikke bare surrer rundt på egenhånd. Men det er veldig mye som trekker ned. Heldigvis er det ikke et nytt Oblivion, men det er dessverre ikke et nytt Morrowind heller.

 

enig i mye du sier.

 

men 5/10? idiotisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
men 5/10? idiotisk.

 

Ikke like idiotisk som 10/10 og 100% osv. som spillet har fått i spillpressen.

 

På PC er dette er en sjokkerende dårlig Playstation port, men det virker som Bethesda-fans er vant til det. Fallout sliter jo med mye at det samme tullet.

 

Spiller jo ingen rolle hvor god historien er når den er pakket inn i dritt man helst ikke vil røre.

Lenke til kommentar

Først og fremst, etter å ha spilt i 60+ timer kan jeg ikke si Skyrim er kjedelig. Tvert imot er det et meget underholdende spill, og jeg ser ikke bort ifra at det kan bli 60+ timer til. Spesielt ikke siden jeg har to karakterer fra før og nylig startet en tredje. Men er det et bra spill? Langt ifra, dessverre. Det er ikke direkte dårlig, men det veldig mye som kunne vært gjort mye bedre. Det verste er at ganske mye kunne vært forbedret drastisk med bare noen små endringer. For å ta noen av de verste synderne:

 

* Jeg går inn i et tempel, finner en Shrine of Kynaret og klikker på den. Vips er jeg blitt 'blessed by Kynaret' og får en bonus. Det er greit nok, men det står ingenting om hva den egentlig gjør før jeg går inn på Active Powers. (eller effects, samme det.) I tillegg kan vi kun ha en blessing om gangen, så får vi en ny blir den gamle fjernet - men vi får ikke noe som helst advarsel om det. Med andre ord kan vi i verste fall bli nødt til å bruke Quick Travel tverst over kartet og tilbake igjen for å få tilbake den blessingen vi hadde om vi trykker feil og får en ny blessing vi ikke vil ha.

Dette kaller jeg flisespikkeri. Når det gjelder UIen til spillet, ja den kunne trengt en real oppgradering. Spesielt på PC. Men det er derfor du kjøper TES-spill på PC, det kommer hundrevis av gode modder.

 

* Jeg fikk en rustning og et skjold hos Jarlen i Whiterun, rett fra lageret hans. Problemet er at begge to er ubrukelige for meg. Alt de hadde trengt å gjøre er å sjekke hva jeg har og gi meg noe i samme stil, bare bedre. Siden jeg har heavy armor kan de gi meg en ny heavy armor som er litt bedre. Er jeg magier og bruker vanlige klær kan de gi meg magiske klær, osv. I stedet får vi samme belønning uansett hva vi gjør.

Forsåvidt enig i at dette hadde vært en nyttig/fornuftig funksjon, men igjen synes jeg dette blir temmelig flisespikkeri. Her kommer det nok også mods (Quest Award Leveller kom f. eks. til Oblivion, og fungerte fjell.)

 

* Companions kan få ny hjelm, hansker, støvler og våpen - så hvorfor ikke chest armor? Liten detalje, ja, men hadde gjort innlevelsen mye bedre. Det er tross alt et rollespill.

Skjøjnner ikke helt hvor du vil med dette. Hvis du refererer til Companions som er follower, vil de bytte til bedre bryst/bein-armor dersom du gir dem det. Gjør de ikke det er det i så fall en bug.

 

* Hvorfor kan vi kun ha ett klesplagg/armor på hver del av kroppen? For eksempel kunne jeg i Morrowind først ta på meg en skjorte, og så ha armor over den. Har vi en vest (f.eks Steel Armor) i Skyrim er armene nakne. Tydeligvis er det for vanskelig å ta på seg bedre klær først, selv om vi står i en snøstorm.

Denne er jeg enig i, ble selv litt skuffet over at de slo sammen armor for over- og underkropp... Selv om Oblivion sitt ikke var like detaljert som Morrowind, synes jeg hvertfall en burde ha seperat for beina og overkroppen.

