Gå til innhold

Hvordan fjerne gammelt operativsystem og flytte Windows 7 til C:

s4e

Anbefalte innlegg

Når jeg oppgraderte til Windows 7 beholdt jeg Vista på C: og installerte W7 på U:. Dette fordi jeg ikke var sikker på om alle programmer virket på 64bit W7.

Nå ønsker jeg å fjerne Vista, men får ikke lov å slette partisjonen - antar fordi boot.ini ligger her? Hvordan gjør jeg dette?

Videre hadde det vært ønskelig å flytt W7 til ny SSD disk og helst endre stasjonsbokstav til C: fordi noen programmer fortsatt forventer at windows ligger her. Er dette mulig uten å installere alle programmer på nytt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Installerere windows 7 på ny SSD disk som du nevner sett ACHI i bios.

Også får du eventuelt installere programmene på nytt, er ikke alltid det funger å kopiere over, siden man glemmer å flytte windows registeret. Selv om man overfører registeret kan noe henge igjen fra vista.

Ved å prøve å flytte ting manuelt risker man rask problemer etter egen erfaring.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ikke sikkert det du ønsker lar seg gjøre uten reinstallering til nye clean partitions.

Hvis ikke en som f.eks Wiberos kan komme med litt magic.

Et bilde av diskbehandlig hadde vært nyttig å se.

Lurer på:

Er C: (gml Vista) primary partisjon (active) .

Er din (nye Win 7)på U: en logical partisjon i en extended partisjon .

Lenke til kommentar

Her er oppsettet:

disk.jpg

Jeg har enda ikke satt inn ny SSD. Jeg kan leve med å beholde U: (installert mange programmer så det er en stor jobb å endre), men må få fjernet VISTA partisjonen og flytte W7 til ny disk.

Endret av s4e
Lenke til kommentar

Du kobler fra dei diskene som du nå har. kobler til den nye SSD disken og installerer da Win7 på nytt på denne. Programene må du da installere på nytt, men den får stasjon C: som stander.

Når du er ferdig med å installere kan du koble til dei andre diskene.

PS: når du får deg ein SSD så er ikke jobben med å installerer programmer så stor jobb. fordi det kommer til å gå mye fortere ein før:)

Endret av birga
Lenke til kommentar

Kan du prøve dette :

• Nappe ut SATA kabelen til disk 0
  • Prøve å boote opp med disk 1. Tvilsom at den gjør det så :
  • Putt inn W7 plata , og kjør en Repair. Gjør dette 1 eller 2 ganger.

Windows7Repair_1.jpg

Hvis du klarer å boote opp nå , kan du slette C:

Endret av johome
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Når jeg tar ut SATA kabelene så finner ikke maskinen C: disken...

Finnes det ikke andre måter å fjerne et gammelt operativsystem og endre hvilken disk som er systemdisken???

Endret av Hårek
Sletter unødig sitering
Lenke til kommentar

@s4e:

Det er mange tråder på forumet om hvordan du gjør de ulike trinnene, og det er ikke så mange andre måter enn forklart her. Slik jeg forstår det vil du:

1. Kvitte deg med dagens C:

2. Flytte U: til en SSD og beholde programmer.

Hva du gjør er:

A: Last ned en prøveversjon av Acronis True Image.

B: Følg myhken sine anbefalinger i denne tråden for å flytte U: til SSD. Jeg også anbefaler å gjøre det fra en CD/DVD/USB

C: Du trenger nå (mest sannsynlig) å flytte bootmanageren fra C: til ny SSD. Koble fra alt unntatt SSD, og følg johome sin forklaring. Da skal bootmanager legges på den nye disken, dvs SSD-en.

D: Du skal nå kunne koble på de to andre diskene, og slette både den gamle C: partisjonen og U: partisjonen (den siste har du jo flyttet).

Jeg anbefaler å gjøre dette direkte til SSD om du skal ha det, i stedet for å gjøre dette på de diskene du har først. Flytting av bootmanager må uansett gjøres som johome skriver.

PS! Dette tar uansett noe tid, men du skal ikke miste noe som helst om du gjør det rett. Noen SSD-er kommer også med programvare for å gjøre dette.

Lenke til kommentar

U: som system disk.

I diskbehandling right klikk U: partition og velg merke som active.

Deretter  åpner du CMD -som administrator- og skrive:

bcdboot U:\windows /s  U:

Om ingen feilmeldning kommer opp, restart PC-en din og velg i Bios den 1 TB disk som first boot device.

Når du er i Diskbehandling igjen, U: skal være din system disk.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...