Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Si i fra på ny jobb? Litt bekyrmet over vakter.

Anbefalte innlegg

For en liten stund siden fikk jeg en ny jobb. Jeg har nå begynt å komme meg litt inn i rutinene, men så er det da en ting som bekymrer meg litt. Jeg føler kanskje at vaktene jeg har fått er en smule kjipe. Jeg har ikke noe i mot å jobbe mye og føler at det blir litt dumt å klage når man bare burde være takknemlig for å ha jobb, men jeg er altså satt opp til å jobbe hver eneste Fredag og Lørdag fremover i 3 måneder. Jeg kunne godt jobbet enten fredag eller lørdag, men begge dagene på rad gjør at jeg mister hver eneste sosiale begivenhet i laang tid fremover, noe som er veldig kjipt. Jeg har snakket litt med de andre ansatte og de fleste hater å jobbe helge og er lite lystne på å bytte vakter. Jeg skjønner at de vist trengte noen veldig sårt til de helge vaktene. :whistle: Jeg ser også at de andre vaktene blir litt byttet på hvem som jobber helg, mens jeg er den som konstant må jobbe det. Igjen, jeg vil ikke klage, er glad for å få jobb. Og må kanskje være litt forsiktig nå som jeg er ny, men hadde det vært for mye å spør sjefen om det ikke være mulig å gjøre noe annenhver uke greier på helg vaktene?

Jeg fikk beskjed om at det kom til å bli en del arbeid på intervjuet, men ikke at det spesifikt ville være så mye helg. Selv om jeg godt kan ta en del helge vakter føler jeg dette blir litt vel mye. Er det noe fasthet i disse bekymringene mine eller burde jeg egentlig bare "suck it up?" kjenner det knytter seg litt i magen når jeg tenker på at jeg ikke kan ha eneste ute dag på 3 måneder.

Postet av anonym: ab4bf735d8be27bdeb323b74b51e7d7a

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-1432

Er bare og være ærlig med en gang og si til arbeidsgiver at du ikke vil ha så mange helgevakter. Ikke la dem hunse deg rundt og utnytte deg selv om du er vikar. Er det butikkjobb?

Lenke til kommentar

Er bare og være ærlig med en gang og si til arbeidsgiver at du ikke vil ha så mange helgevakter. Ikke la dem hunse deg rundt og utnytte deg selv om du er vikar. Er det butikkjobb?

Ja. Men jeg vet liksom ikke hvordan man skal si i fra om det,alle vaktene er jo satt opp så folk har vel begynt å planlegge litt fremover. Jeg vet heller ikke om det er noen som kan ta over for helg vaktene, er ikke så veldig mange som jobber der. Føler ikke at jeg blir hunset så veldig rundt, har jo blitt tatt godt imot. Det er bare at det ble litt vel mange helge vakter uten å ha fått noe beskjed om det på forhånd. Ettersom jeg har merket hvor mye de andre hater helg vaktene så må jeg jo ærlig si at jeg føler meg kanskje en smule, ikke akkurat utnyttet, men mer som "the new guy". Har opplevd lignende tilfeller før i tidligere jobber at man gjerne må ta de vaktene som ingen andre vil ha osv. Som sagt så er det ikke mye jeg ber om, selv om jeg ikke liker helg vaktene så kan ejg vel tåle det, men hadde vært deilig å i vertfall ha 1 lørdag fri i månen.

Lenke til kommentar

Er bare å si det rett ut, 3 måneder med å jobbe hele helja hver helj er bare urimelig...

Enten så er arbeidsgiver drittsekk nok til at du MÅ si det rett ut for at personen skal forandre det.

Eller så er arbeidsgiver helt borte og vet ikke om at du endte opp med hver helj (i hvilket tilfelle å si det rett ut ikke er noe galt heller)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Er bare å si det rett ut, 3 måneder med å jobbe hele helja hver helj er bare urimelig...

Enten så er arbeidsgiver drittsekk nok til at du MÅ si det rett ut for at personen skal forandre det.

Eller så er arbeidsgiver helt borte og vet ikke om at du endte opp med hver helj (i hvilket tilfelle å si det rett ut ikke er noe galt heller)

Jeg tror sjefen vet at jeg har endt opp med hver helg, så jeg får bare si i fra neste gang vi møtes. Det som har fått meg til å tenke at det ikke er helt 100% urimelig er jo at det tross alt er flere mennesker som lever av å jobbe helg, Bartendere, vektere og slikt. Så kanskje arbeidsgiver tenker noe i disse baner?

Lenke til kommentar

Hvordan jobber du ellers? Går ut i fra at du ikke jobber 100%

Det er litt forskjellig. Går vel i snitt rundt 30-33 ish timer i uka (stortsett natt). Det som det går mest i er vel Torsdag - Søndag og Onsdag - Søndag, men har også litt lengre vakter som Fredag -Søndag altså "nestkommende" søndag (2 helger på rad) med en fri dag. Skjønner at dette kanskje er litt lite og at jeg ikke burde klage, men jeg er villig til å jobbe så mye og vel som det, bare jeg kunne få noen helger fri så jeg har mulighet til å dra ut en gang i blant. Merker jeg mister litt motivasjon når jeg ser alle helgvaktene er satt så lengt fremover. :roll:

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har noe annen jobb, så kan du jo gå ut på både torsdag og søndag. Jeg som sosial-jobb, er jeg dørvakt (dvs i tillegg til en 7-15 jobb). Og flere av de som jobber der, er studenter som jobber fredag og lørdag (har kun åpent da) og går heller ut tordag eller søndag.

At du går glipp av sosialebegivenheter burde du tåle, iallefall i starten. Men jeg ville snakket med sjefen og sagt at du synes det er litt mye helge jobbing og se om han klarer og ordne noen av disse dagene fri og gi klar beskjed om at det er for mye i forhold til neste vaktliste.

Lenke til kommentar

Jeg tror sjefen vet at jeg har endt opp med hver helg, så jeg får bare si i fra neste gang vi møtes. Det som har fått meg til å tenke at det ikke er helt 100% urimelig er jo at det tross alt er flere mennesker som lever av å jobbe helg, Bartendere, vektere og slikt. Så kanskje arbeidsgiver tenker noe i disse baner?

Det er sjeldent jeg har hørt om noen bartender som har jobbet hver helg fredag+lørdag i en hel 3-måneders periode :\

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har noe annen jobb, så kan du jo gå ut på både torsdag og søndag. Jeg som sosial-jobb, er jeg dørvakt (dvs i tillegg til en 7-15 jobb). Og flere av de som jobber der, er studenter som jobber fredag og lørdag (har kun åpent da) og går heller ut tordag eller søndag.

At du går glipp av sosialebegivenheter burde du tåle, iallefall i starten. Men jeg ville snakket med sjefen og sagt at du synes det er litt mye helge jobbing og se om han klarer og ordne noen av disse dagene fri og gi klar beskjed om at det er for mye i forhold til neste vaktliste.

Mine venner har jo arbeid og liv å leve selv, er så og si ingen som kan ut midt i uken. Jeg pleier heller ikke å være så sosial midt i uken bortsett fra trening , det meste av sosial livet mitt skjer i helgene. Jeg er jo ikke student heller og det er jo greit å huske på at de lever litt anderledes en "vanlige" folk, og det er veldig vanlig for studenter å jobbe rundt 2 dager i uken f.eks. gjerne på dagen på en lørdag og på dagen på en søndag (Fortsatt plenty of time til å studere å ha det gøy). Er også Mye lettere å finne venner i samme situasjon når du er student, og om jeg var student så hadde jo situasjonen vært litt anderledes, men når vennene dine er vanlige arbeids folk så..ja.

Synes bare det er litt små kjipt at akkurat jeg må jobbe så sinnsykt mye helg når det faktisk er andre ansatte der og andre vakter enn bare helg. Jeg har tross alt ikke bevist søkt etter en typisk helge jobb. En ting er jo å være dørvakt hvor hele jobben sirkulerer rundt å jobbe helg, men når du faktisk jobber et sted hvor det er mange andre vakter så føler jeg kanskje at det blir litt "pushover" å jobbe så mye helg? Jeg merker at selv de ivrigste ansatte som virkelig river til seg de fleste vakene, bare fortrekker å jobbe 1 helgedag i uka. Jeg er som sagt villig til å strekke meg langt og ta en del helg vakter og vel som det selv om jeg ikke liker det, men man må vel prøve å passe litt på sin egen helse og at man har det bra? Vet ikke om dette er litt grinete oppførsel, men det er vel rett og slett sånn at jeg er litt "ung og dum" og vil ha litt tid til å ha det gøy. Jeg beundrer deg for at du klarer å jobbe slik som du gjør, men akkurat det er ikke noe for meg..

Lenke til kommentar

For all del, jeg ser at det å gå ut torsdag og søndag ikke passer alle. Hadde ikke jeg hatt såpass mange kjente i utelivsbransjen, ville jeg nok aldri ha tenkt på det selv heller..

Ta det opp med sjefen, spør om det er mulig å få byttet noen av vaktene og si at til neste vaktliste så er dette for mange helger.

Eksen min fikk seg også en jobb (mobil nattevakt) som gjorde at døgnrytmen hennes ble ødelagt og hun var mye på jobb mens andre hadde fri o.l, det krever sin mann og det er viktig at du velger når du sover rett og ikke sov bort hele dagen pga du jobber natt :)

EDIT: Jeg jobber ikke hver helg lengre, har bare 4 kvelder i mnd. Er ikke SÅ helt lengre :(

Endret av bIsk0p
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg syntes du har en fin instilling ved at du er takknemlig for å ha en jobb og ikke vil klage for mye over arbeidsplass/arbeidsgiver, det er alt for mange i et luksuss land som Norge som sutrer om urimelige vilkår og rettigheter og tror at alt mulig skal tilpasse seg dem. Det er faktisk sånn at en jobber på arbeidsgivers premisser. I din situasjon så vil ikke jeg karakterisere det som "bortsjemt sutring" dersom du tar dette opp med arbeidsgiver. Du ønsker bare at fordelingen av "kjipe" vakter er rettferdig mellom de ansatte.

I mange bransjer er det nok sånn at de nye må ta alle dritt vaktene eller dritt arbeidet, har selv hatt det slikt med mye ugunstige arbeidstimer i starten da jeg jobbet i kiosk.

Hør gjerne med sjefen om det hadde vært mulig å få jobbet noen andre vakter i fremtiden. Det er ikke sikkert det er mulig å skifte vaktplanen allerede nå ettersom du sier at folk gjerne har lagt planer (eller kolegaer vil påstå at de har lagt planer 3 månder frem i tid for å ha en unskylding for å ikke bytte) i så tilfelle må du nok bare "suck it up" for denne perioden. Men du kan fint påpeke for sjefen at i fremtiden etter nåværende vaktplan er du interessert i å jobbe enten lørdag kveld eller fredag kveld, ikke begge. Dersom sjefen din er noenlunde imøtekommende med sine ansatte så vil dette ordne seg. Jeg syntes ikke det er urimelig å ta det opp med sjefen i din situasjon, og jeg har en tilsvarende holdning om at man ikke skal kreve og sutre for mye i arbeidslivet.

Endret av Ceburger
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Må nesten komme med en liten oppdatering her. Snakket med Arbeidsgiver om helge vaktene, og det hadde vist blitt oversett i farten, og skulle bli ordnet etterhvert... Slik som ting har artet seg nå så er jeg blitt en smule skeptisk til hele jobben. Jeg begynner å lure på om jeg har vært litt for ydmyk og "snill" i dette tilfelle. Jeg jobber 8-9 timers skift uten noen som helst pause, ofte må jeg bli rundt 1 time + for å rekke å bli ferdig med all oppgavene (ikke betalt). Jeg løper i 8 timer i strekk for å bli ferdig, i noen av de første dagene så gikk det til og med 10-11 timer uten noe som helst næring. Jeg har sikkert jobbet nok timer ekstra, som ikke har vært betalt, til å fylle en hel vakt. Jeg har jobbet hver helg siden jeg begynte her som fersk fisk, jeg er satt opp til å jobbe hele julen med fri kun på julaften og 1 juledag. De fleste andre ansatte er ikke ett sekund over arbeids tiden sin, mens min vakt er så pass "viktig" at det alltid nærmest blir krevd av meg at jeg jobber lengre. Jeg begynner å føle det ordentlig på helse nå må jeg si. Begynner virkelig å bli helt utkjørt, sover dårlig, lite sosial kontakt og overskudd osv. Er dette slike tilstander som det er vanlig å vente i ny jobb? Føler meg ganske grovt unyttet for å si det rett ut, er det kanskje beste å bare gi opp hele prosjekte og begynne å lete etter ny jobb? Jeg hadde i vertfall ikke fått dårlig samvittighet for å si opp jobben nå på flekken, slik som ting har artet seg...

