Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PB laptop med CRCdisk.sys feil og reinnstalleringsproblem.

Anbefalte innlegg

Jeg har en Packard Bell easynote ALP. som ikke vil samarbeide.

Ikke lett å finne info på denne maskina,

-Intel pentium dual core

-Ram DDR2 667 CL5 512mb x2 (1GB)

-160GB 5400 seagate

-Skjermkort er antagelig Intel 945 express

Først av alt vil den ikke laste windows vista, stopper ca 1 sekund etter boot logoen kommer opp.

Og om jeg kjører den gjennom safemode så får jeg den berømte CRCdisk.sys stoppet.

Neste steg var jo da naturlig formater og reinnstaller.

MEN, nå har jeg prøvd å reinstallere Windows 7 32 bit. der stopper maskinen opp ved starting windows. alle sirklene går i hop og lager logo,(lyser et par ganger) så fryser den og.

hmm.. tenkte jeg, feilsøking.

Prøvde først ram, ta ut en brikke - nope

Så prøvde jeg et annet sett jeg hadde - nope

Prøvde å fjerne en av brikkene i det settet og - nope

Harddisk bytte - nope

Så prøvde jeg å byttet tilbake til den gamle disken og dro ut strømkontakten til CPU vifta og satte maskinen oppå sidepanelet til stasjonæren 6 x 120mm vifter på 3500rpm, den lastet da boot logoen til Vista en liten stund lenger, ca 4-5sek, men stoppet igjen.

begynner å gå tom for ideer, har leite nettet over, men finner ingenting som kan hjelpe.

Det er ikke mange instillingene i biosen å leke med heller.

Noen som har en anelse? jeg tror ikke det er verdt å demontere hele maskinen for å komme til hovedkortet, ser ikke noen verdi i det. eller tid jeg orker å bruke. har en anelse om at det kan være feil med flash card reader (CRCdisk.sys) kanskje

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo en mulighet, men synes det er merkelig egentlig.

Tempratur messig ligger den ganske bra faktisk. ingen tegn til overoppheting. men, tror maskinen er klar for dunken ja..

Hadde det vært min egen så hadde jeg i grunn ikke orket. men er lillesøstra mi sin, så må vel prøve om ikke annet :)

Lenke til kommentar

Smell inn en linux livedisk (evt. liveusb) og se om den starter opp da. Gjør den det, har du ihvertfall en fungerende platform for feilsøking, og mulighet til å få testet ut litt grundigere.

Og kjør memtest over natten selvfølgelig. Det er vel inkludert på de fleste linux livecd-er, ellers kan det lastes ned manuelt.

Lenke til kommentar

Prøvde å installere XP først, lastet inn driverne, men den stoppet opp når den skulle starte selve installasjon. (før formatering osv)

Holder på å laste ned Live CD, ska se om jeg kan få det til å kjøre.

Det er ikke avansert bios i denne laptopen, og har ikke funnet noen valg som kan endre harddisken til AHCI eller ATA.

Lenke til kommentar

Hvor langt kommer den? Den bare begynner å laste fra cd og så kutter den ut før den har lastet inn noe?

Virker som cden begynner å lese, så stopper moroa like fort som den begynte.. er forøvrig samme status med innstalering av windows 7 og XP.

Lenke til kommentar

Du kan jo for moro skyld laste ned/lage en liveusb. Du KAN ha skadet enten cd-romen eller ha skadet kabelen ellr kontajten på hovedkortet. Ikke verdens vanligste feil, men.. Om ikke det heller fungerer, tror je du kan begynne å vurdere vurdere å avskrive hovedkortet.

Lenke til kommentar

Testet med liveUSB får opp menyen for oppstart av Fedora, men ved "innstallering" krasjer den, samme problemet som med livecd, dosblink. og ingen aktivitet verken ved harddisk eller minnepenn.

Med mindre noen har et supert forslag til en quick fix, så fåreslår jeg at vi kan skrive enda et offer på listen over mange Packard Bell maskiner.

Lenke til kommentar

Du kan ikke velge å kjøre den rett fra disk uten noen installering? Blir usikker på hva du gjør når du skriver "installere" med anførselstegn. Du kan jo prøve å nappe ut harddisken og prøe igjen, kan godt hende den skriver noe cachefiler etc. til disken.

Lenke til kommentar

Du kan ikke velge å kjøre den rett fra disk uten noen installering? Blir usikker på hva du gjør når du skriver "installere" med anførselstegn. Du kan jo prøve å nappe ut harddisken og prøe igjen, kan godt hende den skriver noe cachefiler etc. til disken.

Ja, skjønner deg godt, men den har prøvd å kjøre uten disk gjentatte ganger. kunne vel heller skrevet oppstart. :p

Men, kort og gæli forklart. ingenting skjer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...