Gå til innhold

Testprosjekt med GNU/Linux i grunnskolen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Til et sånt prosjekt mener jeg Ubuntu LTS er veien å gå.

 

Mint og sånt er sikkert hyggelig for de som ikke vil installere flash i etterkant av installasjon, men det at Ubuntu er støttet av et selskap med litt pondus og visjoner om å nå ut til bedrifter mm er gull! Innen 12.04 tror jeg også Unity vil være moden for de som krever stabilitet også. Er maskinvaren den samme på alle maskinene så du kan klone installasjonen og vite at alt vil funke har du dessuten en relativt hyggelig jobb når det kommer til oppsett.

 

Syns det er flott at kommunen er villig til å eksperimentere og at du som ildsjel legger ned tid og arbeid i dette. Gjøres dette med rette instilling og forventninger pluss tid nok til omstilling så tror jeg dette kan være et verdifullt pilotprosjekt som andre entusiaster kan vise til i sine kommuner :)

 

Følger spent med på utviklingen!

Lenke til kommentar

Til et sånt prosjekt mener jeg Ubuntu LTS er veien å gå.

 

Mint og sånt er sikkert hyggelig for de som ikke vil installere flash i etterkant av installasjon, men det at Ubuntu er støttet av et selskap med litt pondus og visjoner om å nå ut til bedrifter mm er gull! Innen 12.04 tror jeg også Unity vil være moden for de som krever stabilitet også. Er maskinvaren den samme på alle maskinene så du kan klone installasjonen og vite at alt vil funke har du dessuten en relativt hyggelig jobb når det kommer til oppsett.

 

Syns det er flott at kommunen er villig til å eksperimentere og at du som ildsjel legger ned tid og arbeid i dette. Gjøres dette med rette instilling og forventninger pluss tid nok til omstilling så tror jeg dette kan være et verdifullt pilotprosjekt som andre entusiaster kan vise til i sine kommuner :)

 

Følger spent med på utviklingen!

 

Dersom min testperiode (frem til sommeren) går etter planen vil vi nok benytte oss av Ubuntu 12.04 LTS fra høsten av, ja. Men jeg vet ikke om vi går for Unity, KDE, Gnome Shell, XFCE eller noe annet. Selv er jeg klart mest komfortabel i Unity, og det er det jeg ser for meg at ungene lettest tar til seg.

Lenke til kommentar

Selv om jeg ser argumentet med flere DEs for å leke seg og lignende tror jeg det er lurere å velge ett og holde seg til det. Dette med tanke på eventuell opplæring av lærere eller lignende. Da blir det bare surr hvis man har for mange varianter av ting :)

 

Selv om jeg selv tror jeg kommer til å helle litt mot gnome-shell når jeg kommer tilbake fra reisen min og får en pc mellom hendene (skrevet på mobilen på en buss i Uruguay ;) ) så tror jeg at Canonical har en plan og visjon for Unity som gjør at det med 12.04 kommer til å være et bunnsolid og egnet DE til denne bruken :)

 

Alt det snakket om at gnome 2.3/xfce eller andre er best for nybegynnere fordi de ligner mer på Windows tror jeg ikke har noe særlig for seg. Unity og andre "nye" DEs er bygget for å være intuitive og lette i bruk. Det mener jeg de på mange måte har oppnådd og siste del av veien kommer til å bli ryddet med 12.04. Det tror jeg forresten praktiske brukertester med nybegynnere også har vist :)

Endret av hernil
Lenke til kommentar

Ikke at det nødvendigvis er lettere, men at en gjennomsnittlig, uerfaren windows (og muligens mac, med andre ord; målgruppen til Ubuntu) bruker stort sett ikke har trøbbel med å navigere seg rundt og utføre normale oppgaver i Unity.

 

Canonical har såvidt jeg husker denne typen "usability" tester en gang i året eller noe. Leste vel om det på omg ubuntu. Litt søking der burde vel få opp en kilde :)

Lenke til kommentar
men jeg skulle gjerne sluppet å gjøre alt oppsett med admin-konto, bruker-konto og alt det der på hver enkelt maskin.. :/

F.eks. NIS eller LDAP gir deg ett sted å vedlikeholde brukere, og alle kan logge på alle maskiner som er satt opp til å bruke NIS eller LDAP til å autentisere.

 

Samba er nok enklest for tilgang til brukers filer fra både Windows og GNU/Linux vil jeg tro; bruker selv Samba til dette hjemme, med autentisering mot Active Directory (security = ADS) og POSIX ACLs.

Lenke til kommentar

Og der var alle PC-ene i klasserommet oppe og gikk med Ubuntu. Siden mine elever stort sett kun bruker nett har jeg for øyeblikket valgt å sette åpen innlogging på en standardkonto (uten root-tilgang), slik at maskinene er klare til bruk med en gang og man slipper knot med passord og brukernavn dobbelt opp (både i domene og Feide).

 

Tilfeldigvis (Heldigvis?) ble bootloaderen til Win7 fucka i løpet av prosessen på 6 av 7 maskiner, så nå er de uansett Ubuntu only :D Jeg er fornøyd.

 

Clonezilla fungerte som en drøm, men det var litt skuffende at gparted ikke er en del av pakken. Jeg måtte bruke Ubuntu live for å resize hdd før jeg kunne kjøre i gang Clonezilla, men det hele gikk smertefritt. Eneste ekstraledd jeg måtte gjøre var å kjøre burg-update for å få oppstartsvelgeren til Burg i stedet for Grub.

 

Kjipt at teknikeren blir borte til midten av januar nå som jeg er så godt i siget, men gleder meg til å se hvordan ungene tar imot Ubuntu. Hittil har de vært veldig positive, og flere har allerede kjennskap til det (vi snakker 9/10-åringer i grisgrendt strøk! :) ), så nå er jeg spent på fortsettelsen.

 

Jeg har lagt inn TuxType, TuxMath og Gcompris for å teste OSS edutainment, men jeg er egentlig veldig skuffet over hvor utrolig billig programmene er utformet. Så godt vant som norske barn er i dag tror jeg at mange vil avskrive programmene som dårlige bare pga artwork. Det hadde egentlig vært artig med et team som kunne utbedre tilstanden i disse programmene.. Oppdatere grafikk og i det hele tatt modernisere grensesnittene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

treigt nei? Ungene spilte på 123spill, spillespill og gudene vet hva annet så møkka sprutet. Hadde en "fritime" med Ubuntu i dag, de storkoste seg! TuxPaint slo an som bare det, og uten noen instrukser fra meg hadde de fleste produsert flere "kunstverk" på kort tid. De aller fleste ville også installere det hjemme :) Men GCompris var sånn "Æh, wææh, hva er dette? Hva gjør jeg nå? Jeg vil ikke spille dette!".. Som jeg tenkte. TuxType og TuxMath var det ingen som bega seg ut på i dag.

Lenke til kommentar

Det ser bra ut, ja. Regner med at Clonezilla fikser MBR også?

 

Ja. Det gjer han.

 

Flash går treigt om det er installert i lag med 3D-desktop systemet compiz. Derfor foreslår eg at du prøver ein distrubusjon som ikkje installerer denne som standard. Arch med Gnome-shell eller KDE vil gjere nytten. Arch er litt meir koplisert å installere enn Ubuntu, men ikkje vanskeleg.

 

Ver obs på at grafikkort frå AMD/ATI kan være litt vanskelegare å få til bra enn nVidia/(Intel). Støtte for grafikkort må være på plass, ellers vert opplevinga ikkje bra.

 

Vedlagt er installasjonsveiledning for arch med gnome-shell.

Arch-install.pdf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...