Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Stjålet jakke, mistanke på hvem det er!

chrisfari

Anbefalte innlegg

I går var jeg på fest, jeg var veldig smart og tok med canada goose jakka mi.. Den ble stjålet! Men jeg har pratet med mange, og de har fortalt meg hvem de tror det er. Er mange forskjellige kilder på at det er han! jakka mi ble stålet tidlig på kvelden og han dro også i den tiden den ble borte!

Jeg har ingen andre bevis på at det er han, så jeg kan jo ikke være 100% på det.

Men er det noen som har tips til meg hva jeg kan gjøre? Jeg gjør hva som helst for å få tilbake den jakka! Er ganske like sterk som han, men vil ikke gjøre noen kriminelle handlinger!

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I går var jeg på fest, jeg var veldig smart og tok med canada goose jakka mi.. Den ble stjålet! Men jeg har pratet med mange, og de har fortalt meg hvem de tror det er. Er mange forskjellige kilder på at det er han! jakka mi ble stålet tidlig på kvelden og han dro også i den tiden den ble borte!

Jeg har ingen andre bevis på at det er han, så jeg kan jo ikke være 100% på det.

Men er det noen som har tips til meg hva jeg kan gjøre? Jeg gjør hva som helst for å få tilbake den jakka! Er ganske like sterk som han, men vil ikke gjøre noen kriminelle handlinger!

Takk på forhånd!

Gå hjem til han og ring på å spør...

Si at du har hørt mange si at han tok med en slik jakke. Si at det er lett å ta feil jakke i slike tilfeller og kanskje ikke like lett å finne tilbake til eieren hele tiden.

Da sier du egentlig at du vet om det, samtidig som du gir han en åpning til å gi den tilbake.

Endret av Nasciboy
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei de vil nok ikke det.

Kan du ikke sende hen ett brev om at du har tenkt til å melde fra til politiet men skal vente ja si en 4 dager. Du kan si noe sånt som hvis jeg ikke får jakken innen dager så kommer jeg til å si i fra til politiet.

Hvis har tror at han er så kul så er han nok så dum at han går på den ;)

Lenke til kommentar

Samme her. Anmeld til politiet, dukk opp på døra og spør pent om han har jakka di. Sørg for å ha med båndopptaker. Skulle han mot formodning svare at ja, det har han, så er det jo en viss mulighet for at politiet gidder.

Tror desverre ikke det er lov, da kan heller ikke politi undersøke saken på grunnlag av ett ulovlig opptak.

Lenke til kommentar

Det er så vidt jeg vet ingenting ulovlig med det. Og det hindrer på ingen måte politiet i å etterforske, nei. Bevis som er framkommet ulovlig kan avskjæres i en rettssak, men jeg mener båndopptaker er lovlig så lenge én av partene i samtalen samtykker.

Det er i alle fall verdt et forsøk. Og forsikringsselskapet vil ha anmeldelse. Om politiet ofte nok hører det samme navnet involvert i saker som anmeldes, så reagerer de etter hvert.

Lenke til kommentar

Det er så vidt jeg vet ingenting ulovlig med det. Og det hindrer på ingen måte politiet i å etterforske, nei. Bevis som er framkommet ulovlig kan avskjæres i en rettssak, men jeg mener båndopptaker er lovlig så lenge én av partene i samtalen samtykker.

Det er i alle fall verdt et forsøk. Og forsikringsselskapet vil ha anmeldelse. Om politiet ofte nok hører det samme navnet involvert i saker som anmeldes, så reagerer de etter hvert.

Jeg tolker det ihvertfall slik at opptak av en slik samtale er ulovlig.

http://www.datatilsynet.no/templates/article____1071.aspx

Her bruker man "personen" i bestemt form entall som da indikerer at den andre personen i samtalen er den personen som gjør opptaket.

Lenke til kommentar

Nå er det ikke nødvendigvis slik at de regler som gjelder for virksomheter, gjelder for privatpersoner.

Utgangspunktet er da også at det som ikke er positivt ulovlig, det er lov. Jeg er åpen for at lydopptak av en samtale jeg er del i er kan være ulovlig, men jeg tror ikke det er det. Du som påstår det er ulovlig, bør da vise hvor i lovverket dette er definert ulovlig. Linken du snakker om over gjelder hva bedrifter/organisasjoner har lov til å oppbevare, med utgangspunkt i lov om personvern. Denne gjelder ikke private ting.

Lenke til kommentar

Jeg tolker det ihvertfall slik at opptak av en slik samtale er ulovlig.

http://www.datatilsynet.no/templates/article____1071.aspx

Her bruker man "personen" i bestemt form entall som da indikerer at den andre personen i samtalen er den personen som gjør opptaket.

Det har ingenting med denne saken å gjøre i det hele tatt - her er det en privatperson som tar opp en samtale han deltar i, ikke en virksomhet som gjør lydopptak.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...