Gå til innhold

Hva gjør dere med drivere / driverkommentarer

Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Jeg er av de som når jeg har noe som skal tilkobles laster ned siste driver fra produsentens side og installerer dem før jeg kobler til.

I det siste har jeg vært borti flere multifunksjonsskrivere fra canon, og selv om jeg har lagt inn siste driver fra canon så går pc allikevel på nett og laster ned og innstallerer siste driver uansett. Har derfor valgt å plugge til uten å ha lagt inn driver først for å unngå to sett med drivere til samme produkt.

Har også et gigabyte hovedkort med en realtek hd lydchip. Denne trenger driver for å få spillt av hd lyd. Gigabyte har driver til den på sine hjemmesider, i to versjoner:

http://www.gigabyte.no/products/page/mb/ga-ex58-ud5_10/download/

Realtek Function driver for Realtek Azalia audio chip (Including Microsoft UAA Driver in English edition) versjon 5.10.0.6449 og lagt ut 26/08/2011

Realtek Function driver for Realtek Azalia audio chip

(This audio driver together with Creative Utility enableds X-Fi crystallizer, X-Fi CMSS-3D,EAX®ADVANCED HD4.0) versjon 6.0.1.5700 og lagt ut 24/12/2008

Jeg skjønner ikke hvordan en nyere driver kan ha et lavere versjonsnummer.

Jeg har lagt inn driver fra realtek, som idag er versjon 2.66.

http://www.realtek.com/downloads/downloadsView.aspx?Langid=1&PNid=24&PFid=24&Level=4&Conn=3&DownTypeID=3&GetDown=false

Der kan man velge mellom

1 -Vista, Windows7 Driver (32/64bits) Driver only (Executable file)

2 -32bits Vista, Windows7 Driver only (Executable file)

Begge er lagt ut samme dato, men alt. 2 er halvparten så stor som alt. 1

Man har da minst 4 alternativer, uten at det går frem hva som er forskjellen.

Sjekket versjonen i den Realtek versjonen jeg har (2.62 versjonen) og der står det at det er

lyddriver versjon 6.0.1.6077

Altså, når jeg la inn 2.62 versjonen indikerte den en versjon tilsynelatende noe nyere enn det ene alternativet på gigabyte.

Ser også at tilgjengeligheten på drivere avhenger i hvilket land produsentens hjemmesider ligger. Skannerdrivere til canons multifunksjonsskrivere ligger ikke på canon norge, usa elelr de fleste andre men er tilgjengelige på canon europe. Skannerprogrammet som er tilgjengelig på canon norge fungerer ikke uten driverne, og når man legger inn driverne følger skanneprogrammet med.

Ser også at det i stadig større grad følger med ulike tilbud sammen med driverne. Når jeg f.eks la inn amd skjermkortdriveren kom det opp tilbud om å installere en snarvei på skrivebordet til en side hvor man kunne kjøpe spill.

Jeg synes at drivere kan være ustabile nok om de ikke skal legge inn ulike tilbud også. Det er vel ikke meningen at vi skal få reklame fra macdonald og en prøveversjon av norton når man legger inn en driver, men det er der jeg føler vi beveger oss mot.

Ser også at det ofte tilbys eldre drivere sammen med siste versjon. Ser ikke helt poenget med å legge inn en gammel driverversjon isteden for den nye, men det må jo ha sin grunn når det tilbys.

En siste sak med drivere er at det er så inkonsekvent. Noen lastes ned og innstalleres ved tilkoblingen, endel nettverksplugger må legges til via enhetsbehandlingen, noen kommer pakket ned og pakkes ut ved installasjonen, noen kommer som zip filer og pakkes kun ut og så må man lete seg frem i en uforståelig mappestruktug for å finne setupfila slik at man kan få innstallert, noen følger det med programemr med mens andre må man legge til programmet etterpå (har man det allerede får man dobbelt opp når man legger til driveren). Synes det er utrolig at selv når vi nærmer oss 2012 så gjøres dette utrolig knotete. Med stort fokus på at man bør bruke de siste driverne bl.a pga stabilitet og sikkerhet, så gjør man det ikke enkelt når man tilbyr så mange versjoner uten beskrivelse av forskjellen.

Samme med bios. http://www.gigabyte.no/products/page/mb/ga-ex58-ud5_10/download/bios

Gigabyte har erstattet en beta bios fra 02/08/2010 med en annen beta bios fra 07/04/2011.

Jeg synes at en bios ikke er noe man tester ut beta av, så i utgangspunktet burde ikke betaversjoner vært tilgjengelige. beta versjoner kommer normalt også i en ferdig versjon etterhvert, men her ser man at betaversjonen blir liggende i årevis. Man får jo inntrykk av at dette er glemte kort man har sluttet å utvikle ting til når beta versjoner aldri komemr i ferdig versjon.

Andre som opplever dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Mange av driverne kommer ikke automatisk, som f.eks scannerdrivere til multifunksjonsskrivere og lydchipdrivere. Forvirrende når man får flere alternativer å velge mellom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...