Gå til innhold

Vannkjølt i7 950 og GTX580 SLI, problemer med temp.


Anbefalte innlegg

Hei! akkurat fått oppfylt drømmen om og bygge en skikkelig vannkjølt system. Kjører gode temperaturer på Skjermkortene. 50 grader load på 950mhz med 0.1v bump.

Cpu'en er det verre med. Når tempereaturer oppunder 85 grader på 4.4ghz på 1.41 volt. Ser på tester med corsair H100 hvor der kjører på med 1.5v på en 8xx i7 med temperaturer helt nede i 71 grader.

 

Skulle tro mitt kjølesystem med en 3rads xspc og en 1rads xspc esktrem serie radiatorer med Swiftech 370-Cpu cooler skulle oppnå bedre temperaturer?

 

Noen som har noen innspill? Når skal det sies at de 2 skjermkortene ikke har noe med de dårlige temperaturene og gjøre. Temp på de, idle, ligger på 1-3 grader høyere imens det er load på cpu!

 

 

Noen som har noen peilig på hva dette kan være? Dårlig batch med cpu blocker? sirkulasjonsproblemer? WHAAT?!

 

på forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1.41V og 4.4GHz er ekstremt for en Bloomfield, det er bortimot "golden" å få en som klarer det (1 i en 1 000 000). Ingen CPU er lik: å kjøre en i7-8xx på 1.5V og ha loadtemps på 71C er ren flaks, du skal lete veldig lenge før du finner en som er like bra.

 

Senk overklokken din 200MHz og kutt vekk 0.1V så får du nok ganske mye bedre temperaturer.

Lenke til kommentar

Er enig med arni90 her, skal du kjøre 4,3 ++ på en i7 950 må du nok ha custom highend vannkjøling og ikke en H100, Bloomfield er ofte varme.

 

Men hvis du hadde lest mere nøye, hadde du fått med deg at det er det jeg har. Det er så highend som du får det.. Derfor jeg sammenligner med en h100.:p kjører jo med 2 radiatorer. En 1rad og en 3rads.. extreme versjonene til xspc

 

Jeg oppnår dårligere temperaturer med custom, en med prefilled system :p

Endret av joakimdizzle
Lenke til kommentar

Sorry my bad :p

Men du har nok ikke nok kjøling uansett for de 580ene avgir enormt med varme.

Hvilken temp har du på vannet idle/load?

 

Hehe, np.:)

Har ikke tatt selve vanntemp. Men klarer jo gode temperaturer på skjermkortene(35/60)på 950mhz med voltbump på 0.090 volt, og cputemp er uavhengi av idle/load på skjermkortene "/ Spretter opp på unormale temperaturer uansett.. begynner og lure på om det kan være feil på cpu.

 

Skjermkortene kan ligge på 50/60 grader.. kommer an på romtemp og hvor lenge det har kjørt :p

Endret av joakimdizzle
Lenke til kommentar

Er enig med arni90 her, skal du kjøre 4,3 ++ på en i7 950 må du nok ha custom highend vannkjøling og ikke en H100, Bloomfield er ofte varme.

 

Men hvis du hadde lest mere nøye, hadde du fått med deg at det er det jeg har. Det er så highend som du får det.. Derfor jeg sammenligner med en h100.:p kjører jo med 2 radiatorer. En 1rad og en 3rads.. extreme versjonene til xspc

 

Jeg oppnår dårligere temperaturer med custom, en med prefilled system :p

Problemet ditt er 4.4 GHz, når man passerer 4 GHz øker varmeproduksjonen enormt mye og de færreste brikkene klarer dette. Til sammenligning vil en i7-950 @ 3.6GHz med 1.5V være betydelig kaldere enn din i7 på 4.4GHz med 1.4V. Uansett er 1.41V ekstremt høyt for langtidsbruk, problemet ditt er at kjernetemperaturer på en prosessor kan fint være 30-40C høyere enn vanntemperaturen som går ut av blokken.

 

Ellers har jo radiatorstørrelse fint lite å si hvis du kjører pull med 500RPM-vifter. Kjører du Gentle Typhoons på 1850RPM i push/pull med disse radene vil du kunne kjøle ca 1000W på en 10°C forskjell mellom vann ut og luft inn.

 

Uten å regne på det vil jeg tro en Bloomfield kan trekke bortimot 300 W under load med din spenning og hastighet, GTX 580 på 950MHz med 1.1V vil fint trekke 350W per kort og mer. Du ser altså på en heatload på 1000W eller mer, hovedsaklig fordi du har en grådig stygg overklokk på prosessoren din.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Regner med at du har sjekket mounten på cpu.

 

Den er montert 2 ganger nå.. Aldri vært så nøye. Måler 45 grader vanntemp nå.. etter 20 min stress på skjermkortene. 22,6 i romtemp. Skal fremdeles ha igjen en del til cpu.. i tillegg til at radiatorene skal få "bedre" virkningsgrad når tempereaturene stiger. Tror du det kan være litt for liten kapasitet på loopen? Har 65/69 grader på gpuene nå og 46,6 grader på vannet.

Lenke til kommentar

45 grader er VELDIG høyt på vannet, du ligger da over 20 grader over romtemp og vil ha svært lite spillerom til cpu selv på stock.

Jeg ville aldri godtatt vanntemp på mer enn MAKS 10 C over romtemp og det vil begrense muligheten for å klokke CPU mye.

 

@arnie90

1,41 volt på CPU er ikke nødvendigvis mye om du har kjølingen som takler det, Bloomfield tåler mye juling som regel.

Jeg har selv 2 stk 920 her som foldet på 4,35GHz 24/7 med 1,4 og 1,42 volt i 1,5 år uten problem.

Endret av minhund
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Regner med at du har sjekket mounten på cpu.

 

Den er montert 2 ganger nå.. Aldri vært så nøye. Måler 45 grader vanntemp nå.. etter 20 min stress på skjermkortene. 22,6 i romtemp. Skal fremdeles ha igjen en del til cpu.. i tillegg til at radiatorene skal få "bedre" virkningsgrad når tempereaturene stiger. Tror du det kan være litt for liten kapasitet på loopen? Har 65/69 grader på gpuene nå og 46,6 grader på vannet.

Varmekapasiteten kommer jo like mye an på vifteoppsett som antall radiatorer og størrelse på disse.

 

45 grader vanntemperatur er ekstremt høyt forresten, i en typisk loop på 1 GPM må du pumpe inn 265W for å øke vanntemperaturen med 1°C. Med 45°C på vannet ditt har du altså et delta på 20°C fra romtemperatur eller mer, det betyr altså at du pumper mer varme inn enn loopen klarer å kvitte seg med, du har da for lite kjøleareale eller for trege vifter, gitt at flow er på 1GPM eller mer.

Lenke til kommentar

Er enig med arni90 her, skal du kjøre 4,3 ++ på en i7 950 må du nok ha custom highend vannkjøling og ikke en H100, Bloomfield er ofte varme.

 

Men hvis du hadde lest mere nøye, hadde du fått med deg at det er det jeg har. Det er så highend som du får det.. Derfor jeg sammenligner med en h100.:p kjører jo med 2 radiatorer. En 1rad og en 3rads.. extreme versjonene til xspc

 

Jeg oppnår dårligere temperaturer med custom, en med prefilled system :p

Problemet ditt er 4.4 GHz, når man passerer 4 GHz øker varmeproduksjonen enormt mye og de færreste brikkene klarer dette. Til sammenligning vil en i7-950 @ 3.6GHz med 1.5V være betydelig kaldere enn din i7 på 4.4GHz med 1.4V. Uansett er 1.41V ekstremt høyt for langtidsbruk, problemet ditt er at kjernetemperaturer på en prosessor kan fint være 30-40C høyere enn vanntemperaturen som går ut av blokken.

 

Ellers har jo radiatorstørrelse fint lite å si hvis du kjører pull med 500RPM-vifter. Kjører du Gentle Typhoons på 1850RPM i push/pull med disse radene vil du kunne kjøle ca 1000W på en 10°C forskjell mellom vann ut og luft inn.

 

Uten å regne på det vil jeg tro en Bloomfield kan trekke bortimot 300 W under load med din spenning og hastighet, GTX 580 på 950MHz med 1.1V vil fint trekke 350W per kort og mer. Du ser altså på en heatload på 1000W eller mer, hovedsaklig fordi du har en grådig stygg overklokk på prosessoren din.

 

Ahha, kjører 4ghz nå, med ca 40/60 grader på cpu. Tingen er vel egentlig at jeg sammenligner med hva andre har på termometeret, med tilsvarende cpu.

Kjører Enermaxvifter på 2000rpm på radiatorene. Har ikke push pull da, men det kan vel være en ide nå. Stemte bra på heatload ja.. målte vel noe over 1000w her om dagen på load.

Lenke til kommentar

Regner med at du har sjekket mounten på cpu.

 

Den er montert 2 ganger nå.. Aldri vært så nøye. Måler 45 grader vanntemp nå.. etter 20 min stress på skjermkortene. 22,6 i romtemp. Skal fremdeles ha igjen en del til cpu.. i tillegg til at radiatorene skal få "bedre" virkningsgrad når tempereaturene stiger. Tror du det kan være litt for liten kapasitet på loopen? Har 65/69 grader på gpuene nå og 46,6 grader på vannet.

Varmekapasiteten kommer jo like mye an på vifteoppsett som antall radiatorer og størrelse på disse.

 

45 grader vanntemperatur er ekstremt høyt forresten, i en typisk loop på 1 GPM må du pumpe inn 265W for å øke vanntemperaturen med 1°C. Med 45°C på vannet ditt har du altså et delta på 20°C fra romtemperatur eller mer, det betyr altså at du pumper mer varme inn enn loopen klarer å kvitte seg med, du har da for lite kjøleareale eller for trege vifter, gitt at flow er på 1GPM eller mer.

 

Nå opperer ikke jeg mye med gallons her men pumper 1200l/t. Hva som kan fororsake så høye temperaturer da? For lite kjøleareal på de 2 radiatorene? eller for dårlig luftstrøm?

 

Forresten, er vel ikke innenfor kuldebransjen du ? :p

Lenke til kommentar

Nå opperer ikke jeg mye med gallons her men pumper 1200l/t. Hva som kan fororsake så høye temperaturer da? For lite kjøleareal på de 2 radiatorene? eller for dårlig luftstrøm?

 

Forresten, er vel ikke innenfor kuldebransjen du ? :p

1200l/time? Det er 5.3 GPM, det vil jeg påstå er umulig med mindre du kjører fire-fem DDC-pumper, og totalt unødvendig forresten. Er dette en målt enhet eller leser du specs fra pumpa? Du må huske på at hver blokk, radiator og nippel legger til ekstra motstand i loopen din. Martin's flow rate estimator.

 

Du har enda ikke svart på hvilke vifter du har og hvor raske disse er.

Om du ikke ønsker flere radiatorer, kan du selvfølgelig bytte vifter til 38mm Delta 5000 RPM-modeller.

 

Kuldebransjen? Nope.

Lenke til kommentar

Nå opperer ikke jeg mye med gallons her men pumper 1200l/t. Hva som kan fororsake så høye temperaturer da? For lite kjøleareal på de 2 radiatorene? eller for dårlig luftstrøm?

 

Forresten, er vel ikke innenfor kuldebransjen du ? :p

1200l/time? Det er 5.3 GPM, det vil jeg påstå er umulig med mindre du kjører fire-fem DDC-pumper, og totalt unødvendig forresten. Er dette en målt enhet eller leser du specs fra pumpa? Du må huske på at hver blokk, radiator og nippel legger til ekstra motstand i loopen din. Martin's flow rate estimator.

 

Du har enda ikke svart på hvilke vifter du har og hvor raske disse er.

Om du ikke ønsker flere radiatorer, kan du selvfølgelig bytte vifter til 38mm Delta 5000 RPM-modeller.

 

Kuldebransjen? Nope.

 

 

Var tatt fra spesifikasjoner på pumpa ja. Det er en MCP665. Skal ta den estimatoren du linket til, og se hva jeg faktisk har. Enermax, 1940rpm.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det lønnser seg å kjøre skjermkortene på egen loop. Om skjermkortene ligger 60-70 C spiller ingen rolle så lenge de er stille. Vann tempen på cpu kommer da til å synke betraktelig.

Nei, du får mindre kjøling til CPU og mindre kjøling til GPU av dette. Det er alltid best å kjøre alt i en loop siden du da alltid vil klare å utnytte alle radiatorene optimalt.

Lenke til kommentar

Utrykte meg muligens litt feil der. Mener selfølgelig at en må ha to separate radiatorer. En til hver loop.

Jeg forsto deg godt, men det er likevel 100% feil.

 

Hvor ofte kjører du et program som belaster både CPU og GPU 100% samtidig?

 

Du har to radiatorer: 360mm og 120mm

Hva er mest optimalt når du kjører et program som belaster:

  • GPU 100% og CPU 100%? Uavgjort
  • GPU 30% og CPU 90%? Serie
  • GPU 1% og CPU 100%? Serie
  • GPU 100% og CPU 30%? Serie
  • GPU 90% og CPU 60%? Serie

 

Hvor mange ganger vinner parallelle radiatorer? 0

Hvor mange ganger vinner en radiatorer i serie? 4

Hvor mange ganger er det uavgjort? 1

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...