 

* Vi kan gifte oss, men hva er poenget? Camille satt hjemme hos meg og kalte meg "my love", og jeg fikk mat og penger når jeg spurte. Det var alt. Andre jeg har giftet meg har blitt/vært companions, og de sier ikke "my love" engang. Selv om vi er nygifte er de bare vanlige companions som kan lage mat en gang i blandt og gi oss litt penger. Jeg kunne ha giftet meg med en hest uten at det hadde gjort noe særlig forskjell. Faktisk kan man ta av oss gifteringen vår, ta gifteringen til kona og selge begge deler uten at hun bryr seg.

Jeg ville anbefale å gifte deg med en som kan være followers, da jeg føler det blir litt mer ut av det. Aela the Huntress sier alltid "My love" til meg når vi er ute på eventyr, så kanskje problemet lå i forholdet ditt? :p Men jeg er forsåvidt enig i at ekteskap kunne hatt noe flere fordeler/muligheter. Personlig var jeg forberedt at dette ikke kom til å være tilfellet, og dette har nok hindret meg fra å bli skuffet.

 

* Vi kan stjele alt mulig over hele byen uten at noen bryr seg. Grunn? Det er ikke merket "Steal", ergo kan vi stjele ting i en butikk rett foran øynene til butikkeieren og så selge det tilbake til ham. Hva er poenget med sneak og pickpocket da? Og for den saks skyld solgte jeg både Moon Sugar og Skooma til hun Alchemy-dama i Whiterun uten at hun brydde seg, selv om begge deler strengt tatt er forbudt å ha. Enten har hun litt småkriminelle tendenser, ellers er det noe rart her.

Her tror jeg det må være noe feil, hvis du ser på ting som ligger i butikken er det da merket med "Steal"? Eller har jeg oversett noe vesentlig? Er enig i at det burde det, og vil tro det er en bug dersom det ikke er tilfellet. Ja, enig i at skooma/moon powder burde vært vanskelig å få solgt, ettersom de som du sier er ulovlige.

 

* "Hey, I know you" "No, you don't." "Sorry, my fault." Dette må være de sløveste vaktene jeg har sett på veldig lenge.

Ikke så mye å kommentere her, jeg er enig i at stemmeskuespill og valgmuligheter i dialog, samt dialogen selv, kunne vært forbedret.

 

* Hvorfor fortsetter ulver å angripe lenge etter at jeg banker dem med ett slag? På tide med sterkere fiender, kanskje?

Vittig at du skulle nevne dette, da det var noe av det som fikk mest kritikk i Oblivion. Om du bare møter ulver i villmarka er du enten veldig uheldig, eller så er spilelt ditt bugga. Som lvl 40 møter jeg en god miks av ulver, bjørner i forskjellige varianter og forskjellige sabeltannkatter. Om dette er for få dyr, det er en annen sak...

 

* Trollmenn kan få en stav... men hva er vitsen, når de ikke kan bruke den i kamp? Joda, vi har jo Staff of Fire og så videre, men siden vi har two-handed weapons, hvorfor kan vi ikke bruke staven i nærkamp for å spare litt magi?

Snakker du om å kunne slå med staven? Enig i at det hadde vært en kul mulighet. Ellers så brukes jo staver i kamp? Jeg har ikke møtt noen med stav som ikke har brukt den mot meg (Dragon Priests er et godt eksempel på den destruktive kraften en stav representerer)..

 

* Men på den annen side har jeg en Necromancer Robe med +75% Magick Regen, så det tar noen sekunder å fylle opp hele magien. Legg til like stor bonus på støvler, hansker og hette, så er det vel ikke mulig å gå tom for magi.

Enig i at bra loot som det du nevner kanskje er litt for vanlig og enkelt å få tak i. Jeg er ikke enig i klagen om at du kan gjøre deg selv udødelig, dette er noe du helt og holdent velger selv, og om du absolutt må ha det beste som finnes i et spill, bare fordi det er mulig, ja, da tror jeg ikke du helt klarer å leve deg inn i den verdenen Skyrim tross alt er, og da mister du nok mye av gleden ved spillet.

 

* Husker du den første dungeonen hvor vi fikk et puzzle med en orm, fisk og ørn? Det er vanskelig å glemme det, siden vi har nøyaktig samme puzzle over hele Skyrim. Den eneste forskjellen er at det er litt flere av de steinene å snu. Men når løsningen ofte bokstavelig talt er på veggen rett bak steinene blir hele greia meningsløs.

Begrenset hvor mye av nordic ruiner jeg har utforsket, men om det ikke finnes andre enn disse puzzle-variantene med fisk/hval/ørn (eller tre andre symboler), er jeg enig i at det er litt lite.

 

* Jippi, fikk et nytt ubrukelig Dragon Shout! Heldige meg...

Enig i at noen shouts er forholdsvis ubrukelige. Det gjelder dog ikke alle, og jeg ville anbefale deg å lære deg flere ord før du dømmer et shout. Shoutet "Marked for death", hjelper litt så lenge du kan ett ord i det, men det er ikke helt det store... Det endrer seg veldig når du lærer det andre ordet.

 

* For ikke å snakke om hele traileren med dragene som vender tilbake, Dragonborn og alt det der. Men a) dragene kan drepes av hvem som helst, b) alle kan lære dragon shouts og c) dragene er svært enkle å banke (i alle fall de første femten, tyve timene), så blir det litt for dumt. Hva er poenget egentlig? Bare sett sammen en liten hær, så banker man lett alt som er av drager uten hjelp fra en eller annen dragonborn.

a) Ja, dragene kan drepes av hvem som helst. Det har vel ikke vært hevdet noe annet fra Bethesdas side? b) Enig i denne, ble selv litt skuffet over at andre kunne lære shouts. Men selv om alle kan lære de, er det de færreste som har muligheten, da det i følge Greybeards kan ta årevis for en vanlige personer å lære seg ett eneste shout. c) De første femten, tjue timene er du i lavt level, og dragene er derfor enkle. Enig i at dragene kanskje burde vært scalet litt mer, ettersom de kan være for enkle i begynnelsen. Men, tro meg, når du stiger i level og begynner å møte fire/frost dragons samt elder dragons vil du ikke synes de er for enkle enda. Det spørs også hvilken rase du er. Jeg er nord, og drager som bruker frost-angrep er generelt sett piece-of-cake. Drager som bruker flamme blir med en gang en større utfordring, uavhengig av hvilken type drage det er.

 

Dette er bare noe av det jeg misliker med Skyrim. Det er svært underholdende, og ja, det er en del ting jeg liker veldig mye her. Mange quester er morsomme nok, og man føler man deltar i noe stort og ikke bare surrer rundt på egenhånd. Men det er veldig mye som trekker ned. Heldigvis er det ikke et nytt Oblivion, men det er dessverre ikke et nytt Morrowind heller.

 

Svar i fet skrift.

 

Er enig i noe av det du sier, og har tenkt en del av det selv også. Men jeg tror nok forskjellen mellom oss er at jeg synes spillet generelt sett leverer, og at verdenen er troverdig og engasjerende. Jeg synes også de fleste historier og questlines blir fortalt og fremstilt på en god måte.

Jeg kan innrømme at jeg med viten og vilje ser forbi en del mangler og feil, men det er fordi jeg digger det som ligger bak. På en måte synes jeg det er litt synd når folk henger seg opp i dette, men folk er forskjellige, og skjønner at det for noen kan ødelegge mye.

Endret av ArildHH
Lenke til kommentar

Trodde de fleste her inne var inneforstått med at PC-gaming er lilleputt i dag og vi må egentlig ta til takke det vi får, slutt å klage over "konsoll-porting" folkens - godta slik det har vært de siste årene og begynn å innse realiteten.De som forventet seg at Skyrim skulle vært tilpasset PC må ha levd i et egg og akkurat blitt klekket.

Endret av Fleskelars
Lenke til kommentar

Herregud... så mange småting du klager på.

 

Problemet er at det er mange småting å klage på. Hver for seg gjør det ikke så mye, men når det er så mange ting er det umulig å bare overse alt sammen.

Beklager, men jeg greier bare ikke å se problemet. Og companions KAN bruke chest armor.

 

Sure spillet er ikke perfekt, men etter min mening var heller ikke Morrowind perfekt som mange folk sier. Det var like mye "gå dit, hent den eller drep den".

 

Men det er helt klart at vi har forskjellige meninger, jeg har ikke noe imot det, men å trekke spillet ned 5 "poeng" med disse småfeilene blir bare teit. :)

Lenke til kommentar

Definitivt et av de beste spillene jeg har spilt!

Måtte le litt for meg selv når jeg så argumentene dine.

Selv om jeg skjønte hva du mener med dette, så er spillet en god opplevelse, og når du har hatt 60+ timer med gameplay og det enda er sikkert hundre timer til med quester, så må jeg si at det er et utrolig morsomt spill

Alle har sine meninger, helt greit for meg :)

Lenke til kommentar

Lurer på om Baldurs Gate blir husket som bedre enn det faktisk er/var. Kjøpte BG1, BG2 og Torment fra gog.com i sommer, da jeg kun har original eskene igjen fra 90-tallet :( Det er like mye drep a og hent b i BG1 som vi ser i nye spill i dag, så det har ikke endret seg. Stor koste meg like mye med BG1 nå som første gang jeg spilte det, så det tåler tidens tann bra, men jeg tror det kan være greit for mange å spille igjennom en gang til for å friske opp hukommelsen om hvordan spillet faktisk er.

Når det kommer til dialog så gjelder det tydeligvis å finne ett balansepunkt mellom for mange og for få. Hvor Torment har blitt kritisert for å være mer en interaktiv bok (eller noe slikt) enn ett spill, hvor antall tilgjengelige dialog valg avhenger av intelligens. Mens spill som Skyrim og f.eks. DA2 har for få.

 

Når det kommer til Skyrim så har jeg ikke opplevd noen bugs til nå (52 timer), på pc, med unntak av 2-3 ctd. I likhet med Fallout: New Vegas som krasjet langt hyppigere, så er underholdningsverdien såpass god at dette blir bare oversett for min del. Jeg er faktisk langt mer skuffet over BF3, som er teknisk sett mer blank polert enn Skyrim, p.g.a. svake design valg (for meg er BF3 det svakeste BF til nå).

 

UI i Skyrim er ikke av de beste, men ikke så dårlig at det ikke er greit nok. Og navigering i stjernetegnene ble langt bedre når gamepad støtten ble deaktivert (aktivert som standard), se etter bGamepadEnable i SkyrimPrefs.ini.

 

Kan ikke komme på noe spesielt jeg har irritert meg over i Skyrim. Eneste jeg syntes er litt merkelig er hvor svake (noen av?) dragene er, men på den andre siden så er jeg ikke veldig interessert i alt for lange utstrakte kamper. Men har vel alltids muligheten til å sette opp vanskelighetsgraden om det skulle bli ett "problem" ;)

Lenke til kommentar

Som han (ts) har sagt flere ganger før i denne tråden, så var 5/10 satt på spissen. 7/10 er en mer realistisk karakter, noe jeg er 100% enig i.

Står fortsatt 5/10 på trådtittelen da. Men uansett 5/10 eller 7/10 så er jeg fortsatt uenig, men det er min mening. :)

Endret av aBaDmAn91
Lenke til kommentar

Skyrim er den beste åpne RPGen, kansje det beste spillet som i det hele tatt er laget per dags dato. OP har helt rett i at du kan liste side opp og side ned med dårlige game mechanics med det ene med det andre. Men totalopplevelsen som Skyrim gir er så mange mil forran alt annet som finnes per i dag at det ikke finnes tvil om at det fortjener 10 av 10.

 

Så greit nok, hvis du sitter hjemme i sofakroken din. I din egen fantasiverden, og drømmer opp den perfekte RPGen helt uten bugs, helt uten dårlig balanse, med det helt perfekte combat systemet som er skreddersydd dine ønsker. Helt uten ditt og helt uten datt? Joda, da kommer Skyrim sikker dårlig ut.

 

Men vet du hva forskjellen på Skyrim og drømmespillet ditt er?

 

Skyrim eksisterer! Det gjør ikke drømmespillet ditt. Og Skyrim, som den beste åpne RPGen som noensinne er laget. Fortjener uten tvil 10 av 10. Til tross for skavankene

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spoiler: Imperial quests

 

 

Haha, skulle levere en falsk ordre til en stormcloak leder, da jeg selv var med i Imperials. Jeg möter kapteinen for Stormcloaks, har skaffet meg Stormcloak klær for sikkerhetsskyld, og dialogen går vanlig. Jeg går tilbake en save, og tar på meg Imperial uniformen og gjør det samme. Da spørr kapteinen hvorfor jeg ikke har Stormcloak klær, og da kommer et svar alternativ opp "lettere å komme seg forbi fienden", velger selvsagt dette og så fortsetter scriptet akkurat som det gjorde da jeg hadde Stormcloak uniformen.

 

Hvor skal jeg få bruk for min karakters karisma?

 

Endret av Sebbe
Lenke til kommentar

Definitivt et av de beste spillene jeg har spilt!

Måtte le litt for meg selv når jeg så argumentene dine.

Selv om jeg skjønte hva du mener med dette, så er spillet en god opplevelse, og når du har hatt 60+ timer med gameplay og det enda er sikkert hundre timer til med quester, så må jeg si at det er et utrolig morsomt spill

Alle har sine meninger, helt greit for meg :)

 

Ja, jeg har spilt 60+ timer i Skyrim så langt, og ja, jeg synes det fortjener 7 av 10. Kanskje litt mindre om jeg i dårlig humør. Grunnen er ganske enkelt fordi det er veldig morsomt å spille, mye er bra laget og du har alltid noe å gjøre. Problemene begynner når vi ser på hva vi egentlig driver med. Grafikken er grei nok, men se på trærne. Beveger de seg? Jeg har sett noen få trær bevege seg ørlite helt i toppen, men de aller fleste står helt stille. Til forskjell beveget de seg ganske mye i LotRO. Det er ikke bare et mye eldre spill, men et MMORPG i tillegg. Slike spill er ikke kjent for å ha den beste grafikken, akkurat. Jeg har blitt angrepet av en rekke forskjellige fiender, men strengt tatt kunne jeg forventet mye mer. Dyr som har angrepet meg er ulver, sabeltiger og bjørn. Menneskelignende skapninger som angrepet er banditter, zombier, en alverase jeg ikke husker navnet på fordi de var i én hule og vampyrer. I tillegg har vi jo drager, selvsagt. Alt i alt er det åtte forskjellige fiender på seksti timer. Vanligvis har vi like mange den første timen. Fysikken er fraværende, og værforholdene en vits. Jeg kan fint gå rundt til knærne i snøen i en snøstorm i trusa uten at det gjør noe fra eller til. Jeg kan gifte meg, men da vil kona flytte hjemmefra og til meg om jeg ber henne om det, og sover jeg i samme hus som henne får jeg Lover's Bonus (eller noe sånt) en liten stund - så fremt jeg ikke er varulv. Og når vi snakker om varulver er det bare en ability. Det har ingenting å si om du er varulv eller ikke. Du kan bli varulv, bo i samme hus som kona og sove i samme seng som henne i årevis uten at hun merker noe som helst. Og hvorfor er det ingen varulver ute i det fri? I Bloodmoon (expansion til Morrowind) var varulver et faktisk problem, så vi kunne enten sloss mot dem eller bli med dem og sloss mot menneskene. Det var to spill siden, og hvor er vi nå?

 

Jeg kunne sagt mye mer, men poenget er at Skyrim slettes ikke er så perfekt som så mange vil ha det til. Det er veldig underholdende, ja, men en anmeldelse kan ikke kun gå på underholdningsverdien. Det tekniske må ha en del å si, spesielt siden ikke alle finner samme ting underholdende.

 

Og nei, Skyrim er ikke et åpent RPG. Det er et åpent actionspill med noen få RPG-biter. I hovedsak karakteren du lager, og fint lite annet.

Lenke til kommentar

Poblemet mitt er at det blir for repetivt. Som du sa, er det ikke stort mer enn 8 forskjellige fiender. Og dungeons blir fort kjedelig, når de eneste 3 typene som finns er gravkammere med Draugr, undergrunnsbyer med Dwemer og naturlige huler med banditter/vampyrer. Skyrim er ett stort kart, hvor copy paste har blitt veldig mye brukt.

 

Når man først setter sine ben ned, blir man helt fra seg av glede, spillet virker virkelig stort og variert, men det er bare en illusjon. Etter å spilt mange timer, gjør du fremdeles de samme tingene du gjorde helt i starten. Det er ekstremt få forskjellige våpen og rustninger, kanskje den smaleste samlingen jeg noen gang har sett i et vestlig RPG.

 

Skyrim er mer et action-RPG med random generated content, enn et fullblods fritt rollespill.

Endret av Skurupu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...