Gå til innhold

Hvor mye offshore skal til for sjømannsskatt?


Windoge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"3.3.1 Generelt

Vilkår for å få særskilt fradrag for sjøfolk er bl.a. at:

 

arbeid om bord på skip i fart må være skattyters hovedbeskjeftigelse i den tiden arbeidet pågår, og

 

skattyter må ha arbeidet om bord i til sammen minst 130 dager i inntektsåret. Se likevel nedenfor om virkningen av at det er inngått tariffavtale som forutsetter 130 dager i gjennomsnitt

 

jf. sktl. § 6-61 (2).

 

Det er ikke noe vilkår at skattyter arbeider for skipets reder mv. eller at arbeidet om bord er av den art som tradisjonelt ble utført av sjøfolk"

Lenke til kommentar

Det er veldig mange andre som reiser utenlands og er borte lenger enn det av og til. Meg selv inkludert. Skal sjømenn ha et unntak burde andre også få det. Er vel mer det jeg mener :-)

 

Edit: Mener vel at regelen er litt utdatert og stammer sikkert i fra gammelt av da vi hadde mye sjømenn. Nå til dags er det flere som jobber utlands i andre næringer, kanskje spesielt innen oljeindustrien. Og skal sjømenn så burde jaggu de også ha det. Er noen land Norge har særavtale med, men det er som regel mere unntaket enn regelen.

Endret av Hyd
Lenke til kommentar

Det er veldig mange andre som reiser utenlands og er borte lenger enn det av og til. Meg selv inkludert. Skal sjømenn ha et unntak burde andre også få det. Er vel mer det jeg mener :-)

 

Edit: Mener vel at regelen er litt utdatert og stammer sikkert i fra gammelt av da vi hadde mye sjømenn. Nå til dags er det flere som jobber utlands i andre næringer, kanskje spesielt innen oljeindustrien. Og skal sjømenn så burde jaggu de også ha det. Er noen land Norge har særavtale med, men det er som regel mere unntaket enn regelen.

 

Haha, da bør den ikke fjernes. Mer at den bør endres.

 

Tja både enig og uenig. Ikke enig at en reiseleder skal få fradrag på skatten pga h*n er utenlands. Er noe helt annet å reise til et land å jobbe der litt. Enn å sitte på en båt i 2-3 måneder og få fast grunn noen få dager i løpet av den tiden du er på.

 

Sjømannsskatten var vel også et lokke middel før. For å få folk til å ville dra til sjøs.

 

Loven er gammel ja. Stammer fra 1978 tror jeg. Kan hende jeg tar feil der....

 

En oljerigg er ofte klassifisert som skip ettersom den forflytter seg ved egen framdrift.

Får ansatte på slike rigger sjømannsfradrag?

 

Litt usikker. Tror skipet må gå mellom en eller flere havner for at sjømannsskatten skal kunne bli gitt (tror jeg også må være utenfor norsk sektor, muligens at det ikke gjelder for dansk/svenske havner eller)

Og hvis jeg ikke tar helt feil så får vel de som jobber på sånne rigger plattform tillegg på like linje som andre rigger?

Lenke til kommentar

Haha, da bør den ikke fjernes. Mer at den bør endres.

 

Tja både enig og uenig. Ikke enig at en reiseleder skal få fradrag på skatten pga h*n er utenlands. Er noe helt annet å reise til et land å jobbe der litt. Enn å sitte på en båt i 2-3 måneder og få fast grunn noen få dager i løpet av den tiden du er på.

Det er få norske sjøfolk som er på et skip i mer enn 1 måne. Bare så det er sagt.

Lenke til kommentar

Haha, da bør den ikke fjernes. Mer at den bør endres.

 

Tja både enig og uenig. Ikke enig at en reiseleder skal få fradrag på skatten pga h*n er utenlands. Er noe helt annet å reise til et land å jobbe der litt. Enn å sitte på en båt i 2-3 måneder og få fast grunn noen få dager i løpet av den tiden du er på.

Det er få norske sjøfolk som er på et skip i mer enn 1 måne. Bare så det er sagt.

 

eh, what?

Lenke til kommentar

Haha, da bør den ikke fjernes. Mer at den bør endres.

 

Tja både enig og uenig. Ikke enig at en reiseleder skal få fradrag på skatten pga h*n er utenlands. Er noe helt annet å reise til et land å jobbe der litt. Enn å sitte på en båt i 2-3 måneder og få fast grunn noen få dager i løpet av den tiden du er på.

Det er få norske sjøfolk som er på et skip i mer enn 1 måne. Bare så det er sagt.

 

Det mest vanlige er 1 til 2 måneder til sjøs. Bare så det er sagt. Det er snakk om utenfor norsk sektor. Ikke hurtigruta og diverse ferge båter....

Lenke til kommentar

Jeg snakker ikke om reiseledere, men om folk som jobber 150-200 dager utenlands. Gjerne i 4-4 rotasjon.

 

Nei var klar over det. Var bare et eksempel fra min side (et dårlig et sådan).

 

Vel, sjømannsskatten er veldig gammel. Beløpet er veldig lite i forhold til hva man tjener og hva slags utgifter man har. Den har ikke blitt revurdert på veldig veldig lenge.

 

Men blir det at noen skal få den, så vil andre ha den (reiseleder eks)

 

Men du får sikkert andre goder fra jobben ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...