Gå til innhold

GTX580 VS GTX590

keirikl

Anbefalte innlegg

Hei! har titta på endel tester ute på nettet av skjermkort. De fleste sier mye forskjellig, og ender opp med forskjellig "vinner". Så jeg lurer på vi som er forbrukere, hva og hvilket skjermkort som er det beste til all slags ting og kan kjøre alle spill på max/ultra. Har selv et forslag;

GTX580 EVGA classifed 3gb.

http://www.prisjakt.no/product.php?p=986216

Kom med innspill, diskuter hva som er bra/dårlig og hvorfor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig kom jeg fram til at GTX590 er rett og slett ikke verdt prisforskjellen fra et 580. GTX580 kjører så og si "alt" på det høyeste idag, er kanskje noen ytterst få spill som f.eks Arma 2 der man ikke kan dra gliderene helt opp på view distance og sånt, men ellers går det bra.

Du trenger ikke et 590 med mindre du er ekstrem kravstor på FPS, men jeg hadde isåfall uannsett heller ventet til neste gen. fra Nvidia isdenfor å kjøpe et 590 idag, det vil dog ikke komme før neste år.

• Liker 1
Lenke til kommentar

GTX 580

Bra:

•  
  • Mye ytelse, er i stand til å kjøre nesten alle spill på maks grafikk i 1920x1080
  • 1.5GB VRAM er mer enn nok i dag og i morgen for 1920x1080

Dårlig:

•  
  • Ekstremt dårlig pris/ytelse
  • Nye kort med bedre ytelse kommer om måneder.
  • Strømforbruk

GTX 590

Bra:

•  
  • Vanvittig mye ytelse når SLI fungerer, alle spill kjører i 1920x1080
  • Mer enn nok VRAM til å kjøre spill i 192x1080

Dårlig:

•  
  • Microstutter
  • Varme
  • Mye støy
  • Strømforbruk
  • For lite VRAM for å kjøre spill i 5760x1080
  • Dårlig strømforsyning på kortet fører til eksplosjoner
  • Lav produksjon fører til vanskelig erstatning
  • Forsvarer ikke prishoppet fra 580
  • SLI er voldsomt avhengig av driverstøtte
  • 6990 gir bedre ytelse og koster mindre
  • 570 SLI er bedre og koster like mye
  • Utdatert om måneder
  • Er laget for å gi god ytelse nå, om et år vil SLI-problematikken vise seg fra sin verste side.
  • Leverer for lite ytelse når man kjører oppløsninger kortet er ment å kjøre.

EDIT:

AMDs kraftigste enkeltkjernede kort er nesten bekreftet å komme i januar.

Nvidias kraftigste enkeltkjernede kort skal komme i Q3 ifølge siste slides lekket.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Jeg ville ikke gått høyere enn GTX580. Den kan du få til en rimelig pris brukt om du ser deg litt om. GTX590 finnes såpass få av at du må regne med å kjøpe nytt. Det er også veldig lite (så og si ingenting) som GTX580 ikke kjører makset. Jeg har selv en 580 og snakker fra erfaring.

Ved mindre du har et veldig spesiellt oppsett - som flere skjermer med høy oppløsning eller evt. vil ha 3D i alle spill så er det rett og slett ikke noe særlig behov for mer pr. dags dato. Jeg er heller ingen fan av å kjøpe mer enn du trenger på skjermkortfronten for å være fremtidsrettet. Du får langt mer av pengene ved å heller oppgradere oftere siden de virkelig high-end kortene skalerer veldig dårlig på ytelse/pris. på GTX590 vil du også introdusere muligheten for microstuttering og denslags da dette baserer seg på intern SLI. Noen kresne gamere som er sensitiv for slike problemer vil faktisk fortrekke en enkelt kort av denne grunnen på tross av lavere average framerate.

Husk også på at en ny generasjon av skjermkort fra både AMD (meeeget nært forestående, innen året med all sansynlighet) og Nvidia (forventet i første kvartal 2012) er rett rundt hjørnet. Dermed blir det litt dumt å investere for mye i nytt skjermkort nå. Kjøp det du trenger her og nå om du har noe du "må" ha nytt kort for akkurat nå (BF3 er vel et typisk eksempel) - for etter de nye generasjonene kommer vil det være langt bedre kort tilgjengelige og de forrige generasjonene vil sansynigvis falle relativt skarpt i pris også i løpet av et par måneder.

Alternativt kan du bite tennene sammen og vente og se på de nye kortene - men da kan du selvfølgleig havne i fellen å hele tiden vente på det nye som kommer om kort tid ;) Venter du på AMD kortene så venter du gjerne for å se om Nvidia kortene er bra også - så blir det en forsinkelse eller to osv. osv.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Men er den nye generasjonen "så" bra? eller er det litt bedre, pluss at det er "nytt" som gjør at det kanskje er bedre å kjøpe?

Det er det evige spørsmålet...

Tommelfingerregelen historisk sett er at toppmodellen i en hely ny generasjon sik som dette (ikke bare die-shrink) er ca +70-80% raskere enn forrige gerarsjons topmodell. Det sagt så vil de jo på det tidspunktet ikke være samme pris, så det er ikke så enkelt at du plutselig får 80% mer ytelse for pengene plutselig. Det sagt så kommer det som regel et betydelig hopp i pris/ytelse etter en slik ny lansering - og naturligvis gir det muligheten for å kjøpe et enkelt kort (med fordelene det har) som er like sterkt om ikke sterkere enn de beste dobbeltkortene / SLI-oppsettene.

Du kan nok også forvente en del bedring i watt-pr-ytelse forholdet da dette også er noe som historisk sett har hatt en stødig bedring - og dette gir fordeler med varme og støy naturligvis.

Utover det så er jeg ikke kjennt med noen vedig store funksjonsmessige endringer i de nye kortene. De går ikke over på et nytt hakk opp av directX eller noe sånt (så langt jeg vet). Problemet er at vi kjenner ytterst få bekreftede detaljer på både AMD og Nvidia kortene så det er vanskelig å si så mye om dette. Historisk så slippes slik info bare samtidig eller rett før lanseringen også - i motsetning til mye annen hardware slik som CPUer der vi ofte kjenner til mange slike detaljer langt i forveien.

I uansett tilfelle slår det meg at du må ha en rimelig heftig CPU for å henge med i svingene på disse nye toppmodellene (om vi anntar en økning i ytelse på 70-80%). Selv med dagens toppkort så er det ofte CPUen, selv på CPU toppmodeller, som er den begrensende faktoren. Det vil nesten være påkrevd å overklokke litt for å ikke bli CPU begrenset i de spillene som favoriserer mye CPU. Det kommer dog helt ann på oppløsning, antall skjermer osv. dog. Jeg baserte det over en typisk èn-skjerm bruker med typisk full-HD oppløsning.

-Stigma

Endret av Stigma
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Men er den nye generasjonen "så" bra? eller er det litt bedre, pluss at det er "nytt" som gjør at det kanskje er bedre å kjøpe?

Tommelfingerregelen historisk sett er at toppmodellen i en hely ny generasjon sik som dette (ikke bare die-shrink) er ca +70-80% raskere enn forrige gerarsjons topmodell. Det sagt så vil de jo på det tidspunktet ikke være samme pris, så det er ikke så enkelt at du plutselig får 80% mer ytelse for pengene plutselig. Det sagt så kommer det som regel et betydelig hopp i pris/ytelse etter en slik ny lansering - og naturligvis gir det muligheten for å kjøpe et enkelt kort (med fordelene det har) som er like sterkt om ikke sterkere enn de beste dobbeltkortene / SLI-oppsettene.

-Stigma

Har du noen link som man kan lese mer om den nye generasjonen? Helst nividia.

+ Litt utenfor tema, hvis jeg skal kjøpe meg EVGA GTX580 classified 3gb er den 3D klar? Er det bare å kjøpe skjerm+nividias 3d kit for å få det til å fungere?

Lenke til kommentar

+ Litt utenfor tema, hvis jeg skal kjøpe meg EVGA GTX580 classified 3gb er den 3D klar? Er det bare å kjøpe skjerm+nividias 3d kit for å få det til å fungere?

Nvidia planlegger å lansere low-end kort og krympninger av dagens produkter. Rundt tredje kvartal kommer high-end modellene, og ved årsskifte kommer den virkelige toppbrikka som ligner GTX 580. Det virker også som at Nvidia skal droppe de enorme brikkene sine som har ført til at de har vært lederne på grafikkmarkedet i ytelse (men ikke nødvendigvis pris). Ellers er det ikke kommet ut noe om spesifikasjoner eller ytelse og pris. Det er ikke ryktet at de skal lansere en ny arkitektur heller.

Kort fortalt, å være svoren Nvidia-bruker kommer til å være en kjedelig opplevelse neste år.

AMD-kortene kommer med oppfølgeren til 6970 i januar, og vil dermed parkere Nvidia i både ytelsessegmentet og i de lavere prissegmentene en god stund fremover. Ikke at Nvidia har lansert så voldsomt imponerende kort denne generasjonen heller, men nå ser det ut til at AMD skal virkelig dominere.

Å kjøpe et 3GB-kort er kun interessant om du planlegger å kjøre trippelskjerm-oppsett med to 580 i SLI. Det er ikke sjans til å tappe 1.5GB VRAM på 1920x1080. 3DVISION vet jeg ikke hvordan fungerer, for jeg syns det er mer gimmick-faktor enn faktisk pent, det krever visstnok endel ytelse også, som 580 ikke klarer levere til tider om ønsket er å spille på maks.

Lenke til kommentar

Nvidia planlegger å lansere low-end kort og krympninger av dagens produkter. Rundt tredje kvartal kommer high-end modellene, og ved årsskifte kommer den virkelige toppbrikka som ligner GTX 580. Det virker også som at Nvidia skal droppe de enorme brikkene sine som har ført til at de har vært lederne på grafikkmarkedet i ytelse (men ikke nødvendigvis pris). Ellers er det ikke kommet ut noe om spesifikasjoner eller ytelse og pris. Det er ikke ryktet at de skal lansere en ny arkitektur heller.

Kort fortalt, å være svoren Nvidia-bruker kommer til å være en kjedelig opplevelse neste år.

AMD-kortene kommer med oppfølgeren til 6970 i januar, og vil dermed parkere Nvidia i både ytelsessegmentet og i de lavere prissegmentene en god stund fremover. Ikke at Nvidia har lansert så voldsomt imponerende kort denne generasjonen heller, men nå ser det ut til at AMD skal virkelig dominere.

Å kjøpe et 3GB-kort er kun interessant om du planlegger å kjøre trippelskjerm-oppsett med to 580 i SLI. Det er ikke sjans til å tappe 1.5GB VRAM på 1920x1080. 3DVISION vet jeg ikke hvordan fungerer, for jeg syns det er mer gimmick-faktor enn faktisk pent, det krever visstnok endel ytelse også, som 580 ikke klarer levere til tider om ønsket er å spille på maks.

AMD kommer trolig til å bli de som dominerer skjermkort markedet til neste år altså?

Men hvilket skjermkort kan kjøre alt på max+støtter 3Dvision?

Lenke til kommentar

AMD kommer trolig til å bli de som dominerer skjermkort markedet til neste år altså?

Mest sannsynlig vil AMD dominere neste år.

Nvidia-kort er de eneste som støtter 3DVision. Her må du nok over på treveis-SLI, vannkjøle disse og overklokke til 900-1000 MHz, så kan du kanskje klare de tyngre spillene som The Witcher 2 i 3DVision på nesten maks. Høres det interessant ut?

Lenke til kommentar

Nvidia-kort er de eneste som støtter 3DVision. Her må du nok over på treveis-SLI, vannkjøle disse og overklokke til 900-1000 MHz, så kan du kanskje klare de tyngre spillene som The Witcher 2 i 3DVision på nesten maks. Høres det interessant ut?

Ja, det høres interessant ut!! Lurer på hva jeg skal gjøre, om jeg skal vente eller ikke... Har lyst på 3D vision, men har heller ikke lyst å ha noe "gammelt", føler det blir nesten litt gambling.. :D

Men for de som har lyst på det nyeste, er det kanskje vært å vente. Trolig kommer det vel noen nye spill neste år med den "sjukeste" grafikken, som trenger et av dem nyeste skjermkorta. Vi får vel vente i spenning, og kose oss med ryktene..

Endret av keirikl
Lenke til kommentar

Ja, det høres interessant ut!! Lurer på hva jeg skal gjøre, om jeg skal vente eller ikke... Har lyst på 3D vision, men har heller ikke lyst å ha noe "gammelt", føler det blir nesten litt gambling.. :D

Men for de som har lyst på det nyeste, er det kanskje vært å vente. Trolig kommer det vel noen nye spill neste år med den "sjukeste" grafikken, som trenger et av dem nyeste skjermkorta. Vi får vel vente i spenning, og kose oss med ryktene..

Når nye skjermkort er så nærme lansering ville jeg ventet. Hadde du vært fire måneder tidligere ute hadde det vært en helt annen sak.

Lenke til kommentar

-Stigma

Som jeg nettop sa så finnes det veldig lite pålitelig info om de nye kortene enda. Det eneste som flyter rundt der ute er diverse rykter og anntagelser av ymse kvalitet. Jeg føler ikke det er riktig å linke deg til ubekreftede rykter når jeg ikke har skikkelig informasjon å gi deg. Det eneste jeg kan si med rimelig sikkerhet er at AMD med all sansynlighet vil slippe sine kort (og dermed mye info også) meget snart - altså innen året. De er selv utrolig sparsom med å gi ut info dog, så den eneste måten du får et hint av hvordan den nye generasjonen med kort ser ut er dersom du venter på denne lanseringen.

GTX580 er 3D klar ja. Det er forsovidt alle Nvidia kort så langt jeg vet - da 3D funksjonen er implementert i driveren og ikke i hardware. Du trenger bare briller og en skjerm som kan jobbe sammen med denne funksjonen.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Det er ikke som det ikke er fallgruver med en ny arkitektur, og mens AMD nå vil komme med en ny arkitektur som på mange måter ligner på Fermi har Nvidia forbedret (kanskje også kraftig) på en arkitektur dem har fått godt kjennskap til. Jeg vil si det er minst like sannsynlig at Nvidia vil dominere.

Jeg vil også påpeke at det meste av det vi har fått servert er rykter. Kepler kan være nærmere enn det du tror.

Lenke til kommentar

Det er ikke som det ikke er fallgruver med en ny arkitektur, og mens AMD nå vil komme med en ny arkitektur som på mange måter ligner på Fermi har Nvidia forbedret (kanskje også kraftig) på en arkitektur dem har fått godt kjennskap til. Jeg vil si det er minst like sannsynlig at Nvidia vil dominere.

Flere transistorer = mer ytelse. 33% flere kjerner = mer ytelse. AMD trenger bare å lansere et kort som er 30% raskere enn 6970 for å slå et overklokket GTX 580.

Det eneste Nvidia er ryktet å lansere i begynnelsen av 2012 er krympede de mindre GF11x-brikkene på 28nm, øker de klokkefrekvensen på GF114 med 25% klarer de bare å matche det påståtte 7870 (1536 @ 950 MHz).

Jeg vil også påpeke at det meste av det vi har fått servert er rykter. Kepler kan være nærmere enn det du tror.

http://www.4gamer.net/games/120/G012093/20111124085/

zCTnNxT.jpg

Akkurat dette bildet syns jeg ser rimelig sikkert ut. Kepler er nok nærme, men ikke de brikkene som er interessante.

Jeg føler meg relativt trygg på at vi får se at AMD er tidligere ute igjen på ny produksjonsteknikk, det har gått rykter om at Nvidia måtte kjøre en respin på noen av de krympede GF11x-brikkene, så i verste fall får vi et GTX 660 Ti med 20-30% ekstra ytelse over 560 Ti i mars.

Lenke til kommentar

BF 3 @ 1080p en skjerm

Lenke til kommentar

BF 3 @ 1080p en skjerm

To ting:

At et spill bruker 1500MB VRAM betyr ikke at det trenger 1500MB VRAM for å kjøre flytende. Crysis og Crysis 2 er gode eksempler på dette.

Du kjører Crossfire, minneovervåkningen har en bug som viser allokert minne på begge kortene totalt, dermed får du dobbelt så mye minnebruk som spillet egentlig allokerer.

Lenke til kommentar

Flere transistorer = mer ytelse. 33% flere kjerner = mer ytelse. AMD trenger bare å lansere et kort som er 30% raskere enn 6970 for å slå et overklokket GTX 580.

Det eneste Nvidia er ryktet å lansere i begynnelsen av 2012 er krympede de mindre GF11x-brikkene på 28nm, øker de klokkefrekvensen på GF114 med 25% klarer de bare å matche det påståtte 7870 (1536 @ 950 MHz).

Flere transistorer trenger ikke å bety mer generell ytelse, men uansett, selvfølgelig vil AMD dominere hvis dem er ute med NI og GCN i januar og Nvidia drøyer lenge med å få ut konkurransedyktige skjermkort. Det er jo ganske åpenbart.

http://www.4gamer.net/games/120/G012093/20111124085/

zCTnNxT.jpg

Akkurat dette bildet syns jeg ser rimelig sikkert ut. Kepler er nok nærme, men ikke de brikkene som er interessante.

At topp GPU'en ikke ikke kommer ut før 2. halvår 2012 slår meg ikke som sannsynlig. bottom-up er heller ikke hvordan Nvidia pleier å gjøre det og DX 11.1 er fra det jeg har fått med meg en software oppdatering som ikke krever noe ekstra hardware funksjonalitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...