Gå til innhold

Netcom og kriseberedskap


Anbefalte innlegg

Dagbladet: "Da «Berit» var på sitt sinteste, og herjet langs norskekysten fredag kveld, fikk Netcom-kunder langs hele kysten problemer."

Jeg skjønner ikke helt at dette bare rammer Netcom-kunder, for de benytter jo i stor utstrekning de samme sendermastene som Telenor, det er de pålagt.

 

Er det sendernes konstruksjon som rent fysisk er for svake når de bryter sammen i sterk vind?

Betenkelig. Det kan jo oppstå en krise - det har vi jo sett i sommer - der det er av største betydning at mobilnettet er oppe og går.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er jo en haug av telenor sine sendere også ute av drift..

Telenor pratet vel om rundt 100.

Men tar jeg ikke feil har telenor noen flere sendere enn Netcom i gudsforlatte strøk, noe som gjør at de fleste fortsatt har dekning pga den kortere avstanden mellom senderne.. Det vil nok dog kunne oppleves tregere datatrafikk og større sannsynlighet for å ikke få satt opp en forbindelse..

Lenke til kommentar

NetCom og Telenor har i stor utstrekning egne basestasjoner for 2G og 3G (for NetCom også 4G) i typiske utkantstrøk. Det er i tettbebygde strøk at basestasjonene er i hovedsak samlokalisert på samme fysiske punkt.

 

Forøvrig, leste du hele artikkelen?

 

"Det handler om strømbrudd og at trær har falt ned over nettet, noe som betyr at vi må ta opp en og en sender for seg."

 

I tillegg; når du refererer til "i sommer" regner jeg med du tenker på hendelsen i mai måned hvor en fiberkabel fikk brudd. Fysiske skader, som i sommer og nå i helgen, er vanskelig å forebygge. Spesielt sistnevnte.

 

Må få lov til å korrigere meg selv her litt: NetCom har selvfølgelig kun 4G i hovedsakelig de fire største byene - ikke utkantstrøk.

Endret av MrBrightside
Lenke til kommentar

Videre så har mobilnettet ganske bra redundans for krisesituasjoner iom at du kan ringe 112 på et hvilket som helst mobilnett (ved å ta ut SIM-kortet). Så om f. eks. Netcom sitt nett er nede, men Telenor sitt nett er oppe der hvor du er og det oppstår en krise, plukker du ut SIM-kortet, kobler til Telenor sitt nett og ringer 112. Denne muligheten har du ikke med fastlinje. Er linja død, så er linja død.

Lenke til kommentar

Videre så har mobilnettet ganske bra redundans for krisesituasjoner iom at du kan ringe 112 på et hvilket som helst mobilnett (ved å ta ut SIM-kortet). Så om f. eks. Netcom sitt nett er nede, men Telenor sitt nett er oppe der hvor du er og det oppstår en krise, plukker du ut SIM-kortet, kobler til Telenor sitt nett og ringer 112. Denne muligheten har du ikke med fastlinje. Er linja død, så er linja død.

Jo, men når krisen var som aller størst 22/7-11 så var det veldig få som kom igjennom, har jeg lest. Om et antall sendere i en liknende krise i framtida, er slått ut, vil jo mobilnettet antakelig kollapse.

 

At det går an å ta ut SIM-kortet og ringe nødnumrene uten, slik du forklarer, hvor mange % av mobilbrukerne tror du er oppmerksomme på det?

Lenke til kommentar

Jo, men når krisen var som aller størst 22/7-11 så var det veldig få som kom igjennom, har jeg lest. Om et antall sendere i en liknende krise i framtida, er slått ut, vil jo mobilnettet antakelig kollapse.

Hvis jeg ikke tar feil så var det fordi alarmsentralen i Buskerud (eller noe) kun kunne/kan ta imot to samtaler samtidig. Mobilnettet brøt ikke sammen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jo, men når krisen var som aller størst 22/7-11 så var det veldig få som kom igjennom, har jeg lest. Om et antall sendere i en liknende krise i framtida, er slått ut, vil jo mobilnettet antakelig kollapse.

Mobilnettene kollapset ikke 22/7, de klarte å hanskes med all trafikken. Det som derimot skjedde var at politiet ikke hadde kapasitet til å motta alle samtalene.

Videre så har både Netcom og Telenor mobile basestasjoner som kan utplaseres forholdsvis raskt for å øke kapasiteten i krisesituasjoner. Slike mobile basestasjoner benyttes også ved større arrangement slik som festivaler, speiderleirer og lignende.

At det går an å ta ut SIM-kortet og ringe nødnumrene uten, slik du forklarer, hvor mange % av mobilbrukerne tror du er oppmerksomme på det?

Alle som vet noe om GSM, eller som faktisk har tatt seg bryet med å lese manualen til telefonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ante ikke at det hjalp å ta ut SIM-kortet.

Jeg trodde at ved nødsamtale ville telefonen finne konkurrentens nettverk automatisk ved dekningsutfall.

Det kommer litt an på situasjonen. Dersom telefonen ikke får dekning på hjemmenettet i det hele tatt, så vil den la deg koble til andre nett for å gjennomføre en nødsamtale. Men, dersom du har dekning på hjemmenettet, men likevell ikke kommer gjennom (noe som kan skyldes kapasitetsproblemer, eller feil på nettverket), så vil du ikke få mulighet til å koble deg til et annet nettverk med mindre du napper ut SIM-kortet. (Enkelte modeller, og da for det meste smarttelefoner, så holder det å slå telefonen av og på og velge nødsamtale når man blir bedt om å taste pin-kode).

Lenke til kommentar

Nei, men hvis et antall sendere var slått ut samtidig, ...

Om alle senderene til alle operatørene i et helt område er slått ut skyldes dette en av to ting: 1) Brudd på linjene/fiberen som samtalene går over. I et slikt tilfelle vil alt av telefoni med unntak av IP-telefoni slås ut. GSM så vell som analog og ISDN vil slutte å fungere.

2) Omfattende og langvarig (nok til å bruke opp nødstrømmen) strømbrudd. I et slikt tilfelle vil alt av telefoni med unntak av analog slås ut. GSM så vell som ISDN og IP-telefoni vil slutte å fungere.

 

Større strømbrudd og kabelbrudd er det ganske enkelt ikke noe man kan gjøre med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...