snowie Skrevet 26. november 2011 Del Skrevet 26. november 2011 Hei. Jeg installerte nytt hovedkort, ram og cpu nettopp. Hovedkort og ram var brukt sammen i 6 mnd tidliger. Pcu var brukt i annen pc. Jeg satte det sammen i mitt gamle kabinett og kjørte det opp med de gamle delene mine. Deriblandt hd, skjermkort og strømforsyning. Jeg boota opp helt greit å formaterte maskin. Jeg la inn win xp som var det eneste jeg fikk tak i der og da. Når pcen var oppe å gikk oppdaterte jeg flere ting. bl.a chipset og bios. Etter dette fikk jeg blåskjerm "Biosen på dette systemet er ikke fullstendig ACPI-kompatibel" jeg formaterte pc-en i håp om at disse oppdateringene ble borte igjen. men nå kommer jeg ikke såvidt inn i installasjon før jeg får blåskjerm. Nå står det "The system has halted" Så var det å begynne å feilsøke. Først ribbet jeg pcen for det som krevde strøm. Jeg tok også ut alle rambrikkene med unntak av en. Jeg prøvde også å bruke bare 1 av harddiskene mine, og jeg har prøvd å skifte på dem. Jeg har byttet dvd rom. Etterhvert fikk jeg tak i windows 7 plate. Så byttet jeg strømforsyningene. Jeg har prøvd en av de andre 4 brikkene og 1 gammel brikke som jeg hadde liggende som skal passe systemet. Jeg har også prøvd å ta ut cpu, rengjøre godt og blåse ned der den skal sitte for å fjerne evt drit. Så fikk jeg ny strømforsyning i håp om at pc-en fikk for lite strøm. 400w ble til 750. Blåskjermen kommer oftest når pc-en lastet fra dvd rom etter en pause i installasjonen av windows. En pause som der jeg må skrive inn noe eller bekrefte noe. Når pc-en drar på igjen, så går den som oftest i blåskjerm. Jeg har fått tipset om at chipsett må tilbakestilles, men det er vanskelig når jeg ikke kommer meg inn i windows. Så jeg vet ikke hvordan jeg skal gjøre det? Visst noen har andre formeninger om hvorfor dette ikke fungerer sammen, så må dere gjerne komme med innspill. CPU-Intel-core 2 quad q8400 HK-Asus p5n-t deluxe med nvidia chipsett http://www.tigerdirect.com/applications/SearchTools/item-details.asp?EdpNo=3536897&CatId=3495 ram-corsair xms2 ddr2 800mhz. HD-WD 2500WKS "caviar" Lenke til kommentar
Shibiz Skrevet 27. november 2011 Del Skrevet 27. november 2011 Hva ligger CPU temperaturen på i BIOS? La du på ny kjølepasta? Har du brukt for mye/lite kjølepasta mellom CPU og kjøler? Lenke til kommentar
snowie Skrevet 27. november 2011 Forfatter Del Skrevet 27. november 2011 Hva ligger CPU temperaturen på i BIOS? La du på ny kjølepasta? Har du brukt for mye/lite kjølepasta mellom CPU og kjøler? CPU ligger i underkant av 60 grader. minimum 56. Visst den idler en stund. Lenke til kommentar
BmOnline Skrevet 27. november 2011 Del Skrevet 27. november 2011 (endret) Har du deaktivert dataforhindringskjøring? DEP 1. Click Start 2. Select Control Panel 3. Select System 4. Click the Advanced tab 5. In the Performance region select Settings 6. Click the Data Execute tab in the dialog box that opens 7. Select Turn on DEP for all programs and services except for those I select 8. Click Add. 9. The open dialog box will open. Browse and select your application. 10. Click Open 11. Click Apply 12. Click Ok 13. Reboot Kan dette være årsaken til at du får trøbbel? BmOnline Endret 27. november 2011 av BmOnline Lenke til kommentar
snowie Skrevet 27. november 2011 Forfatter Del Skrevet 27. november 2011 Jeg vil gjerne høre fra noen der ute som har mer forståelse på problemene mine enn meg. Jeg har tolket at dette hovedkortet ikke er av det mest stabile kortet på markedet. Ettersom jeg hadde det greit oppe å kjøre de første gangene før jeg installerte chipsett oppdateringene så tolker jeg det som om det har vært med på å skapt problemene. Jeg har googlet mye og har kommet fram til at en av løsningene kan være å gå tilbake til en eldre versjon. Er det noen kyndige der som kan fortelle meg en how to "resett chipsett settings to default"? Windows er ikke et alternativ da jeg aldri kommer inn i windows, og det er derfor jeg ikke vet hvordan jeg skal gå fram. Har du deaktivert dataforhindringskjøring? DEP 1. Click Start 2. Select Control Panel 3. Select System 4. Click the Advanced tab 5. In the Performance region select Settings 6. Click the Data Execute tab in the dialog box that opens 7. Select Turn on DEP for all programs and services except for those I select 8. Click Add. 9. The open dialog box will open. Browse and select your application. 10. Click Open 11. Click Apply 12. Click Ok 13. Reboot Kan dette være årsaken til at du får trøbbel? BmOnline Takk for svar, men jeg kommer ikke inn i windows. Jeg får blåskjerm under installasjon av windows. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 27. november 2011 Del Skrevet 27. november 2011 (endret) Har hatt dette med XP før. Skjer det under "detecting hardware" ? Hvis ja - gå inn i BIOS og disable LAN/nettverks kontrollere. (enable disse etter at chipsett drivere er lagt inn) Edit: OG - husk å bruke en XP CD med minimum servicepack 2 Endret 27. november 2011 av syar2003 Lenke til kommentar
snowie Skrevet 27. november 2011 Forfatter Del Skrevet 27. november 2011 Da er dette prøvd. Jeg tester både med win xp og win 7. XP kommer bra mye lengre i installasjonsprossesen enn win 7. Når den nå fikk blåskjerm, så var det under kopiering av filer ca 27 min igjen av installasjon av win xp. Er det noen som har en ide om hvordan jeg kan rulle tilbake chipsett uten bruk av windows? Lenke til kommentar
Shibiz Skrevet 27. november 2011 Del Skrevet 27. november 2011 Mulig at du har bad sectors på harddisken din, forsøkt med annet HDD? Lenke til kommentar
snowie Skrevet 28. november 2011 Forfatter Del Skrevet 28. november 2011 Mulig at du har bad sectors på harddisken din, forsøkt med annet HDD? Jeg har 2 like harddisker. Begge sliter. Jeg har sjekket at bios stemmer med det som er anbefalt for min cpu. Jeg har klart å legge inn ubuntu. Dette går klokkeklart uten problemer. Noen som vet om jeg kan legge inn chipset oppdatering gjennom ubuntu? Jeg noterer meg at chipset oppdateringen jeg dessverre har foretatt, faktisk har skapt endel begrensninger i bios. Lenke til kommentar
Shibiz Skrevet 28. november 2011 Del Skrevet 28. november 2011 Har du oppdatert BIOS eller resatt BIOS? Lenke til kommentar
snowie Skrevet 29. november 2011 Forfatter Del Skrevet 29. november 2011 Har du oppdatert BIOS eller resatt BIOS? Jeg har resatt bios, nå kjører jeg med rev 1502 Lenke til kommentar
Shibiz Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Har du oppdatert BIOS eller resatt BIOS? Jeg har resatt bios, nå kjører jeg med rev 1502 Kan jeg spørre deg hvorfor du resatt BIOS? Lenke til kommentar
snowie Skrevet 29. november 2011 Forfatter Del Skrevet 29. november 2011 Har du oppdatert BIOS eller resatt BIOS? Jeg har resatt bios, nå kjører jeg med rev 1502 Kan jeg spørre deg hvorfor du resatt BIOS? Det første jeg gjorde etter at jeg fikk problemer. Var å formatere pc-en. Så fikk jeg blåskjerm under installasjon av xp. Da tok jeg ut batteriet og bootet opp på nytt. Fikk samme problem. Lenke til kommentar
Shibiz Skrevet 29. november 2011 Del Skrevet 29. november 2011 Du tilbakestiller ikke BIOS etter den slags resetting du har gjort. Det jeg frykter er at du har lastet inn feil BIOS flash. Forsøk dette. http://www.wikihow.com/Reset-Your-BIOS Lenke til kommentar
snowie Skrevet 11. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2011 Du tilbakestiller ikke BIOS etter den slags resetting du har gjort. Det jeg frykter er at du har lastet inn feil BIOS flash. Forsøk dette. http://www.wikihow.com/Reset-Your-BIOS Da etter 2 ukers influensa har jeg endelig fått lysten til å mekke mer i dag. Nå har jeg resatt bios på den måten du kommer med. Jeg har også forsøkt å laste inn win xp med nye sata drivere på ny xp plate. Begge gangene fikk jeg samme bluscreen med "The system has Halted". Noen nye forslag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå