Gå til innhold

Testprosjekt med GNU/Linux i grunnskolen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet for min del med øving i bruk av matnyttige programmer etc er at vi kun har sju PC-er på 16 unger, eller 14 PC-er på 30 elever om jeg teller både A og B.

Æsj, mens alle videregående elever blir foret med splitter nye Thinkpads som kun brukes til tull. Jeg får vondt i magen av slikt. Hvis skolen har noe budsjett til å kjøpe inn, så har Greentech gode tilbud for kommunesektoren:

http://greentech.no/...%2fdefault.aspx

 

På ungdomskoler er det vel valgfag. Der kunne man kanskje opprettet et datavalgfag hvor man tar imot utgåtte PC'er fra de tusen hjem og lager PC-verksted. Det burde kunne gi ungdommene et supert valgfag, samtidig som man kunne fått dekket opp noen PC-labber.

Det kan selvfølgelig ha noe med hvilken krok av landet jeg befinner meg i
Dersom du ikke har noe imot det, er det interessant å høre litt nærmere hvor i landet vi er.
Tilbake til min undervisning; På skolen følger vi den newzealandske modellen om stasjonsundervisning i både norsk og matematikk, Se video
for mer om det.
Jeg blir helt sjøsjuk av alle velmenende reformer i skolen. Må innrømme at jeg er ultrakonservativ. Skulle ønske vi kunne gått tilbake til tradisjonelle klasserom fra åttitallet og bakover, hvor elevene hovedsaklig satt hver for seg, og lærte seg konsentrasjon. Istedet har vi hatt en lang rekke undervisningsministre som alle ville ha en reform oppkalt etter seg. Jeg kan knapt forestille meg hvor krevende det har vært å være lærer de tjuefem siste årene. Tilpasset opplæring for alle og gruppearbeid høres flott ut på papiret, men jeg har ennå til gode å se en lærer som makter å få økt læring ut av et så krevende opplegg.

 

Ja, med tid og stunder kunne jeg tenkt meg å ha ansvar for et valgfag hvor man kan "pusse opp" PC-er, men det ligger nok noen år frem i tid..

 

Jeg jobber i en relativt tynt befolket kommune, så jeg vil helst ikke gå ut med hvor jeg jobber i forum, men kan godt sende på PM hvis ønskelig.

 

Når det gjelder stasjonsarbeidsmodellen er det en veldig fin arbeidsmåte, både for lærer og elev, men det gir relativt lite en-til-en-tid. Kunne godt holdt en lang pedagogisk monolog til fordel for stasjonsarbeidet, men jeg skal spare dere for det ;) Stasjonsarbeidet er ihvertfall den mest praktiske og lettest gjennomførbare modellen i basisfag. Resultatene er også gode, så jeg regner med at det er kommet for å bli.

 

Jeg har forøvrig veldig lite å klage på når det gjelder PC-tetthet i klasserommet. Hos min forrige arbeidsgiver hadde vi ~16 laptoper med Celeron-prosessor fordelt på drøyt 100 elever, og det var det...

Lenke til kommentar

Det har han jo allerede forklart, les tråden.

 

Jeg leste hele tråden før jeg spurte dette spørsmålet og jeg har lest hele tråden på nytt + søkt på hver side slik at jeg er enda mer sikker på at noe ikke har gått meg forbi.

 

Jeg kan ikke se at trådstarter har sagt HVORFOR han valgte bort SkoleLinux. Du kan anta at det er fordi SkoleLinux ikke er moderne nok (som en annen person har nevt) men det har trådstarter ikke eksplisitt sagt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har han jo allerede forklart, les tråden.

 

Jeg leste hele tråden før jeg spurte dette spørsmålet og jeg har lest hele tråden på nytt + søkt på hver side slik at jeg er enda mer sikker på at noe ikke har gått meg forbi.

 

Jeg kan ikke se at trådstarter har sagt HVORFOR han valgte bort SkoleLinux. Du kan anta at det er fordi SkoleLinux ikke er moderne nok (som en annen person har nevt) men det har trådstarter ikke eksplisitt sagt.

 

Det stemmer at jeg ikke har sagt det, men grunnen til at jeg har valgt bort Skolelinux er at det ganske enkelt ser ut og føles som et eldgammelt OS. I dag er unger vant med visuelle effekter og smidig design, men Skolelinux tar oss minst 10 år tilbake på det området. Det er ingenting Skolelinux tilbyr som man ikke får fra (ed)ubuntu, men der i en langt penere innpakning. Vår maskinpark er mer enn god nok til å dra et moderne OS, derfor er ikke halvtjukke klienter eller andre, nedstrippede OS noe vi er avhengig av. Hadde vi hatt eldgammel maskinvare kunne vi nok vurdert det, men slik som det er nå er ikke det nødvendig. Jeg føler at det er viktig å vise folk at GNU/Linux kan tilby svært lekre brukergrensesnitt som ser og føles top-notch ut, og at det ikke blir stemplet som "billigløsning for skolene".. Ihvertfall når maskinvaren er mer enn kapabel til å håndtere det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

At elevene får skolepcr som fylkene betaler synest jeg er greit nok, men det som irriterer meg er at fylkene sitter på landsbasis og svir av 1000-1200mill året av "våre skattepenger" på reparere hærverk/skader på disse maskinene.

 

Irriterer meg at ikke elever/foresatte må ta hele regningen selv når de knuser/skader maskinene, noen fylker fakturerer opptil 50% mens flesteparten legger seg på maks egenandel på 1000-1500kr.

Noen fylker har klart sikre seg forsikringer på maskinene, men er ikke akkurat mange som vil forsikre elevpcr som sitter med 80-85% skadeandel.

 

Har du kilder som bekrefter dette?

 

Så vidt meg bekjent har nemlig de fleste maskinene i "Elev-PC ordningen" utvidet garanti med uhellsforsikring. Dette dekker all reparasjon av maskinen som er forårsaket av uhell. I tilfeller hvor reparasjonen ikke dekkes av denne forsikringen (eller garantien), så blir eleven (eller foreldrene) fakturert for reparasjon. Elevene eier ikke maskinen selv, men har den på leasing og er derfor forpliktet til å reparere den om den blir ødelagt.

 

Det med egenandel har blitt innført på flere av skolene jeg har kontakt med på forsikringssaker. Ved fakturerbart arbeid må eleven betale for hele reparasjonen.

 

Jeg baserer dette på erfaring med IKT-kontorene på skolene i Buskerud og Vestfold og Elev-PCer fra HP. (Har jobbet med reparasjon av disse siden 2009/2010).

Lenke til kommentar

 

Har du kilder som bekrefter dette?

 

Så vidt meg bekjent har nemlig de fleste maskinene i "Elev-PC ordningen" utvidet garanti med uhellsforsikring. Dette dekker all reparasjon av maskinen som er forårsaket av uhell. I tilfeller hvor reparasjonen ikke dekkes av denne forsikringen (eller garantien), så blir eleven (eller foreldrene) fakturert for reparasjon. Elevene eier ikke maskinen selv, men har den på leasing og er derfor forpliktet til å reparere den om den blir ødelagt.

 

Det med egenandel har blitt innført på flere av skolene jeg har kontakt med på forsikringssaker. Ved fakturerbart arbeid må eleven betale for hele reparasjonen.

 

Jeg baserer dette på erfaring med IKT-kontorene på skolene i Buskerud og Vestfold og Elev-PCer fra HP. (Har jobbet med reparasjon av disse siden 2009/2010).

I forhold til kilder så er desverre det meste av relevant/interresang info med detaljer konfidensielt for oss konsulenter.

Har skrudd på elevpcr siden 2007 nå og merker egentlig at summen fylket sitter igjen betale på har sunket endel, men fortsatt plenty igjen vi kan gå ned.

 

Uhellsforsikringen er et bra steg fremmover ja, men de dekker ikke alle typer deler (typisk dårlig designet deksler/touchpad som lett sprekker tar ikke de med på forsikringen) samt størstedelen av tilfellene merker de saken som hærverk og fakturerer hele summen.

Da skal vi dokumentere at det ikke er hærverk, noe som i praksis ikke lar seg gjennomføre.

 

f.eks typisk tilfelle som går igjen er at sekkene legges igjen utenfor klasserommet de skal ha neste time med pcne i, noen lekeslåss og lander over en pen stabel pcr.

Dette stempler forsikringen som hærverk og dekker ikke en øre.

Eleven betaler en egenandel og fylket tar resten.

 

Typisk så kjører fylkene;

1 service pr skoleår forsikring (om verkstedet godtar det som uhell)

2 service pr skoleår, 1000kr i egenandel

3 service pr skoleår, 1500kr i egenandel

4 service pr skoleår enten dekke 50% eller full sum(veldig få)

 

tilfellet som Occi nevner over blir blankt avvist som uhell da dette stempler de som selvforskyldt, hk+skjerm+tastatur+arbeid lett 5500-6000kr + mva.

om han har betalt 500kr så sitter da fylket/skolen med resterende regningen.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Ingen vil forsikre skolepcr som har 80-90% skadeandel, over 50% har 2-4skader iløpet av forsikringsperioden.

Eneste du kan få er via produsent som har heftige restriksjoner

 

Hadde et norsk selskap faktisk vært villig til forsikre skolepcne ville nok samtlige fylker ringt de ned rimelig kjapt.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

tilfellet som Occi nevner over blir blankt avvist som uhell da dette stempler de som selvforskyldt, hk+skjerm+tastatur+arbeid lett 5500-6000kr + mva.

om han har betalt 500kr så sitter da fylket/skolen med resterende regningen.

Det var snakk om en can 3 år gammel Dell Latitude med kjedelige specs, er mye billigere å kaste den å la meg få en ny enn å fikse den når hele PCen var full av Litago. Igjen, 3 år gammel og allerede dårlige specs, var ikke verdt 5-6k når den var ny engang. Men ser hva du mener selvsagt, men akkurat i dette tilfellet så er det mye billigere å gi meg en "ny" gammel laptop,

Lenke til kommentar

For mange fylker ville nok desverre reparert den pcn siden kontrakten du orginalt tegnet har det serienummeret.

for de som bestemmer rutinene er det mindre arbeid si ok til bruke mer enn pcn er verdt for og få den reparert, enn at du skal signere en ny kontrakt med serienummeret på nye maskinen samt oppdatere det i sine systemer.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Ingen vil forsikre skolepcr som har 80-90% skadeandel, over 50% har 2-4skader iløpet av forsikringsperioden.

Eneste du kan få er via produsent som har heftige restriksjoner

 

Hadde et norsk selskap faktisk vært villig til forsikre skolepcne ville nok samtlige fylker ringt de ned rimelig kjapt.

Det er kanskje sant, men det er ikke noe stort poeng i å ha en dårlig forsikring som kaller alt, selv hendelige uhell, for "hærverk, dekkes ikke" uansett. Med mindre den er så billig at det lønner seg likevel med tanke på de få maskinene de faktisk tar på forsikringen.
Lenke til kommentar

 

Det stemmer at jeg ikke har sagt det, men grunnen til at jeg har valgt bort Skolelinux er at det ganske enkelt ser ut og føles som et eldgammelt OS. I dag er unger vant med visuelle effekter og smidig design, men Skolelinux tar oss minst 10 år tilbake på det området. Det er ingenting Skolelinux tilbyr som man ikke får fra (ed)ubuntu, men der i en langt penere innpakning. Vår maskinpark er mer enn god nok til å dra et moderne OS, derfor er ikke halvtjukke klienter eller andre, nedstrippede OS noe vi er avhengig av. Hadde vi hatt eldgammel maskinvare kunne vi nok vurdert det, men slik som det er nå er ikke det nødvendig. Jeg føler at det er viktig å vise folk at GNU/Linux kan tilby svært lekre brukergrensesnitt som ser og føles top-notch ut, og at det ikke blir stemplet som "billigløsning for skolene".. Ihvertfall når maskinvaren er mer enn kapabel til å håndtere det.

 

Mitt poeng med halvtjukke klienter var ikkje å spare på maskinvaren, men å forenkle administrasjonen radikalt. Halvtjukke klienter utnyttter maskinvaren dei blir gitt fult ut. Halvtjukke klienter på Ubuntu ville gitt administrasjonsefekten uten å ofre ytelse.

Lenke til kommentar

Jeg har lagt inn TuxType, TuxMath og Gcompris for å teste OSS edutainment, men jeg er egentlig veldig skuffet over hvor utrolig billig programmene er utformet. Så godt vant som norske barn er i dag tror jeg at mange vil avskrive programmene som dårlige bare pga artwork. Det hadde egentlig vært artig med et team som kunne utbedre tilstanden i disse programmene.. Oppdatere grafikk og i det hele tatt modernisere grensesnittene.

 

Det er relativt lite gode barnevennlig programmer til Linux. Man kan godt tenke seg hvorfor - det tar faktisk veldig lang tid å lage sånne programmer, og da må noen bruker tid til det. Mange open source prosjekter har sin grunnlag i folk som lager programmet fordi de ønsker selv å bruke det (Linux er et fint eksempel) - men det er ikke så lett hvis det er programmer til barn. Og markedet til kommersielle barneprogram på Linux er ganske liten - en klassisk "chicken and egg" situasjon.

 

Det som trengs for å komme ut av det er å bygge opp en organisasjon som blir sponsret av staten til å lage gode open source programvare til barn (og andre). Det ville være mye billigere for staten å betale kunstner og programmerere for å få opp kvaliteten av gcompris og childsplay til kommersielle standarder, enn å kjøpe inn programvare. Men det kreves folk som har både tid, evne, energi, og interesse for å få satt det i gang.

 

I mellomtide, ser jeg at du ikke nevne TuxPaint i lista. Den er på en mye høyere standard enn TuxMath og TuxType, og er hovedprosjektet til den gruppa. Mine barn har brukt den både på Windows og Linux i over tid år - det er bare den eldste som har gått over til gimp. Den er absolutt å anbefale for alle barn (og mange voksne!).

 

De fleste programvare som er nyttig (i denne sammenhengen) på Linux er også tilgjengelig på Windows - OpenOffice (helst i LibreOffice form, eventuelt ooo4kids variant), Firefox, TuxPaint, osv. Det er viktig å få fram at barna kan bruke samme programmene hjemme uten at det koster noe, og uten at foreldrene blir skremt av å måte bruke Linux.

 

Ellers burde det være mange fordeler med Linux i klasserommet. Det blir en liten læringskurv, spesielt til lærerne, men du få et mer stabilt og pålitelig resultat, med mye mindre risiko for "uheldige" programvare, mye mindre vedlikehold, lavere kostnader, og mer gjenbruk av de gamle pc'ene som ofte er å finne på skolene.

Lenke til kommentar

Ok, hvis noen er gira på å hjelpe litt til hadde jeg satt pris på det.

 

Jeg trenger å installere Lingit LingWrite og LingDys, men det går ikke helt etter planen. Demo av programvaren kan lastes ned her. Det må knotes en del med Wine, og det kan hende man må kopiere installasjonsmappa over fra en native Windows-install... Hvem vet. Jeg skal fortsette jakten senere, men hvis noen er lystne på å bidra med en hjelpende labb setter jeg veldig stor pris på det :)

 

Jeg har funnet ut at man må sette cabinet.dll som native i winecfg, da får man startet installeren. Problemene oppstår ved installasjon av KB908002 og påfølgende komponenter til programvaren. Jeg har prøvd å installere vcrun2005 og 2008 uten at det hjalp.

 

:cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...