Tor r Skrevet 27. november 2011 Del Skrevet 27. november 2011 Bilde/tekst.6 Komp.5 Farger.6 Kreativitet.5 Lys.5 Behandling.6 Tone.6 Teknisk.5 Totalintrykk.6 Tanker om bilde,meget fint igjenomført!! Lenke til kommentar
wasco Skrevet 27. november 2011 Del Skrevet 27. november 2011 Dette kan du bedre enn noen her inne :)Imponerende hvordan du har fått laget lyset herTakk for det Wasco, mye prøving og feilingKanskje du kunne laget en tutorial Nå tror jeg du er ganske godt kjent med PS fra før av, Men noe som jeg har brukt lang tid på å bli fortrolig med, og som kanskje er ukjent er bruken av "blandingslag" Må være det mest magiske verktøyet i PS. Når du feks. skal lage en himmel litt utenom det vanlige, ta 2 forskjellige lag himmel, bruk blandingslag. ( Snarvei: V > Shift > + eller - ) hold shift nede mens du bruker + / - plutselig dukker det opp noe spennende. Det underste laget kan jo feks blures, speilvendes, forstørres opp, minske styrken (opasity) osv. for å få feks. sola/lyset på det stedet i bildet du ønsker. Her er det snakk om å ha litt tolmodighet å være litt oppfinnsom. Ang. bildet med hesten, der består bakgrunnen av 2 lag himmel med bladingslag ColorDodge, + et lite lag med tåkelandskap i nedkant og resten er bruk av ekstremt bløt pensel. Et lite triks for å få ekstremt bløt pensel (tåke) er å legge penselstrøket på eget lag for så å bruke Filteret GaussianBluer på det, Blir det for tett tåke er det jo bare å dra ned styrken på laget. Manen ( ikke mannen )og halen på hesten, her har jeg bare brukt Penseler (som kan lastes ned). Her er det også et viktig triks. Legg penselstrøket på eget lag og bruk Transform > Warp og event. Scaler ned/opp for og tilpasse. Vel noen har vel sansen for dette andre ikke, bare å respektere. Jeg er jo en av de som liker å sitte å fikle med bildene mine, og deler gjerne mine erfaringer om noen har den samme interessen. Har jobbet en del med blandingslag, så jeg kjnner til den effekten. Men det som imponerer meg mest er hvordan du har klart å gradere lyset bak på hesten og også på overkroppen til rytteren. Her har jeg noe å lære :o) Er det noen spessielle pensler du bruker??? Hvor kan jeg finne disse? Lenke til kommentar
Kjetil Øyen Skrevet 27. november 2011 Del Skrevet 27. november 2011 Det meste er vel sagt....... Måtte bare henge meg på alt av supre ord. Utrolig bra:) Lenke til kommentar
Trond J. Pettersen Skrevet 27. november 2011 Forfatter Del Skrevet 27. november 2011 Dette kan du bedre enn noen her inne :)Imponerende hvordan du har fått laget lyset herTakk for det Wasco, mye prøving og feilingKanskje du kunne laget en tutorial Nå tror jeg du er ganske godt kjent med PS fra før av, Men noe som jeg har brukt lang tid på å bli fortrolig med, og som kanskje er ukjent er bruken av "blandingslag" Må være det mest magiske verktøyet i PS. Når du feks. skal lage en himmel litt utenom det vanlige, ta 2 forskjellige lag himmel, bruk blandingslag. ( Snarvei: V > Shift > + eller - ) hold shift nede mens du bruker + / - plutselig dukker det opp noe spennende. Det underste laget kan jo feks blures, speilvendes, forstørres opp, minske styrken (opasity) osv. for å få feks. sola/lyset på det stedet i bildet du ønsker. Her er det snakk om å ha litt tolmodighet å være litt oppfinnsom.Ang. bildet med hesten, der består bakgrunnen av 2 lag himmel med bladingslag ColorDodge, + et lite lag med tåkelandskap i nedkant og resten er bruk av ekstremt bløt pensel. Et lite triks for å få ekstremt bløt pensel (tåke) er å legge penselstrøket på eget lag for så å bruke Filteret GaussianBluer på det, Blir det for tett tåke er det jo bare å dra ned styrken på laget. Manen ( ikke mannen )og halen på hesten, her har jeg bare brukt Penseler (som kan lastes ned). Her er det også et viktig triks. Legg penselstrøket på eget lag og bruk Transform > Warp og event. Scaler ned/opp for og tilpasse.Vel noen har vel sansen for dette andre ikke, bare å respektere. Jeg er jo en av de som liker å sitte å fikle med bildene mine, og deler gjerne mine erfaringer om noen har den samme interessen.Har jobbet en del med blandingslag, så jeg kjnner til den effekten.Men det som imponerer meg mest er hvordan du har klart å gradere lyset bak på hesten og også på overkroppen til rytteren.Her har jeg noe å lære :o)Er det noen spessielle pensler du bruker???Hvor kan jeg finne disse? Det er flere måter å lyssette på, jeg bruker ofte bare en bløt pensel i kombinasjon med verktøyet Dodge tool/Burn tool. Om du ser på uniformen hans på h. side så har jeg brukt først Dodge tools Higlights , for å lysne opp de gule stripene (husk på at den har 3 valg) og til slutt penslet inn svaaak oransje farge, som jo gjenspeiler fargen fra sola. Når man lysner opp på ene siden (av hesten) må man jo ofte mørkne litt på andre siden og da er det samme fremgansmåte , men bruker da isteden Burn tool / pensel. Det som imidlertid er litt rart med dette verktøyet (Dodge tool/Burn tool) er at du må holde styrken/(Exposure) nede på 2 - 12 % veldig følsomme greier. Bak på hesten tror jeg at jeg bare brukte Dodge T.ca 7% og med bestandig bløt pensel til lyssetting. Du har mye mer kontroll når du bruker svak styrke og letter å gradere Penslene som jeg bruker til å lage hår husker jeg ikke hvor jeg fant, men tror denne gjør noe av samme nytten ownhair brushes psp 9 part2 Lenke til kommentar
Jan Åge Henriksen Skrevet 28. november 2011 Del Skrevet 28. november 2011 Lekkert bilde!! Lenke til kommentar
chrstein Skrevet 24. mai 2012 Del Skrevet 24. mai 2012 dritbra, kult at du legger ut originalen til sammenligning! Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 24. mai 2012 Del Skrevet 24. mai 2012 Dette kan du bedre enn noen her inne :)Imponerende hvordan du har fått laget lyset herTakk for det Wasco, mye prøving og feilingKanskje du kunne laget en tutorial Nå tror jeg du er ganske godt kjent med PS fra før av, Men noe som jeg har brukt lang tid på å bli fortrolig med, og som kanskje er ukjent er bruken av "blandingslag" Må være det mest magiske verktøyet i PS. Når du feks. skal lage en himmel litt utenom det vanlige, ta 2 forskjellige lag himmel, bruk blandingslag. ( Snarvei: V > Shift > + eller - ) hold shift nede mens du bruker + / - plutselig dukker det opp noe spennende. Det underste laget kan jo feks blures, speilvendes, forstørres opp, minske styrken (opasity) osv. for å få feks. sola/lyset på det stedet i bildet du ønsker. Her er det snakk om å ha litt tolmodighet å være litt oppfinnsom.Ang. bildet med hesten, der består bakgrunnen av 2 lag himmel med bladingslag ColorDodge, + et lite lag med tåkelandskap i nedkant og resten er bruk av ekstremt bløt pensel. Et lite triks for å få ekstremt bløt pensel (tåke) er å legge penselstrøket på eget lag for så å bruke Filteret GaussianBluer på det, Blir det for tett tåke er det jo bare å dra ned styrken på laget. Manen ( ikke mannen )og halen på hesten, her har jeg bare brukt Penseler (som kan lastes ned). Her er det også et viktig triks. Legg penselstrøket på eget lag og bruk Transform > Warp og event. Scaler ned/opp for og tilpasse.Vel noen har vel sansen for dette andre ikke, bare å respektere. Jeg er jo en av de som liker å sitte å fikle med bildene mine, og deler gjerne mine erfaringer om noen har den samme interessen.Har jobbet en del med blandingslag, så jeg kjnner til den effekten.Men det som imponerer meg mest er hvordan du har klart å gradere lyset bak på hesten og også på overkroppen til rytteren.Her har jeg noe å lære :o)Er det noen spessielle pensler du bruker???Hvor kan jeg finne disse? Det er flere måter å lyssette på, jeg bruker ofte bare en bløt pensel i kombinasjon med verktøyet Dodge tool/Burn tool. Om du ser på uniformen hans på h. side så har jeg brukt først Dodge tools Higlights , for å lysne opp de gule stripene (husk på at den har 3 valg) og til slutt penslet inn svaaak oransje farge, som jo gjenspeiler fargen fra sola. Når man lysner opp på ene siden (av hesten) må man jo ofte mørkne litt på andre siden og da er det samme fremgansmåte , men bruker da isteden Burn tool / pensel. Det som imidlertid er litt rart med dette verktøyet (Dodge tool/Burn tool) er at du må holde styrken/(Exposure) nede på 2 - 12 % veldig følsomme greier. Bak på hesten tror jeg at jeg bare brukte Dodge T.ca 7% og med bestandig bløt pensel til lyssetting. Du har mye mer kontroll når du bruker svak styrke og letter å gradere Penslene som jeg bruker til å lage hår husker jeg ikke hvor jeg fant, men tror denne gjør noe av samme nytten http://browse.devian...&q=hair#/digwq9 Hvis man vil gjøre det litt annerledes eller enklere kan man lage et nytt lag, velge overlay eller multiply som blending mode og pensle forsiktig på i forskjellige farger for å se hva som passer best. Tingene som er nevnt her til nå om PS er jo veldig basic. Men er man kreativ kan liten kunnskap utrette mirakler i photoshop. Er man ikke kreativ men har loads med kunnskaper er det mye vanskeligere. Og du har tydeligvis hvertfall god kreativitet. For dette var et fantastisk bilde. Selv miniatyrbildet fanget oppmerksomheten min umiddelbart. Tenkte med en gang at dette er det fineste bildet jeg ser på Akam i dag. Godt jobbet! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg