Fjuskn Skrevet 26. november 2011 Del Skrevet 26. november 2011 (endret) Heisann! Nå rett etter nyttår så har eg planer om å kjøpe meg ein ny pc som skal kunne takkle desse nye spillene som BF3, MW3 & fremmtidige wow spill osv + kunne recorde / frapse med høy kvalitet. Eg har sotte isammen en liten godbit, men er ikkje heilt sikker på dette med ram. Eg leste på minnebrikkene eg hadde lyst på, å der sto det "for i7". Eg har planer om å kjøre AMD med den nye og billige "8 kjerner" prosessoren. Å eg bare lurte på, hva har dette å si? Dette "for i7" greiene? Har det noe å si i det hele tatt? Å er AMD CPU smartere å kjøpe enn Intel (noe bra får billi penge?) EDIT: Her er delene eg har sett på. http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1011817&su=8A7CD6EC-EEF9-4A13-A395-26476D34AFE2 Takker får alle tips og svar! -Ole Endret 26. november 2011 av Fjuskn Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 26. november 2011 Del Skrevet 26. november 2011 Du får ikke brukt 3 modulers kit i AMD oppsett. Tre modulers kit er for plattformer med tri channel memory slik som Intel Core i7 X58. Dessuten var de urimelig dyre. For AMD FX-8150 skal du se etter et dual channel sett med enten to eller fire moduler , og helst med 1.50v spenning. Eks: 16GB (4x4GB) http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=618011 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=640644 Fra hovedkort QVL • 2 DIMM: Supports one pair of modules inserted into eithor the blue slots or the black slots as one pair of Dual-channel memory configuration • 4 DIMM: Supports 4 modules inserted into both the blue and black slots as two pairs of Dual-channel memory configuration 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 26. november 2011 Del Skrevet 26. november 2011 Hvis du "absolutt" skal ha 2000mhz minne kan du bestille du 2.stk sett av disse (16GB totalt): Kit w/2x 4GB XMS3 modules, CL9-10-9-27, for Core i3/i5/i7, 1.65V http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=617274 Lenke til kommentar
Fjuskn Skrevet 26. november 2011 Forfatter Del Skrevet 26. november 2011 Får å sei da sånn, eg har ingen planer om å clokke, å har ingen aaaaaning hva 2000mhz er godt får egentli. Hva er forsjellen på 1600mhz å 2000mhz ? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 28. november 2011 Del Skrevet 28. november 2011 Får å sei da sånn, eg har ingen planer om å clokke, å har ingen aaaaaning hva 2000mhz er godt får egentli. Hva er forsjellen på 1600mhz å 2000mhz ? I praksis det som får en FX-8150 til å akkurat passere i7-2600k i enkelte tester med 1-2%, med et 40% høyere strømforbruk... Du ser på maks 2-3% forbedret ytelse av raskere minne på en FX-8150, ikke at det hjelper når prosessoren allerede er rimelig dårlig for skrivebordsmaskiner og akseptabel for servere. Lenke til kommentar
Fjuskn Skrevet 28. november 2011 Forfatter Del Skrevet 28. november 2011 Får å sei da sånn, eg har ingen planer om å clokke, å har ingen aaaaaning hva 2000mhz er godt får egentli. Hva er forsjellen på 1600mhz å 2000mhz ? I praksis det som får en FX-8150 til å akkurat passere i7-2600k i enkelte tester med 1-2%, med et 40% høyere strømforbruk... Du ser på maks 2-3% forbedret ytelse av raskere minne på en FX-8150, ikke at det hjelper når prosessoren allerede er rimelig dårlig for skrivebordsmaskiner og akseptabel for servere. Sååå, du mener eg burde gå får Intel prosessor istede ? AMD eller Intel ? Vil som sagt prøve å spare mest muli men den skal kunne dra gode spill på fullt å kunne recorde sammtidi. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 28. november 2011 Del Skrevet 28. november 2011 Sååå, du mener eg burde gå får Intel prosessor istede ? AMD eller Intel ? Vil som sagt prøve å spare mest muli men den skal kunne dra gode spill på fullt å kunne recorde sammtidi. For spill er det ikke et spørsmål engang, ta en kikk i linken i signaturen min "AMD vs Intel testet." FX-8150 klarer kun å holde følge med i7-2600k i programmer som bruker mange kjerner, spill er ikke slik programmer. 8 kjerner er bra det, men når ytelsen per kjerne er et steg bakover fra fire år gamle prosessorer er det noe galt. For opptak er det heller viktig med god lagringsytelse. Lenke til kommentar
Fjuskn Skrevet 28. november 2011 Forfatter Del Skrevet 28. november 2011 Sååå, du mener eg burde gå får Intel prosessor istede ? AMD eller Intel ? Vil som sagt prøve å spare mest muli men den skal kunne dra gode spill på fullt å kunne recorde sammtidi. For spill er det ikke et spørsmål engang, ta en kikk i linken i signaturen min "AMD vs Intel testet." FX-8150 klarer kun å holde følge med i7-2600k i programmer som bruker mange kjerner, spill er ikke slik programmer. 8 kjerner er bra det, men når ytelsen per kjerne er et steg bakover fra fire år gamle prosessorer er det noe galt. For opptak er det heller viktig med god lagringsytelse. Ok, sååå. Ok... Sååå, til spilling så er minst kjerner å høg hastigehet som gjelder ? Når eg recorder da ? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 28. november 2011 Del Skrevet 28. november 2011 Ok, sååå. Ok... Sååå, til spilling så er minst kjerner å høg hastigehet som gjelder ? Når eg recorder da ? Flere kjerner skader ikke, men færre, raskere kjerner er å foretrekke. To kjerner på en FX-8150 er like raske som en kjerne på en i7-2600k, da er det et ganske enkelt valg. Når du tar opp spill er det ikke så mye CPU om du tar opp i RAW (FRAPS gjør dette), om du tar opp i et komprimert format kan det kreve noe mer CPU, uansett er det lagringsytelsen på disken du lagrer til mye går på her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå