katjab Skrevet 26. november 2011 Del Skrevet 26. november 2011 Som åttendeklassing har jeg aldri hatt tentamen før, og derfor kjenner jeg at jeg gruer meg fryktelig til norsktentamen på fredag. Til tross for at jeg har fått toppkarakterer på alle norskstiler hittil, er jeg ikke i det hele tatt overbevist om at jeg mestrer skriving på noen som helst måte. Jeg klarer rett og slett ikke å tenke utenfor boksen. Av den grunn lurer jeg på hvordan norsktentamener fungerer med tanke på utvalg av oppgaver og sjangrer, og hvordan jeg kan forberede meg til fredag og andre kommende tentamener. På forhånd, takk. Lenke til kommentar
Black Hole Skrevet 26. november 2011 Del Skrevet 26. november 2011 Det er ikke veldig lett å forberede seg til en norsktentamen. Du vil få et antall oppgaver hvor du skal skrive ulike sjangrer. Om du har fått toppkarakterer så langt, tror jeg ikke at du vil ha noen problemer med tentamenen. Tenk, om det går galt, så har du to år til du kan forbedre deg! Du nevnte "andre kommende tentamener". Til mattetentamen burde du skrive ned og pugge mange regler, og være sikker på at du forstår emnene. Viktig! Engelsktentamen står også antakeligvis foran deg. Ettersom du har fått toppkarakter i norsk så langt, tror jeg at du kan gjøre det bra her også, men jeg kjenner deg ikke på andre felt. Et bra tips fra min ungdomsskoletid er å finne mange engelske ord og uttrykk. For eksempel i tekster. Eller så finner du mange gode "English idioms" her! Håper at det hjalp LITT! LYKKE til!! Lenke til kommentar
momi Skrevet 27. november 2011 Del Skrevet 27. november 2011 Jeg husker godt den gangen jeg skulle ha min første tentamen i 8. klasse. Jeg var så nervøs, men egentlig er det ikke noe å grue seg til. For det første sier du at du har toppkarakterer i norsk fra før og da er nok ikke noe problem på tentamen heller. For det andre går du bare i 8. klasse og karakteren du får på denne tentamen tels ikke for videre utdanning. Tips til forbredelse er å lese bøker, og se på feilene du har gjort på stiler du har skrevet før. Det er spesielt lurt å se på og/å, da/når, komma, osv. I tillegg til dette bør du se på eventuelle sjangertrekk til de forskjellige sjangrene dere har jobbet med til nå. Lykke til! :-) Lenke til kommentar
johan1 Skrevet 27. november 2011 Del Skrevet 27. november 2011 Som åttendeklassing har jeg aldri hatt tentamen før, og derfor kjenner jeg at jeg gruer meg fryktelig til norsktentamen på fredag. Til tross for at jeg har fått toppkarakterer på alle norskstiler hittil, er jeg ikke i det hele tatt overbevist om at jeg mestrer skriving på noen som helst måte. Jeg klarer rett og slett ikke å tenke utenfor boksen. Av den grunn lurer jeg på hvordan norsktentamener fungerer med tanke på utvalg av oppgaver og sjangrer, og hvordan jeg kan forberede meg til fredag og andre kommende tentamener. På forhånd, takk. Få skrivefeil er ene og alene nok til karakter 4. Lær deg sjangertrekk og hva som gjør en tekst god. Har du godt ordforråd i tillegg til at du klarer å bruke ordene på en fornuftig måte bør du ikke ha problemer med å få gode karakterer. I 8.klasse tror jeg det er spesielt fokus på skjønnlitterære tekster,og det er lettere å skrive. Lykke til! Lenke til kommentar
jaakervik Skrevet 27. november 2011 Del Skrevet 27. november 2011 Skal dere ikke ha forbredelsesdag? Der pleier man jo å få vite alt sånt. Lenke til kommentar
Karina Hulesangerhule Skrevet 27. november 2011 Del Skrevet 27. november 2011 Vi hadde ikke forberedelsesdag før tentamen i 8, mener jeg å huske. Vi har bare hatt det nå i 10. Lenke til kommentar
jaakervik Skrevet 27. november 2011 Del Skrevet 27. november 2011 stemmer det, sånn her også når jeg tenker meg om Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå