Gå til innhold

Meg mot politiet, skilting ikke godt nok?

Montør1

Anbefalte innlegg

Forord: I forbindelse med at julen nærmer seg har politiet satte opp provisoriske skilt som dette: 492982_hbacf4a91839f915b46ef_562x450.jpeg med undertekst "Gjelder ikke buss og taxi"

Da har jeg fått min første bot og det er ganske urettferdig at den første boten min oppstår slik som dette:

Jeg hadde rundt kl 19 satte av en person inne på området jeg på klokkeslett kl 00.40 skulle hente igjen på samme sted. Når jeg nærmer meg krysset for hvor jeg skal svinge over til høyre lå jeg merke til politiet, jeg tenker nå så at det ikke er unormalt at de står der. Jeg fokuserer videre på fotgjengere. Jeg klarer faktisk og totalt misse hele skiltet og før jeg får passer skiltet helt kommer to politikvinner flygende mot bilen min med hender utstrakt. Jeg stopper, og ruller ned vinduet og hun sier "Det der blir et forelegg det" Jeg skjønner ikke hva hun snakker om og hun ber meg parkere bak politibilen. Hun sier jeg har brutt loven med en pålydende bot på 4200,-. Hun spør om jeg vil ta imot boten eller om jeg vil gjøre en rettsak ut av det, jeg går ut og ser etter skiltet og joda, det står der. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke har sett det og legger merke til at skiltet faktisk ikke er så godt synlig (se vedlegg). Jeg godtok ikke boten for jeg mener at det var totalt unødvendig og gi meg den, jeg hadde fremdeles muligheten for å kunne snu med en advarsel og at skiltet ikke var godt synlig burde vært en god argumentasjon for det. Det de mener er jo at jeg så skiltet, men ikke dem! Men de var faktisk det første jeg så når jeg kom rundt hjørnet!

Mine grunnlag:

1. Skiltet er ikke høyere en 1m! Står en person foran det er det ikke synlig i det hele tatt!

(Det er en mulighet for at det var derfor jeg ikke så det)

2. Skiltet står i en vanskelig synlig vinkel.

3. Politiet sto ETTER at jeg hadde blitt tatt og passet på i veien, for meg virker det som om de ikke gjorde jobben sin når jeg kom for dem måtte faktisk løpe bort for å stoppe meg.

4. Jeg mener det burde ha stått minst 2 skilt!

Politikvinnen uttalte seg med noen usanne og u-profosjonelle kommentarer også:

- Hun påstod at jeg faktisk nesten overkjørte dem når de kom løpende mot bilen min (Har vitne).

- Hun påstod at på skiltet sto det når og klokkeslett det gjaldt. Det viser jo tydelig på bildet at det IKKE gjorde det.

- Det var på ingen måte å prøve å forstå situasjonen min. Det var ikke et spørsmål om jeg ikke så dem eller ikke så skiltet eller hva jeg skulle.

- Kollegaen hennes som også var en kvinne var nokså overlegen og frekk. Kommentarer som "Du må jo se det skiltet, det står jo rett der!" med nedlatende tone.

For de som er Bergen kjent, dreier det seg om stedet hvor du kan svinge ned til SkyBar, Hotel Norge og Narvesen.

Har jeg noen sjanse mot dem? Har tankt å ha advokat, betaler heller 4200,- i advokat utgifter enn for noe så urettfedig som dette.

post-221029-0-63497600-1322313433_thumb.jpg

post-221029-0-89764400-1322313569_thumb.jpg

post-221029-0-42760000-1322313660_thumb.jpg

post-221029-0-21235600-1322313716_thumb.jpg

Endret av Mathysen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, om politiet hadde stått hvor dem egentlig skulle ha stått (altså ved skiltet) og gjort jobben sin hadde jeg nok blitt både stoppet før, og sikkert lagt merke til skiltet. Om det ikke meningen at dem sto der i veien med skiltet for å forhindre at privat personer kjørte ned ETTER at jeg ble tatt, så kunne dem nå ha stått lenger nede i veien og tatt dem da! Så etter at jeg ble tatt var det jo ikke flere som gjorde feil for da sto jo politiet med skiltet og dirigerte dem bort! Det virker nå for meg at det skiltet bare var til pynt for politiet så dem hadde noe å skrive boten på.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, om politiet hadde stått hvor dem egentlig skulle ha stått (altså ved skiltet) og gjort jobben sin hadde jeg nok blitt både stoppet før, og sikkert lagt merke til skiltet. Om det ikke meningen at dem sto der i veien med skiltet for å forhindre at privat personer kjørte ned ETTER at jeg ble tatt, så kunne dem nå ha stått lenger nede i veien og tatt dem da! Så etter at jeg ble tatt var det jo ikke flere som gjorde feil for da sto jo politiet med skiltet og dirigerte dem bort! Det virker nå for meg at det skiltet bare var til pynt for politiet så dem hadde noe å skrive boten på.

Husk at å kjempe mot Staten er noe av det som gir dårligst uttelling.

I tillegg er det rått parti: de har jo hele maktapparatet bak seg, og du har bare deg sjøl.

Prøv på en forhandlingsløsning der du kan få redusert bota.

Lenke til kommentar

Hvordan går man frem for en forhandlingsløsning da? Ser for meg ja at det blir hardt slag, men vitne + advokat er nå en liten motstand.

Husk at advokater kan ta 2000 kr pr time i salær. Prøv å forhandle med en rettsinstans når det er klart at det ligger an til rettssak. Politiet er umulig å forhandle med all den stund de aldri gjør en feil.

Lenke til kommentar

av prinsipp så burde du gå til rettsak!

Det er nok påtalemakta som går til rettssak, ikke bøtelagte.

I prinsippet er jeg likevel enig, men fornuften sier noe annet, sjansen for å vinne fram er for liten og det kan godt være at bøtelagte blir ilagt alle saksomkostninger, både sine egne og motpartens.

Lenke til kommentar

Utfra bildene ser det ut til at skiltet er godt synlig, men på den annen side så forstår jeg at det er lett å overse et skilt på en mørk novemberdag.

Forstår jeg deg rett at skiltet ble satt opp ETTER du leverte kameraten din kl 19? Eller overså du skiltet tidligere på kvelden også?

Lenke til kommentar

Hvordan går man frem for en forhandlingsløsning da? Ser for meg ja at det blir hardt slag, men vitne + advokat er nå en liten motstand.

Husk at advokater kan ta 2000 kr pr time i salær. Prøv å forhandle med en rettsinstans når det er klart at det ligger an til rettssak. Politiet er umulig å forhandle med all den stund de aldri gjør en feil.

Ja, det kan bli dyrt. Så jeg skal bare vente til det kommer brev i posten og så ta kontakt med dem?

Lenke til kommentar

Utfra bildene ser det ut til at skiltet er godt synlig, men på den annen side så forstår jeg at det er lett å overse et skilt på en mørk novemberdag.

Forstår jeg deg rett at skiltet ble satt opp ETTER du leverte kameraten din kl 19? Eller overså du skiltet tidligere på kvelden også?

Skiltet ble satt opp ETTER at jeg leverte personen. Det blir ikke satt opp før kl 00.00 tror jeg, for det er et tiltak for at taxiene lettere skal kunne ha fri trafikk for å hente folk og kjøre dem hjem. Dette ble jeg fortalt etter hendelsen.

Endret av Mathysen
Lenke til kommentar

av prinsipp så burde du gå til rettsak!

Trådstarter var uoppmerksom, brøt loven og fikk bot, og du mener han skal saksøke Staten/politiet?

Skiltet ble satt opp ETTER at jeg leverte personen. Det blir ikke satt opp før kl 00.00 tror jeg, for det er et tiltak for at taxiene lettere skal kunne ha fri trafikk for å hente folk og kjøre dem hjem. Dette ble jeg fortalt etter hendelsen.

Det blir satt opp samme skilt der jeg bodde før. Skiltene kommer opp rundt midnatt lørdag, og blir tatt ned etter tre/fire.

Lenke til kommentar

Tror dette blir en vanskelig sak for deg ja.. Du får nevne i et brev at politiets signaler gjelder over eventuell skilting på stedet, og derfor valgte du å overse skiltet når politikvinnene vinket på deg. Det skjedde i dette tilfellet en misforståelse da politikvinnene egentlig bare vinket av ren spedalskhet fordi du brøt en skiltregel som uansett ikke ville ført til noen trafikkfarlig situasjon.

Lenke til kommentar

Kom du samme vei som Taxien på nederste bilde, passert fotgjengerovergangen og svingte ned mot høyre?

I så tilfelle er jo merkelig at du overså skiltet? Det er jo til og med plassert litt ute i veibanen.

Du har garantert ikke noen sak her.

Ja, kan vel tenke meg at jeg kom akkurat likt som taxien på bildet. Om du tenker deg at du bare ser rett frem med bilens nese og du svinger, som en tanks, hvordan kan du se skiltet da? Hvordan jeg missa skiltet kan være ulike årsaker, som f.eks at jeg skrev at det KAN ha stått noen foran det. Se på høyden på skiltet på bildet i forhold til bilen, du kan ikke lese "Gjelder ikke for buss og taxi" innen fra slik som taxien står nå engang og er garantert utenfor synsvinkelen.

Nokk distraheringer fra ulike vinkler med: 2 fortau, masse myke trafikkanter, politi som står langs veggen og mens du triller mot skiltet og får med deg alt dette så har du plutselig passert skiltet og skal svinge. Greit som andre sier, jeg har vært uoppmerksom, men hvilken kriminalitet er det å kjøre 2 meter inn og bli stoppet og fremdeles ha muligheten for å kunne snu når situasjonen var slik! Gi meg en bot på 4200,- for noe sånt, det er kriminalitet det.

Tror dette blir en vanskelig sak for deg ja.. Du får nevne i et brev at politiets signaler gjelder over eventuell skilting på stedet, og derfor valgte du å overse skiltet når politikvinnene vinket på deg. Det skjedde i dette tilfellet en misforståelse da politikvinnene egentlig bare vinket av ren spedalskhet fordi du brøt en skiltregel som uansett ikke ville ført til noen trafikkfarlig situasjon.

Hehe jada, men det blir jo det samme prinsippet fremdeles. Jeg brøt loven.

Ja, det kan bli dyrt. Så jeg skal bare vente til det kommer brev i posten og så ta kontakt med dem?

Har du mottatt noe som helst skriftlig i sakens anledning?

Nei, ettersom dette skjedde i går.

Endret av Mathysen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...