Gå til innhold

Pc eller mac?

tobias1998

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg laptop, spørsmålet er bare, pc eller mac

Skal bruke den til: hør på musikk, redigere musikk, bider og video, nedlastning.

Pris: maks 15,000

MÅ kjøpes i Norge

Den blir nokk tatt med tl utlandet på ferier.

Endret av tobias1998
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer an på hva du skal bruke den til.

Hvilke oppgaver skal den gjøre?

Skal du reise mye med den?

EDIT: Ser at du har lagt til litt informasjon.

Hvis du skal redigere musikk og video, har tradisjonellt Mac stått sterkt. Men Windows klarer det også.

Ser at du gradvis legger til en og en setning.

Det er vanskelig å svare skikkelig når spørsmålet stilles så gradvis, men hvis det er viktig at den er lett å ha med på reise, er MacBook Air noe av det tynneste og letteste du får tak i.

http://www.apple.com/no/macbookair/

Men skinnende hvite laptoper har lett for å bli et mål for tyver når du er på reise, bare så du er advart.

Maskiner for Windows, men tilsvarende størrelse som MacBook Air kalles gjerne Ultrabook.

Men jeg vet ikke hvor stor og tung du tillater den neste laptopen din å være.

Tynnere og lettere betyr gjerne svakere prosessor.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Slike tråder har e nstygg tendens til å utvikle seg til usakelige flamewars - men jeg kan gi noen korte råd:

Hvis du er usikker - og du ikke bryr deg så mye om du betaler noe tusen ekstra for maskinvaren (og om utseende betyr mye for deg) så er ihvertfall Mac et rimelig trygt valg. Det er rimelig enkelt og problemfritt å dual-boote den med windows - og så vil du ha tilgang til begge på samme maskin dersom det er noe program du vil kjøre som ikke OSX kan håndtere.

PC derimot vil gi deg lavere pris på tilsvarende hardware, og valgmulighetene i forhold til utforming, utseende, valg av hardware osv. er langt større. Dette krever dog litt research fra din side, så det er positivt i noen øyne og negativ i andres øyne. Du kan boote OSX fra PC også - men det er desverre langt i fra så enkelt som å gjøre det motsatte. OSX støtter kun den hardwaren som Mac maskiner faktisk leveres med (hvilket er et rimelig tynnt utvalg i forhold til all hardware tilgjengelig). Dermed må du gjøre ganske grundig research for å boote OSX fra PC da du må velge hardware på forhånd som OSX kan akseptere - ellers kan du få mye problemer med det.

Så kort sagt - om prisen ikke er så viktig og du liker Mac utforming og vil prøve OSX, eller du er usikker mellom de to - så er Mac et trygt valg siden du som sagt vil ha lett mulighet for å ha begge tilgjengelig. Dermed så er det ingen krise om du finner ut av OSX ikke er noe for deg - du kan alltids bruke maskinen som windows maskin senere om du skulle ønske det.

Er hva du får for pengene viktigere så får du mest maskinvare for pengene på PC-siden - men da innebærer dette også litt research for å finne en god maskin for deg i en jungel av valg.

OSX vs. windows i seg selv er mest smak og behag når alt kommer til alt, så velg det du er mest komfortabel med. Begge to vil ihvertfall kunne gjøre en utmerket jobb på de tingene du nevner da det på begge sider finnes flott utvalg av programmer for disse oppgavene.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Du kan boote OSX fra PC også -

Det er ulovlig, bare for å ha nevnt det.

Noen nerder holder på med det fordi det er kult, eller fordi de foretrekker OSX, men ikke har råd til Mac.

Men det eneste jeg kan garantere er at du vil slite med å få det til å virke, og bryte en del lover.

Og hvis du vil ha Windows på macen, må du kjøpe en Windows-lisens. (koster penger)

PC-markedet er en jungel av brukbare og håpløse maskiner.

Les tester før du kjøper noe.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

OSX kommer med bedre programmer for å håntere musikk, bilder og video enn Windows. Enkel redigering av bilder og video finner du i iPhoto og iMovie, mens du i Windows ikke får med noen like gode alternativer uten at du må laste ned Windows Live pakken, der jeg personlig mener alternativene ikke er like gode som iProduktene. Skal du ha mer avansert redigering er vell de fleste programmer utgitt til begge OS'a, så da blir det smak og behag. Håper dette hjalp litt.

Og viss noen ønsker å kritisere meg for å være apple-fanboy: har bare windowsmaskiner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...