Lenke til kommentar

Må nesten komme med en liten oppdatering her. Snakket med Arbeidsgiver om helge vaktene, og det hadde vist blitt oversett i farten, og skulle bli ordnet etterhvert... Slik som ting har artet seg nå så er jeg blitt en smule skeptisk til hele jobben. Jeg begynner å lure på om jeg har vært litt for ydmyk og "snill" i dette tilfelle. Jeg jobber 8-9 timers skift uten noen som helst pause, ofte må jeg bli rundt 1 time + for å rekke å bli ferdig med all oppgavene (ikke betalt). Jeg løper i 8 timer i strekk for å bli ferdig, i noen av de første dagene så gikk det til og med 10-11 timer uten noe som helst næring. Jeg har sikkert jobbet nok timer ekstra, som ikke har vært betalt, til å fylle en hel vakt. Jeg har jobbet hver helg siden jeg begynte her som fersk fisk, jeg er satt opp til å jobbe hele julen med fri kun på julaften og 1 juledag. De fleste andre ansatte er ikke ett sekund over arbeids tiden sin, mens min vakt er så pass "viktig" at det alltid nærmest blir krevd av meg at jeg jobber lengre. Jeg begynner å føle det ordentlig på helse nå må jeg si. Begynner virkelig å bli helt utkjørt, sover dårlig, lite sosial kontakt og overskudd osv. Er dette slike tilstander som det er vanlig å vente i ny jobb? Føler meg ganske grovt unyttet for å si det rett ut, er det kanskje beste å bare gi opp hele prosjekte og begynne å lete etter ny jobb? Jeg hadde i vertfall ikke fått dårlig samvittighet for å si opp jobben nå på flekken, slik som ting har artet seg...

I noen jobber er det kjipt til å begynne med. Som jeg skrev tidligere har jeg også en naturlig respekt for arbeidsgivere og at man skal være takknemmlig for å ha en jobb, men din situasjon er langt over streken for hva en kan akseptere. Sjefen din virker som en gniten drittsekk for å være helt ærlig. Har sett den typen før, det skal spares mest mulig. Alle dine problemer henger sammen med at arbeidsgiveren din vil ha færrest mulig folk på jobb til en hver tid. Derfor får du lange vakter, derfor får du ikke pauser og derfor er det masse å gjøre på slutten som ikke ble gjort under arbeidstiden. Du skriver at de andre ikke har det sånn, at de ikke jobber ulønnet ekstra, kan være de og hadde det sånn helt til de satt ned foten. Mulig din arbeidsgiver forsjellsbehandler ansatte basert på om de lar seg utnytte". Skulle ikke forundre meg det om mange arbeidsgivere i den bransjen. Du har vertfall to punkter som du ikke kan la fortsette.

Punkt 1. Du skal selvsagt ha lønn for å arbeide. Dette gjelder alle timene du arbeider for bedriften. Jeg mener ikke at en skal heve lønn for de minuttene det tar å f eks skifte klær, men dersom du gjør noe for bedriften skal du ha lønn for det.

Punkt 2. Å gå 10 - 11 timer uten mat er alt for mye. Min personlige mening er at folk burde ha en pause på ca 20 minutter i arbeidsdager som er lengre enn 6 timer. Jeg har ikke peiling på lover og regler, men jeg ville trodd at det var regelverks som styrte dette.

Jeg hadde krevd å få betalt for ekstra timene og en pause i alle vakter som overstiger 6 timer. Dersom du alikvel vurderer å si opp har du ingen ting å tape på å gi arbeidsgiver et ultimatum. Dersom du sier opp uten å prøve å gi ultimatumet, kan du risikere at det tar tid før du får ny jobb, og at neste arbeidsgiver er like ille. Har selv jobbet i den bransjen, og kjenner mange som har hatt lignende opplevelser med arbeidsgivere. Husk at du har litt slagkraft i trusselen om å si opp fordi bedriften taper en del på å ha opplæring med en ny ansatt. Da må bedriften betale dobbelt opp under hele opplæringen da det må være lærer og elev på jobb samtidig. Pluss at folk er mye mindre effektive før de kommer inn i rutinene.

Endret av Ceburger
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du blir utnyttet, og det grovt. Det å jobbe i over 6 timer uten 30 min pause er ulovlig i forhold til arbeidsmiljøloven (AML) og noe som sjefen din kan få en hard smekk på pungen for. Så her har du noe solid å slå i bordet med. At du har lange skift, ser jeg ikke noe problem med. Men jobber du 10-11 timer, har du rett på en time pause totalt (hvis jeg ikke husker feil)

MEN, du må huske tenke igjennom en ting. Krever arbeidsgiveren din at du jobber overtid og lange dager uten mat eller FØLER du at h*n krever det? Jeg har observert ansatte som klager over at de ikke får tid til lunsj og pause, mens det i realiteten faktisk bare er de som stresser og sjefen sier at de SKAL ta seg tid til dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...