Gå til innhold

Arbeiderpartiet spiller offer!

Anbefalte innlegg

Det jeg synes er rarest er at man har hatt nasjonale ulykker flere ganger tidligere i Norge, men det er først med Utøya man har hatt en hel rekke med minnemarkeringer hele tiden.....

Er du overrasket over det? Det blir jo litt ekstra oppstyr siden det var et politisk motivert massedrap. Du så jo at det ble mye mer oppstyr etter drapet på benjamin hermansen enn hvilket som helst vanlig drap.

Hvilke nasjonale tragedier mener du burde fått mer oppmerksomhet.

Vi har Tsunamien for noen år siden, her ble maaange drept, også i utlandet. Ja, det var ikke drap, men betyr det at disse menneskene som mistet livet i tsunamien ikke var verdt like mye??????????

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi har Tsunamien for noen år siden, her ble maaange drept, også i utlandet. Ja, det var ikke drap, men betyr det at disse menneskene som mistet livet i tsunamien ikke var verdt like mye??????????

Tsunamiofrene fikk jo både masse offentlig sympati og konkret oppfølging. Mange får det fortsatt, så vidt jeg vet.

Men i motsetning til ABB, har vi ikke miljøer her i landet som støtter tsunamier eller har litt sympati for dem. Så det er liksom ingen å markere et poeng overfor, da forsvinner vitsen med en massemønstring.

(Bortsett fra den guden man tilber, kanskje, der er det vel et poeng, hvorfor mobiliserte ikke satanistmiljøene massivt for å markere sin avsky mot det ondes problem etter tsunamien?)

Lenke til kommentar

Det jeg synes er rarest er at man har hatt nasjonale ulykker flere ganger tidligere i Norge, men det er først med Utøya man har hatt en hel rekke med minnemarkeringer hele tiden.....

Er du overrasket over det? Det blir jo litt ekstra oppstyr siden det var et politisk motivert massedrap. Du så jo at det ble mye mer oppstyr etter drapet på benjamin hermansen enn hvilket som helst vanlig drap.

Hvilke nasjonale tragedier mener du burde fått mer oppmerksomhet.

Det er åpenbart to helt forskjellige ting. Og det var ikke like mange som døde da. Alle er jo enige at livene deres var like mye verdt, men det går selvsagt mye mer inn på folk når personer blir myrdet på slikt vis som skjedde 22. juli. Det er jo ikke bare antall menneskeliv som går tapt som har noe å si for hva som skjer i ettertiden. 22. juli var det rundt 80 stykker som døde, og med din logikk burde man hatt rosetog hver dag pga alle som dør av kreft hver dag.

Dessuten, siden 22. juli på et vis var et angrep på det norske samfunnet, demokratiet og alle som bor her. Det er selvsagt mye lettere å bli engasjert når en føler at landet er under angrep, enn å gå i tog fordi noen sine slektninger døde på andre siden av kloden.

Under 2. verdenskrig var det flere nordmenn som døde av sykdommer enn av krigshandlinger, men de to tingene har ganske forskjellig betydning i norsk historie-undervisning.

Endret av aluxez
Lenke til kommentar

Tsunamiofrene fikk jo både masse offentlig sympati og konkret oppfølging. Mange får det fortsatt, så vidt jeg vet.

Min diskusjon gikk på minnesermonier/minnedager.......

Var ikke så mange av dem i dette tilfeller...

Lenke til kommentar

Min diskusjon gikk på minnesermonier/minnedager.......

Var ikke så mange av dem i dette tilfeller...

Ja, mulig vi er i litt ulike diskusjoner. Jeg ville bare si at jeg ikke oppfatter minneseremonier/dager/markeringer som rettet mot å markere hvor mye verdt folk var, for det er en selvfølge at det ikke er forskjell. Men at dødsfall markeres offentlig i ulik grad etter hvor mye de representerer en indre fare eller problemstilling som det er verdt å øke innsatsen mot, via å øke oppmerksomheten.

Feks er det ikke veldig mange minnemarkeringer over ofre for kreft eller hjertesykdom, for vi regner med at medisinen allerede gjør det den kan. Tsunamiofrene fikk mer fokus, kanskje på grunn av at den typen traumehistorier og at det plutselig ble en hel del av dem, gjorde at det var verdt et løft. Mens Utøyaofrene har fått veldig mye fokus, ikke på grunn av Ap, men på grunn av at man der plutselig fikk en stor gruppe folk med krigsoffer-type traumer, og verre: vi sto overfor en indre trussel vi ikke visste omfanget av og som det ble viktig å markere seg overfor.

For ABB kunne det sikkert vært sunt å se rosetoget i forkant av Utøya. Han kunne kanskje fått litt korreksjon til denne ideen om at de fleste støtter ham.

Edit: Ah, ser nå at Aluxez sa omtrent dette. What he said. :)

Endret av Onkel
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan jo godt diskutere om sympatistemmer er så klokt i lengden, man stemmer jo tross alt på mer enn symbolikk i et valg. Men det er noe annet. "Ap spiller offer", "PR"... give me a break.

Jeg håper ikke konseptet ditt av representativt demokrati har pusterom for symatistemmer. Denne sympati stemmen er verdt like mye som din stemme når vi stemmer over hvem som skal ta beslutninger her i landet. Jeg sto også ved rådhuset, men jeg hevet ingen rose til jens(AP).

Har du lest den tidligere posten min angående AP offer og PR? Jeg mener det er diagonaler i den AP reklamen og 22/7/11. "Bry seg" er en form for sympati.

Jeg legger ved ett bilde som jeg tok på oslo s etter sommern engang. Avbildet er Rieber-Mohn (APs ordfører kandiati oslo) og jensemann(AP).

[bilde]plakatmed skriften å stemme er å bry seg[bilde]

Dette er grunnen til at jeg syns AP har spilt på offerrollen, det og den røde rosen som ble symbolet på sympatien i oslo(AUF har ingen tilknyttning til en rose, AP derimot).

:dremel: la til bilde

Jeg registrer at FRP har vert offer for den ene mediaskandalen etter den andre. Jeg lurer på om noen kan finne navnet til den halllik dømte SV-politikern i Trondheim, som ble dømt 9/04/11.

Endret av hvafaen
Lenke til kommentar

Jeg sto også ved rådhuset, men jeg hevet ingen rose til jens(AP).

Ja, jeg så mange rundt meg også som ikke hevet noe som helst, men som var der for markeringen. Noen holdt opp mobiltelefoner med bilder av roser på. Noen bare filmet hele greia. Helt ok det vel?

Si meg, er det rosen du reagerer på? At det er Ap-symbolet? Du velger selv hvordan du vil markere. Akkurat som resten av oss. Du kunne vel hatt en fiol eller en løk, for alt noen ville brydd seg. Eller, greit, kanskje ikke en løk, det blir litt som å spille rave i en begravelse.

Men for å si det igjen: Dette er ikke bare noen ungdommer på en øy. Ap VAR målet. UTTRYKT fra ABB, bevisst, spesifikt, planlagt, mårettet. Da er det for de fleste helt naturlig å poengtere moralsk støtte til Ap spesifikt, og da er rosen ikke et veldig unaturlig symbol - dobbelt opp siden roser brukes i begravelser også.

Noen av dem som markerte støtte, stemte Ap fordi de ville gjort det uansett. Andre tok støtten inn i stemmeboksen. Og andre igjen, støttet Ap moralsk, i hvertfall som motsetning til ABB og hans avskum, men stemte noe helt annet.

Neste gang, bank i bordet, er det kanskje et helt annet parti, hvem vet. Hadde FpU vært offeret 22.juli hadde jeg stått på rådhusplassen med et eple. Og senere gått til stemmeboksen og stemt det helt motsatte, og funnet meg i at FrP hadde fått en skikkelig bølge en stund. Og antagelig irritert meg like grønn på sutrete Tjen Folket-kids som ville ment at FrP melket krisen og spilte ofre, når de for en gangs skyld faktisk ville vært det.

Så hva er problemet? At det denne gangen var Ap drapene gikk ut over? Eller at sympatistemmer fins?

Jeg håper ikke konseptet ditt av representativt demokrati har pusterom for symatistemmer. Denne sympati stemmen er verdt like mye som din stemme når vi stemmer over hvem som skal ta beslutninger her i landet.

Pusterom? Som i forbud mente du? Nei altså, jeg synes ikke det er så smart å sympatistemme, synes ikke dette med at "det viktigste er å stemme selv om du ikke har et tydelig standpunkt" er så lurt heller. Men så synes jeg en ting som er enda mindre lurt ville være å begynne og sortere ut noen typer stemmer som man ikke synes er verdt noe. Det heter diktatur.

Har du lest den tidligere posten min angående AP offer og PR? Jeg mener det er diagonaler i den AP reklamen og 22/7/11. "Bry seg" er en form for sympati.

Jepp, så den. Men det blir ikke mer sant av at du mener du ser diagonaler/paralleller. Sånt ser vi overalt alle sammen hele tida, og det rare er at de ALLTID støtter det vi mente fra før. Det blir litt som han professoren, var det Ola Tunander?, som mente han så paralleller mellom ABB og Israel - han kan mene det så mye han vil, det blir ikke mer relevant enn nyhetsspeilet.no.

Jeg registrer at FRP har vert offer for den ene mediaskandalen etter den andre. Jeg lurer på om noen kan finne navnet til den halllik dømte SV-politikern i Trondheim, som ble dømt 9/04/11.

FrP er ikke "offer" for noe som helst - det er sånn som DETTE man "spiller offer"! - når det er snakk om eksponering for noe som faktisk har skjedd, og tilogmed innrømt. På samme måte som at SV ikke ville vært offer for en tilsvarende eksponering. Som jeg muligens mener burde skjedd; det var neppe særlig taktisk av han å ikke innse at å hjelpe noen prostituerte med hotell, så langt jeg vet, ville rammes av halliklovgivningen. Men sammenlignbart med feks Birkedalsaken? Seriøst?

Lenke til kommentar

Men for å si det igjen: Dette er ikke bare noen ungdommer på en øy. Ap VAR målet. UTTRYKT fra ABB, bevisst, spesifikt, planlagt, mårettet. Da er det for de fleste helt naturlig å poengtere moralsk støtte til Ap spesifikt, og da er rosen ikke et veldig unaturlig symbol - dobbelt opp siden roser brukes i begravelser også.

Ja det er rosen jeg reagerer på, da dette er et politisk symbol brukt av AP, syns jeg det er feil at det ble brukt ved en nasjonal tragedie. Men jeg innser at hvær mann har sin egen rett til å symbolisere med det man vil. En rød rose vil for meg altid bety kjærlighet. Derfor syns jeg at det ikke burde være aksept for å blande noe som er et symbol for både nestekjærlighet og et politisk parti når man markerer en masakre. Dette var en markering for å minne 22/7, ikke for å vise støtte til et politisk parti. 22/7 var også et angrep på de andre partiene (ref. regjeringsbygget).

Så hva er problemet? At det denne gangen var Ap drapene gikk ut over? Eller at sympatistemmer fins?

Pusterom? Som i forbud mente du? Nei altså, jeg synes ikke det er så smart å sympatistemme, synes ikke dette med at "det viktigste er å stemme selv om du ikke har et tydelig standpunkt" er så lurt heller. Men så synes jeg en ting som er enda mindre lurt ville være å begynne og sortere ut noen typer stemmer som man ikke synes er verdt noe. Det heter diktatur.

Feil, det heter demokrati. Der hværmans stemme betyr like mye som naboens stemme når man skal bestemme hvem som skal styre over seg.

Hvis naboen i dette tilfellet stemmer AP, så vil hans stemme telle mer en min De grønne stemme. Og det er uretferdig! Hans stemme teller mer for fordi valget ble utvannet med en dose ape-stemmer, som ikke hadde grunnlag i politikk som min hadde, men en nasjonal tragedie som også rammet mitt parti.

Jepp, så den. Men det blir ikke mer sant av at du mener du ser diagonaler/paralleller. Sånt ser vi overalt alle sammen hele tida, og det rare er at de ALLTID støtter det vi mente fra før. Det blir litt som han professoren, var det Ola Tunander?, som mente han så paralleller mellom ABB og Israel - han kan mene det så mye han vil, det blir ikke mer relevant enn nyhetsspeilet.no.

Ser hva du peker på. Men ser du hva jeg peker på? Et PR produkt, tror du lieber-mohn eier den røde kåpen hun har på seg på plakaten? Alt der er plasert der av en grunn! De holder plakaten på akkurat den måten, fordi det er en utryksform som har hatt utspring på innternett når man stiller helt ærlig. Alt på plakaten er planlagt for å dra mest mulig paraleler til noe vi gjennkjenner. Grunnen til at jeg bruker ordet diagonal er nettopp fordi det finnes to motiver bak det å bry seg. Et som er åpenlyst, her dro du paralellen "det viktigste er å stemme selv om du ikke har et tydelig standpunkt", under denne finns det diagonalen "man bryr seg om noen som har opplevd noe vondt" aka sympati

Er det god politisk PR å gå til valg på at "hvis man stemmer så bryr man seg"? Det å gå tilvalg på noe slikt er kvalmt. Man stempler ikke fakta med partilogo'er. Skolesystemet har ansvar for å lære bort den setningen. Dette skal aldri være et AP-trademark, men en samfundsplikt. Her igjen syns jeg de blander inn ting som ikke hører hjemme i politikken.

Men sammenlignbart med feks Birkedalsaken? Seriøst?

At Birkeland var tilknyttet FRP har like mye med saken om som at ABB var tilknyttet FRP. Dette er handlingene til enkeltpersoner og det er diskriminerende å overføre ansvaret til et politisk parti. FRP har opplevd en heksejakt ... Overgreps ordføreren i oppland ble identifisert lenge etter at politiet var koblet inn,da kom endelig navn og parti(AP). Etter 5 dagers omtaelse som Ordførerovergripern slapp han forbandelsen birkeland fikk festet til sitt navn.

Jeg syns helt ærlig det er værre å fysisk forgripe seg på en ung jente, en å filme unge gutter. Jeg har ikke vært offer for noe av det, men kan se for meg at første tilfelle er mer traumatisk og alvorlig enn siste. Alle politiske saker burde få lik behandling, selv om de ikke er sammenlignbare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...