Gå til innhold

Finne ny hd i win98

Döden

Anbefalte innlegg

Har en gammel maskin som nylig ble reformatert. Den har en 1,5gig hd med win98. Men i tillegg har jeg en gammel hd på 6,5gig somjeg vet funker. Problemet er at den ikke dukker opp i windows. I bios står den som primary master. Ingen slave på denne. Noen som vet hva som kan gjøres? Hdn er formatert i fat32 og har en gammel windowsinnstalasjon og masse annet på seg, inkludert noe som jeg helst vil ta vare på. Så å formatere den på nytt er ikke så veldig aktuelt.

Må man gjøre noe spes i win98 for å få opp nye hardisker eller burde det gå automatisk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For at disken skal komme fram i windows 98 MÅ den både partisjoneres og formatteres. Dersom diskettstasjonen din ikke virker, restarter du maskinen og trykker på F8. Da får du fram oppstartsmenyen til Windows. Velg "Command prompt safe mode" eller noe sånt. Da starter den rett i DOS. Kjør FDISK programmet, partisjoner disken, gå ut og restart, start med F8 igjen, command mode og formatter disken. Når den er ferdig, restarter du igjen og booter Windows på vanlig måte.

Lenke til kommentar

jeg har samme problemet! skulle formatere min splitter nye 120GB idag, men så slutta jo SELVFØLGELIG diskettstasjonen å funke!!! meget surt!

men jeg har ikke prøvd å brenne fdisk, eller bootdisk til cd, da jeg bare har 800MB cd'er, som jeg ikke gidder å kaste bort på noe som tar maks 150kb...

men du kan jo prøve å gå inn i bios, og sette opp at maskin skal boote fra cd-rom først... brenn en cd med bootdisk og fdisk og prøv. selv om det er surt å kaste bort en cd på det hvis det ikke funker :( :o

Lenke til kommentar

Han har prøvd å brenne filene som lå på en bootdisk (inkl fdisk) på en cd, men han kunne ikke boote fra den. Problemet med å partisjonere den på nytt er at den da mister alt. Men hvis man kan gå inn i fdisk under oppstarten av windows, kan han jo se om den finnes der.

Ps: Er en venn av han som har prøvd å hjelpe han.

Lenke til kommentar
For at disken skal komme fram i windows 98 MÅ den både partisjoneres og formatteres. Dersom diskettstasjonen din ikke virker, restarter du maskinen og trykker på F8. Da får du fram oppstartsmenyen til Windows. Velg "Command prompt safe mode" eller noe sånt. Da starter den rett i DOS. Kjør FDISK programmet, partisjoner disken, gå ut og restart, start med F8 igjen, command mode og formatter disken. Når den er ferdig, restarter du igjen og booter Windows på vanlig måte.

Hvor var du istad når jeg trengte hjelp som mest?!? jaja... får prøve dette i morgen da. orker ikke begynne å formattere nå! men en ting: må man partisjonere, eller holder det å bare formatere slik at den bare har én partisjon (som blir E: på min maskin)? eller blir det gjort i fdisk, hvor jeg bare lager én utvidet/logisk partisjon? du kan godt svare på PM

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...