Gå til innhold

Ser denne pcen OK ut?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare lurer litt..

Hvorfor satt opp to ulike 120GB SSD drives.

Hvorfor ikke en 120GB SSD + 1.stk tradisjonell HDD for masselagring, eller evt en stk 240GB SSD

 

Bør vel også koste på deg en tredjeparts cpu kjøler.

 

 

HD 6970 er et bra kort , samme med Geforce 570.

 

 

Når det gjelder hovedkort er kanskje et Z68 bedre å velge.

Z68 kan utnytte Core i7/i5 prosessorens innebygde grafikk kort (Intel HD3000) , kjekt hvis pci-express kortet skulle streike .

Z68 kan også utnytte SSD som cache for en tradisjonell harddisk.

 

Core i7 2600K er grei om du trenger hyprethreading (4 ekstra logiske tråd/jukse-cpuer) som gir benefit i eksempler som virtualisering/media og video koding etc.

Hvis ikke dette er så viktig , eller du kan akseptere noen få minutter/sekunder lengre tid i video redigering kan du spare noen kroner på å velge i5-2500K.

Lenke til kommentar

Hva skal du bruke pcen til? Trenger du 2 SSDer? Hovedkortet støtter bare 1333 RAM! Du kan gå ned til 650W hviss du ikke skal ha Crossfire/SLI. Ville anbefale en CPU kjøler som Coolermaster 212+ og trenger du blueray spiller?

 

Hei!

Takk for info. Skal hovedsaklig brukes til spill og se film, så tenkte ha en ssd til spill (regner med det gå mye raskere da) Den er også koblet til tv, så bluray vil jeg ha ja.

Har du noen hovedkort å anbefale da?

 

Mulig jeg skal over på sli etterhvert, men er ikke helt sikker.

Lenke til kommentar

Bare lurer litt..

Hvorfor satt opp to ulike 120GB SSD drives.

Hvorfor ikke en 120GB SSD + 1.stk tradisjonell HDD for masselagring, eller evt en stk 240GB SSD

 

Bør vel også koste på deg en tredjeparts cpu kjøler.

 

 

HD 6970 er et bra kort , samme med Geforce 570.

 

 

Når det gjelder hovedkort er kanskje et Z68 bedre å velge.

Z68 kan utnytte Core i7/i5 prosessorens innebygde grafikk kort (Intel HD3000) , kjekt hvis pci-express kortet skulle streike .

Z68 kan også utnytte SSD som cache for en tradisjonell harddisk.

 

Core i7 2600K er grei om du trenger hyprethreading (4 ekstra logiske tråd/jukse-cpuer) som gir benefit i eksempler som virtualisering/media og video koding etc.

Hvis ikke dette er så viktig , eller du kan akseptere noen få minutter/sekunder lengre tid i video redigering kan du spare noen kroner på å velge i5-2500K.

 

Hei!

Har 2TB disk fra før, så tenkte kjøre windows på en og spill på en annen. Skal kun brukes til å se på filmer og spille så kanskje jeg burde gå ned til en I5..?

Lenke til kommentar

Hovedkortet ditt støtter ikke hastigheten på ram-en. To SSD-er er unødvendig, og du burde gå for en hdd og en ssd. 850W strømforsyning er overkill,om du ikke ønsker potensiale for crossfire i framtiden. Grafikkortet er et godt valg, selv om jeg personlig liker nvidia pga gode og oversiktlige drivere. En kulere cpu kjøler er greit, men i et så kjørlig kabinett er det ikke nødvendig. 16GB ram er mer enn du vil trenge til noen "normale" programmer de neste 7-8 årene, men ram er billig så det betyr ikke så mye. Windows er uproblematisk å laste ned ulovlig, og kan spare deg for noen kroner.

 

Edit:

Du trenger egentlig ikkeå legge spillene på en egen ssd, det vilgi noe raskere lastig av leveler ol., men egentlig liten effekt, gå heller for bare en SSD, muligens en større en.

Endret av RaaneHolmg
Lenke til kommentar

Hvis du IKKE skal bruke stock intel cpu kjøler bør du kjøpe "low profile minne"

De Corsair Vengeance modulene krasjer med det meste av tredjepart luft tårn kjølere som CoolerMaster Hyper 212 , Noctua C14 , U12 SE2 osv.

 

Eks disse:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=641128

 

 

Hovedkort:

Hvis du sverger til MSI - dette:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=640704#extra

 

Min anbefaling ASUS Z68V-Pro (Gen3)

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=650757

Lenke til kommentar

Med 15000 kroner skal du kunne få deg en meget bra PC (box) - om du legger pengene på rett sted. Regner da med at det er ekskusive ytre enheter som skjerm/høyttalere/osv - blir fort noen kroner på slikt også.

 

 

Ang valg av TX-850 PSU med 850W - er det grunnet planer om senere å kjøre to grafikk kort i SLI eller CrossfireX ?

Hvis ikke vil det holde lenge med noe rundt 650W av kvalitets merke (da inkl headroom - under 70% last) .

HX-650 fra Corsair har modulær kabling slik at du ikke trenger å stappe bort i kabinettet en drøss med kabler du ikke benytter.

Lenke til kommentar

Da har jeg etter gode tips (takk takk) kommet frem til noe Sånn (syke HDD priser om dagen...)

 

Noen kommentarer?

 

Med 15000 kroner skal du kunne få deg en meget bra PC (box) - om du legger pengene på rett sted. Regner da med at det er ekskusive ytre enheter som skjerm/høyttalere/osv - blir fort noen kroner på slikt også.

 

 

Ang valg av TX-850 PSU med 850W - er det grunnet planer om senere å kjøre to grafikk kort i SLI eller CrossfireX ?

Hvis ikke vil det holde lenge med noe rundt 650W av kvalitets merke (da inkl headroom - under 70% last) .

HX-650 fra Corsair har modulær kabling slik at du ikke trenger å stappe bort i kabinettet en drøss med kabler du ikke benytter.

 

 

Regner nok med at det blir SLI etterhvert ja

Lenke til kommentar

Da har jeg etter gode tips (takk takk) kommet frem til noe Sånn (syke HDD priser om dagen...)

 

Noen kommentarer?

 

Med 15000 kroner skal du kunne få deg en meget bra PC (box) - om du legger pengene på rett sted. Regner da med at det er ekskusive ytre enheter som skjerm/høyttalere/osv - blir fort noen kroner på slikt også.

 

 

Ang valg av TX-850 PSU med 850W - er det grunnet planer om senere å kjøre to grafikk kort i SLI eller CrossfireX ?

Hvis ikke vil det holde lenge med noe rundt 650W av kvalitets merke (da inkl headroom - under 70% last) .

HX-650 fra Corsair har modulær kabling slik at du ikke trenger å stappe bort i kabinettet en drøss med kabler du ikke benytter.

 

 

Regner nok med at det blir SLI etterhvert ja

 

Dette er mine meninger om oppsettet:

 

1. Kabinettet er sinnsykt fjortiss

2. Kjøp heller to av samme SSD, evt gå for en Crucial M4 på 256 gb

3. 16 gb RAM er insane overkill, du kan lett klare deg med 8 gb. Disse brikkene koster under halvparten av de du har valgt.

4. i7 2600k for en spill og filmpc er overkill, en i5 2500k yter like bra i så og si alt bortsett fra videorendring.

5. 850 watt PSU er overkill om du ikke har planer om å kjøre SLI. Selv med to slike kort i SLI holder det med 750 w.

6. Jeg hadde gått for en mindre harddisk pga de sinnsyke prisene

7. Er det virkelig nødvendig med en bluray brenner?

Endret av Audun0505
Lenke til kommentar

Ta et annet hovedkort med Z68 brikkesett enn "MSI P67A-GD80 B3" (som foreslått tidligere)

 

Bytt ut "Corsair SSD Force Series 3, 120GB SATA 6 Gb/s (SATA3.0)" med en 60-64GB SSD f.eks http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=630674

 

Med Z68 setter du da opp 64GB SSD'n til å være cache disk for Seagate Barracuda HDD.

 

OS + normale program/applikasjoner (det som får plass) installerer du på Kingston HyperX SSD .

 

Spill installerer du på Seagate HDD - det du kjører/installerer på Seagate HDD caches i Z68 brikkesett over til 64GB SSD cache disk .Og du får da til read ytelse ala' SSD speed på Seagate HDD sine data.

 

Mere enn 64GB størrelse er ikke støttet av intel RST/SRT for cache SSD disk så det lureste er en SSD disk på akkurat 64GB til foremålet.

Lenke til kommentar

Der nå begynner det å ligne på noe?

 

Har da tenkt å bruke 120gb ssd til system, også setter jeg opp 1TB disken sammen med 64gb ssden til spill og programmer (bruker hovedkortes cache løsning). Da bruker jeg hele 64 Gb disken til cache sant? Så den vil ikke være brukbar til noe annet?

 

Har vurdert å legge til vannkjøling og sånn etterhvert, men som nevnt over kan ikke prislappen overstige 15.000 blank (pga regnskap)

 

Vurderte også å ta Deluxe utgaven av hovedkortet, og evt redusere noe annet, men er det verdt det?

 

Skjermen jeg har bestilt =)

Endret av Orcuz
Lenke til kommentar

Jeg ville droppet skjermkortet som du har i handlevognen, og heller kjøpt XFX Radeon HD 6970 som holder i massevis til ditt bruk.

Jeg ville også droppet Seagate Barracuda disken, og avventet litt med lagringsmedium om du har en disk fra før av.

 

Anbefaler også å kjøpe noe annet enn stock kjøleren som føller med CPU.

F.eks:

Zalman CNPS9900

Noctua NH-C14

Corsair H60

 

 

Utenom det så ser det ok ut, jeg ville tatt andre valg, men ...

For å pirke litt så har du skrevet awesome feil. ;)

Endret av Shibiz
Lenke til kommentar

Jeg ville droppet skjermkortet som du har i handlevognen, og heller kjøpt XFX Radeon HD 6970 som holder i massevis til ditt bruk.

Jeg ville også droppet Seagate Barracuda disken, og avventet litt med lagringsmedium om du har en disk fra før av.

 

Anbefaler også å kjøpe noe annet enn stock kjøleren som føller med CPU.

F.eks:

Zalman CNPS9900

Noctua NH-C14

Corsair H60

 

 

Utenom det så ser det ok ut, jeg ville tatt andre valg, men ...

For å pirke litt så har du skrevet awesome feil. ;)

 

Må nok ha en eller annen disk, da de jeg har er relativt fulle. Har tenkt litt på det kortet, men er veldig "fan" av geforce kort. Vil jeg merke stor forskjell på et "normalt" 580 kort kontra det med 3gb?

Lenke til kommentar

Da har jeg etter gode tips (takk takk) kommet frem til noe Sånn (syke HDD priser om dagen...)

 

Noen kommentarer?

 

Med 15000 kroner skal du kunne få deg en meget bra PC (box) - om du legger pengene på rett sted. Regner da med at det er ekskusive ytre enheter som skjerm/høyttalere/osv - blir fort noen kroner på slikt også.

 

 

Ang valg av TX-850 PSU med 850W - er det grunnet planer om senere å kjøre to grafikk kort i SLI eller CrossfireX ?

Hvis ikke vil det holde lenge med noe rundt 650W av kvalitets merke (da inkl headroom - under 70% last) .

HX-650 fra Corsair har modulær kabling slik at du ikke trenger å stappe bort i kabinettet en drøss med kabler du ikke benytter.

 

 

Regner nok med at det blir SLI etterhvert ja

 

Dette er mine meninger om oppsettet:

 

1. Kabinettet er sinnsykt fjortiss

2. Kjøp heller to av samme SSD, evt gå for en Crucial M4 på 256 gb

3. 16 gb RAM er insane overkill, du kan lett klare deg med 8 gb. Disse brikkene koster under halvparten av de du har valgt.

4. i7 2600k for en spill og filmpc er overkill, en i5 2500k yter like bra i så og si alt bortsett fra videorendring.

5. 850 watt PSU er overkill om du ikke har planer om å kjøre SLI. Selv med to slike kort i SLI holder det med 750 w.

6. Jeg hadde gått for en mindre harddisk pga de sinnsyke prisene

7. Er det virkelig nødvendig med en bluray brenner?

 

 

 

Helt enig.

 

Husk å kjøpe en skikkelig cpu kjøler. noctua, corsair etc.

Ville byttet til dette skjermkortet: http://www.komplett....aspx?sku=652459

Fordi det andre støyer mye.

jeg liker Sapphire...

God kjøling.

Billigste 6970.

 

husk at hd 7000/gtx 600 blir tilgengelige i feb/mar.

Disse vil gruse nåværende kort.

Ville da kjøpt et 560ti/6870/6850 og kjæpe nytt neste år.

Endret av noctua_nh-d14
Lenke til kommentar

Syns oppsettet ser bra ut jeg. Man må huske og ta i betraktning at TS SKAL bruke 15000,- (om jeg har forstått riktig)

 

Dog er jeg enig i at det er en risiko med SSD m/SF-2281 som HyperX også benytter , og Crucial M4 er et safe valg i så henseende.

http://www.kingston.com/support/ssdnow/SH100S3_firmware.asp

 

Ikke kjent hvilken firmware som ligger "inne" på nye man bestiller nå tildags , men kan være man må starte byggingen med å først gjøre SSD fw update føre man tar den ibruk.

 

En cpu kjøler bør du absolutt legge inn og montere dag1. Intel stock kjøleren er rimelig håpløs og gir ofte load temeraturer i 70,80 grader området , samt at push-pin patentet er mildt sagt håpløst det og.

 

En CoolerMaster hyper 212 er i det minste bedre fra dag1 enn stock kjøler og koster ikke stort.

 

Selv ville jeg gjort et par andre valg for

Skjermkort - men gtx580 er selvfølgelig det beste du kan få mht ytelse i dag.

PSU - velge den mere solide corsair fra AX serien - er mange flere pluss på AX fremfor TX enn kun modulær kabling.

 

 

 

Når det gjelder SSD til Z68 SRT cache er det riktig som du spurte om tildligere.

Om du tillater det under oppsett vil hele Crucial M4 60GB (formattert størrelse) gå med til cache , og du vil ønske å ha max cache (64GB er max i RST/SRT)

Lenke til kommentar

Syns oppsettet ser bra ut jeg. Man må huske og ta i betraktning at TS SKAL bruke 15000,- (om jeg har forstått riktig)

 

Jeg må ikke bruke 15.000, det er maks. Men jeg bryr meg ikke så mye om noe blir "overkill" da jeg uansett har de 15:000 og jeg sikkert skal ha pcen en stund.

 

Målet er derfor å få heftigst mulig gaming pc til maks 15.000,-

 

SSD m/SF-2281 sier meg egentlig ikke så mye..? Leste bare det var den rakseste disken som var nå

Lenke til kommentar

SF = Sandforce

Det er kontrolleren som er innebygd i enkelte SSD drive.

22XX er siste generasjon/versjon av den.

 

Det har vært mye sirkus med de nye Sandforce baserte SSD siden disse kom (forrige gen. også).

Disk forsvinner , frys , pauser , BSOD m.m

Det sies nå at siste firmware til Sandforce baserte enheter skal fikse de issues de har hatt , men -men ..

 

Når det gjelder lese/skrivehastighet og I/O om man sammenlikner en Kingston HyperX med f.eks Crucial M4 må man faktisk bruke benchmark programmer for å stadfeste forskjell. Ved normal bruk vil man ikke være i stand til å oppfatte forskjellene.

 

Edit:

 

Google it:

http://www.google.no/webhp?hl=no#sclient=psy-ab&hl=no&site=webhp&source=hp&q=sandforce+2281+problems&pbx=1&oq=sandforce+2281&aq=1&aqi=g4&aql=&gs_sm=c&gs_upl=2307l7251l0l9914l14l9l0l5l5l0l231l1355l2.4.3l14l0&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&fp=74b5422e1717168b&biw=1828&bih=891

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...