Gå til innhold

Vannkjølt i7 950 og GTX580 SLI, problemer med temp.


Anbefalte innlegg

Jeg vil ikke si at det der alltid er rett arnie90, GPUer har normalt en høyere "arbeidstemperatur" enn CPU og du kan derfor ha høyere delta på de enn du normal vil ønske å ha på CPU. Du vil dermed få litt mer overklokkingsrom på CPU ved å skille de fra hverandre som du ofte kan trenge for å fore GPUene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil ikke si at det der alltid er rett arnie90, GPUer har normalt en høyere "arbeidstemperatur" enn CPU og du kan derfor ha høyere delta på de enn du normal vil ønske å ha på CPU. Du vil dermed få litt mer overklokkingsrom på CPU ved å skille de fra hverandre som du ofte kan trenge for å fore GPUene.

 

 

Nettopp!

 

Spesielt med vannkjøling av flere GPUer bør enn unngå å legge det varme vannet innom CPU blokka.

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke si at det der alltid er rett arnie90, GPUer har normalt en høyere "arbeidstemperatur" enn CPU og du kan derfor ha høyere delta på de enn du normal vil ønske å ha på CPU. Du vil dermed få litt mer overklokkingsrom på CPU ved å skille de fra hverandre som du ofte kan trenge for å fore GPUene.

Dual vs Single loop - The Facts

Dual loop er verken bedre eller dårligere i ytelse så lenge man balanserer riktig, men krever mer vedlikehold, gir mer slanger og har større sjanse for problemer grunnet mindre redundanse.

 

Om du dedikerer like mye kjøleoverflate til en 150W CPU som du gjør til 450W med GPUer gjør du noe grundig feil, og kjører du en CPU og en GPU har det ingenting å si i praksis. GPUer overklokker bedre jo kaldere de er, selv om de takler høyere temperaturer betyr ikke det at de ikke skalerer bra med temperatur.

 

EDIT:

Spesielt med vannkjøling av flere GPUer bør enn unngå å legge det varme vannet innom CPU blokka.

Du vet at det kreves 265W for å varme temperaturen i vannet med 1C når du har 1GPM? I en ekstrem loop vil du ligge på 1.5GPM og du må da dumpe nesten 400W for å øke vanntemperaturen med 1C. Det er av nettopp denne grunnen at looprekkefølge og mer flow har nesten ingenting å si på faktiske temperaturer.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Sånne tester er fine på papiret men det er ikke altid de er en fasit i praksis, som her da de fleste er ute etter lavere cpu temp.

Ja, selvfølgelig. Det gir ingen mening i at parallelle looper er bedre i stresstesting, mens i den virkelige verden der man kjører spill vil seriekoblede fungere bedre. Hvis du mener dette er feil får du heller komme med faktisk bevis istedet for å holde deg fast til din tro om at du vet best.

Lenke til kommentar

Det finnes svært få tester utført på dette området, så for min del må jeg støtte meg på egen erfaring.

 

Økt kjøleoverflate er selffølgelig det beste og ville være å foretrekke der hvor dette er mulig. Men hvor mange kabinetter har plass til to trippel radiatorer?

 

En må se på formålet med vannkjølinga. Når en vannkjøler GPU i Sli/CF oppsett så er dette ofte også for å kvitte seg med støy. Ved Sli eller CF er det uansett oftest mere enn nok GPU kraft, så noen mhz fra eller til på GPU betyr ikke all verden. I noen tilfeller vil dobble GPU oppsett gi en flaskehals på CPU noe som gir behov for økt CPU frekvens.

 

Skal man ta utgangspunkt i denne tråden så har vi en 3rads xspc og en 1rads xspc å rutte med. GPU har fine temperaturer men CPU er for varm. Om temperatur på GPU er 50,60 eller 70 er ikke så avgjørende med mindre du ønsker å tyne det siste ut av skjermkortet ditt. Derimot er ofte temperaturen på CPU som i denne tråden allerede alt for høy.

 

En kan jo bare prøve å koble av vannblokkene på gpu og se hva som skjer med vanntemperaturen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...