Gå til innhold

Julaften, solguden Nimrods dag

Anbefalte innlegg

Det har du bare bestemt liksom, at nimrod ikke har noe med norsk jul og gjøre, flott!

Det er ikke noe Nimrod i hedensk skandinavisk jul. Det er en mengde guder, norrøne og urnordiske, men ingen Nimrod eller andre jødiske guder.

Tror du at gudene fra midtøsten har en sentral rolle i alle verdens hedenske religioner, FØR de kristne satte sine bein der? Virker som du har blandet alle hedenske guder og vesener inn i en kristen lapskaus du kaller for "avguder, hedenskap og helvetes demoner".

Har du noe henvisninger på dette du sier her? Eller er det din mening. Det er kjent at nimrod er den som er født den 25 desember, det er kjent at det var med nimrod moren fikk pyntet juletre, så skulle han komme "tilbake" etter han var død og legge gaver under der, osv osv.

Kan du legge frem noe troverdig noe som bakker deg opp her av skriverier så kan en kansje tro deg, men uannsett så forandrer ikke det at julen er en ren hedensk tradisjon, og har ingentingen med kristendom og gjøre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er kjent at nimrod er den som er født den 25 desember

Det er også rundt den dagen solen snur igjen, sånn helt beleilig.

det er kjent at det var med nimrod moren fikk pyntet juletre, så skulle han komme "tilbake" etter han var død og legge gaver under der

Det første kjente moderne juletreet i Skandinavia ble tent i 1812.

En god stund etter kristningen av Skandinavia.

Lenke til kommentar

Det er mange guder som påstås å ha blitt født på på 24/25 desember.

Blant dem er Mithras, Sol Invictus, etc... Jeg har ikke hørt at Nimrod ble født på den datoen, men i såfall er han bare akkurat som alle de andre gudene: En solgud... Alt har egentlig bare med at sola ved den tiden "snur" og at man går mot lysere tider... "Lyset blir gjenfødt" ...

Endret av °•.°•.°•. тυявσ nєℓℓσ .•°.
Lenke til kommentar

Det er ikke noe Nimrod i hedensk skandinavisk jul.

Har du noe henvisninger på dette du sier her? Eller er det din mening. Det er kjent at nimrod er den som er født den 25 desember, det er kjent at det var med nimrod moren fikk pyntet juletre, så skulle han komme "tilbake" etter han var død og legge gaver under der, osv osv.

Kan du legge frem noe troverdig noe som bakker deg opp her av skriverier så kan en kansje tro deg, men uannsett så forandrer ikke det at julen er en ren hedensk tradisjon, og har ingentingen med kristendom og gjøre.

Henvisninger på at Nimrod ikke spiller noen rolle i germansk paganistisk julefeiring? Nei. Akkurat som jeg ikke har noen henvisning til at Siddhārtha Gautama ikke spiller noen vesentlig rolle. Dersom du ønsker å knytte asiatiske guddomer eller religiøse vesener til hedensk skandinavisk julefeiring, så får DU komme med henvisninger.

Jeg har ikke hørt at juletre var en del av den hedenske skandinaviske juletradisjonen. Men kom gjerne med kilder, for det hadde jeg likt å vite dersom det var tilfellet. Jeg hadde ikke sett på det som umulig, men frem til nå har jeg aldri hørt noe om det. Juletreet ble juletradisjon i skandinavia på 1800-tallet. Treet som symbol var selvsagt hellig i hedensk tid, men har som sagt ikke lest noe om at det knyttes til jul slik det gjøres nå.

Det du sier til slutt her er helt riktig. Det var det jeg ville frem til. Jul er en hedensk tradisjon som kristendommen har kapret. Men hedenskap er bare et navn på alle verdens religioner utenom kristendom. Så du kan ikke si at siden Nimrod er hedensk, så passer han inn i alt annet som er hedensk. Skandinavisk paganisme har ingenting med Nimrod å gjøre.

Men dersom du er uenig, kom med bevis som knytter Nimrod til vår jul.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nå har jeg lest alt på denne siden, og jeg anbefaler den til andre her inne å lese den også:

http://en.wikipedia.org/wiki/Nimrod

Spør du meg så tror jeg at Nimrod var en mytisk person... Mye fordi jeg anser Noah som en mytisk person, og syndefloden som en mytologisk beretning...

Uansett, så vil jeg ta tak i noe som ble sagt i hovedinnlegget her, og det er dette navnet: Semiramis...

I denne wikipedia-artikkelen står det å lese:

According to Ronald Hendel the name Nimrod is probably a polemical distortion of 
, who had cult centers in Babel and Calah, and was a patron god of the Neo-Assyrian kings.

(Merodach), has been suggested as a possible archetype for Nimrod, especially at the beginning of the 20th century. Nimrod's imperial ventures described in Genesis may be based on the conquests of the 
 (Dalley et al., 1998, p. 67). 
, in his tract 
 (
) decided that Nimrod was to be identified with 
, who according to 
 legend was a 
 king and husband of 
 (see below); with a whole host of deities throughout the 
 world, and with the Persian 
. The identification with Ninus follows that of the Clementine Recognitions; the one with Zoroaster, that of the Clementine Homilies, both works part of 
.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er flere personer i det gamle testamentet som har samme navn som samtidens guder... Ta et eksempel, Set... Guden Set, og den bibelske sønnen Set... Virker som om bibelens forfattere har tatt andre mytologiers/religioners guder, og laget fortellinger om dem og gjort dem menneskelige under kun én Gud, som da kanskje er en Gud som man har tildelt alle tidligere gudenes meninger eller noe sånt... Ikke vet jeg, men det virker litt sånn...

Lenke til kommentar
Det er uannsett en hedensk skikk, i kristen kappe, akurat som solgudens søndag, innført av mennesker som menneskebud fremfor guds utvalgte dag lørdagen

Den kristne feiringen av søndag som "Herrens dag" var begynte som noe helt nytt, ikke som en erstatning for sabbaten. For de første kristne var både sabbaten og alle andre bud og skyggebilder fra den gamle pakten over og ut uansett. Det var nok når den katolske kirken tok form at man gjorde søndag til en "hellig" dag og til og med begrunnet det med at "du skal holde hviledagen hellig."

Lenke til kommentar

Det er uannsett en hedensk skikk, i kristen kappe,...

Det at Jesus Kristus og de kristne har overtatt plassen til en rekke falske guder.

Er veldig bra, cberg70

Falske guder? Du har visst stokket kortene dine. Det er jo din avgud som er falsk. De ekte guder og guginner er de hedenske.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det at Jesus Kristus og de kristne har overtatt plassen til en rekke falske guder.

Er veldig bra, cberg70

Falske guder? Du har visst stokket kortene dine. Det er jo din avgud som er falsk. De ekte guder og guginner er de hedenske.

De dør som fluer.

Lenke til kommentar

De dør som fluer.

Det er vel din gud som er død, er det ikke? Bare fortsett å fortell deg selv det motsatte. Du klarer aldri å lure noen med løgnene dine uansett.

Men du får jo ingen peanut hvis ikke du gjentar deg selv som en papegøye?

Endret av Griffar
Lenke til kommentar

Nei, mer levende enn noen sinne.

Det er ingen som lar seg lure av deg IHS. Du er en religiøs skrulling, og ingen tar det du sier seriøst.

Det eneste du oppnår her er å skyve andre mennesker bort fra deg og din religion. Hvem vil vel tro på din gud dersom de må bli like skrullete som deg?

Lenke til kommentar

IHS har forsøkt seg med den lekre bakoverressonerte fødselsdatoen til Johannes i en annen tråd også. For å bruke IHS egne ord - det er bred enighet om at Jesus IKKE ble født i desember - mao ble heller ikke Johannes født i juni. Det som ER sikkert er at både sankthans og jul er relatert til vintersolverv og sommersolverv og feiring av x-antall hedenske guder og personer - det seg være Nimrod, Sol, Mithra osv osv.

Det aller mest ironiske (som også cberg70 påpeker) er at den eneste høytiden Jesus pålegger oss å markere (Lukas 22:19) den koker bort i all maten, pynten, tursjokoladen og den omfattende tv-guiden som utgis hver jul og påske ;)

Endret av sofiemyr
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er veldig bra, cberg70

De dør som fluer.

my-god-has-a-hammer.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...