Gå til innhold

Første uke som Linux-bruker


Anbefalte innlegg

Man blir ikke automatisk root av å bruke nautlius, det hadde vært skrekkelig.

 

Prøv dette:

 

sudo rm /var/lib/dpkg/lock

 

Men det burde vært en mulighet for "Run as root.." om man høyretrykker på programmene. Det er virkelig noe jeg savner i Ubuntu. Det føles så tungvint å måtte slepe frem terminalen eller en kommandolinje for å åpne nautilus som rot når det kunne vært løst ved et høyretrykk.

Dette kan du enkelt sette opp i Dolphin. Start Dolphin, klikk på skiftnøkkelen og velg Configure Dolphin/Konfigurer Dolphin. Så går du til Services/Tjenester og klikker på Download New Services. Nå kan du vasse i hvilke funksjonaliteter du vil tillegge høyreklikking i Dolphin. Sorter etter rating og søk etter root, så finner du flere varianter av det du er ute etter.

 

Merk, testet med en her, men den måtte installeres manuelt. Er ikke alle som er like flinke til å pakke disse tilleggene.

Endret av Del
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare en ting jeg lurer på:

 

Hvorfor skal jeg bruke Linux over Windows 7? (Sett bort ifra at det ene alternativet er gratis)

 

Linux tilbyr en annen brukeropplevelse enn Windows (Eller OSX for den saks skyld). Noen liker det, noen ikke. Det kommer helt an på hvilket bruksområde du har, noe denne artikkelserien vil ta for seg.

 

Hvis du prøver å tilbringe minst mulig tid foran datan, og ikke har bruk for de mest avanserte funksjonene, slik som meg, så er det nok ikke mye vits å bytte.

 

 

 

Jeg vil nesten si at for de med generell lav interesse for data er ofte gevinsten veldig stor ved å bytte over til Linux. Jeg har i årenes løp ofte blitt "plaget" med telefoner fra familie, venner og bekjente når de har dataproblemer. Som regel er det brukerfeil som er årsaken og ofte er det slurv, manglende kunnskap eller ubetenksomhet som ligger bak problemene. Det har vært feil som installere nytt anti-virus program fra ny tilbyder uten å av installere det gamle først, virus, til hjelp med deling av filer etc.

 

Gjengangerne av "plageåndene" har jeg etterhvert hjulpet igang med Linux heller enn å stadig feilsøke og rette opp feil på deres win maskin.

 

Felles for alle var at de var svært usikker på om Linux ville kunne brukes. For de ville ikke lære noe nytt. De ville lese aviser, chatte, sende eposter og skrive dokumenter og presentasjoner samt redigere bilder. Kort sagt en ganske normalt databruk.

 

Alle disse hadde et felles ønske, at maskinen bare skulle virke når de ønsket å bruke den.

 

Det jeg gjorde var at jeg installerte distro og sørget for at maskinen og hw fungerte korrekt.

Tror jeg bare har brukt LTS distroer til dette, og jeg har unngått å oppgradere ved hver nye versjon kun ved LTS.

 

"Plageåndene" dvs familie og venner som plutselig ble Linuxbrukere merker ikke særlig til forskjellen. I starten var det kanskje noen navn og knapper som de ikke helt viste hvor var men det gikk seg til. Det som er viktig for dem er jo at det er grafiske menyer og at ting ser og fungerer på en måte de forventer. Plugger de inn en ekstern disk så vil den vises av seg selv. Starter de firefox så kan de lese nyheter eller gå på facebook.

 

I praksis må disse maskinene skytes for å slutte å virke. Og her ligger det en kjempegevinst for mange brukere. Et enkelt og intuitivt brukergrensesnitt og et system i bunn som bare virker og virker dag etter dag.

 

Det eneste jeg vil si er at installasjonen kan være forvirrende for mange. Det skyldes ikke at Linux er for nerder eller at Linux tviholder på kommandolinje. Problemene kommer av at det ikke alltid er all hardware som kjører på Linux uten videre. Akkurat det vil bedre seg fremover og ser man de siste årene så har utviklingen gått virkelig fremover. Når brukermassen øker må også hw produsentene tilpasse seg en ny virkelighet.

 

Så ja det kan absolutt være fordeler med å bruke Linux også for de som bruker lite tid på data, eller som ikke ønsker å lære noe nytt. Men siden ting er som de mtp drivere så kan det være greit å få hjelp til å sette opp en maskin der alt virker. Etterpå er det kun tut & kjør.

Endret av mrs.robinson
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg vil si at jeg er ganske så amatør på linux. Jeg har heller ingen IT utdanning. For snart 1 år siden nå, så crasha laptopen min, når jeg dro på juleferie. Jeg hadde ikke noe windows liggende tilgjengelig, så jeg lastet bare ned ubuntu 10.10, uten noe serlig peiling på hva det er eller hva jeg kunne vente meg. Alt det mest nødvendige funket med en gang, altså nettet var bra, lyd og grafikk så og hørtes bra ut, så jeg var fornøyd bare med det, da jeg er vant med å måtte installere flere drivere fra div. plater.

 

Jeg måtte bruke wine for å legge inn et par programmer som newsbin og spotify, dette var veldig enkelt. Jeg måtte skrive en god del greier i terminal for å få .rar til å fungere, jeg slet med nettbank, da linux ikke hadde full støtte for systemet. Alt dette var litt tiltak å gjøre første gang, da det ikke var noe jeg er vant til, men jeg fikk det til å fungere uten store problemer, og å gjøre det om igjen er enkelt, for nå kan jeg det.

 

I dag er jeg veldig glad for at jeg tok meg tiden til å fikse alt dette, for pc-en er like rask nå, som den var for 1 år siden, noe jeg ikke er vant med, blir sjokert over hvor treig windows maskinen min er i forhold. og jeg er veldig imponert over hvor enkelt det egentlig er å bruke, jeg har ikke peiling på hva gnome, kde eller unity gjør eller hvordan man bytter mellom de, har litt mer kontroll etter å ha lest denne artikelen, bare for å vise hvilket nivå jeg er på.

 

Spotify sluttet å fungere gjennom wine for meg, da tok jeg bare å postet på dette forumet om noen tips, og ble guidet til den nye linux versjonen spotify selv har laget, copy/paste inn koden de har i instalasjons guiden og alt fungerer igjen.

 

Jeg er student, og ubuntu 10.10 installasjonen min fungerer helt fantastisk til mitt bruk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

vel, jeg åpna nautilus med å skrive - sudo nautilus - og trudde det var den måten man åpna nautilus på :)

Jeg fant iallfall ut å få igang IRDA til et program i Wine på en bærbar på den måten, og da måtte jeg endre noen filer.

 

Jeg skulle finne feilmeldinga, men nå er nautilus på plass. Glemte vel en omstart ?

Oppdateringa funker ikke.

Jeg får ingen feilmeldinger - vinduet bare forsvinner etter at jeg klikker installer oppdateringer. Etter lang tid.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Nå har jeg aldri lært meg linux ordentlig, men oppskriften på noe folk vil bruke er minst mulig knot og mest mulig det man egentlig skulle gjøre på maskinen. Har personlig aldri hatt noen form for drivertrubble eller andre store problemer med w7, så finnes det egentlig noen fordeler med linux som gjør det verdt det for en vanlig bruker?

 

Ut ifra artikkelen fikk jeg ikke intrykk for at det var godt for så mye annet enn at man enkelt kunne bytte skall. De gangene man fikk maskinen til å fungere da altså.

Lenke til kommentar

Jeg har vurdert å rulle ut Linux som OS for en del i familien.

Jo mer jeg stirrer på desktopen jo mer likt og jo bedre er det for deres bruk...

Spesielt siden de allerede er "Avvennet" med Microsoft Outlook / Exchange etc og Internet Explorer.

Med Thunderbird og FireFox allerede klart til utrulling, så er man godt på vei og forskjellen er minimal.

Disse jobber jo også kun fra skrivebordet og da er det simpelt å komme igang.

Lenke til kommentar

Hihi... Morsomt å se linux og windows krangle om hvem som gir mest problemer, mens vi mac-folk bare gliser.

 

Eventuelt henger i maccafeen og snakker om alle problemene med Lion.

 

Personlig tipper jeg linux er minst like problemfritt å sintallere i en så kontrollert maskinpark som OSX støtter. Jeg bruker ikke linux personlig, men jeg har installert det ett par ganger, og jeg må si installeringen var noe av det som imponerte meg mest. Kanskje er jeg ett unikum, men når jeg gjorde det var det lett, go systemet var oppe og gikk med oppdatert software og alle drivere installert umiddelbart. Enkel og problemfri installering.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tips: holde seg unna Ubuntu 11.10 hvis man har noen ATI/AMD skjermkort og heller bruke 11.04 som rett og slett er fantastisk så lenge man bruker Ubuntu Classic desktop. stabil og grei. 11.10 var for ustabil og likte ikke det nye brukergrensesnittet. jeg tok ut skjermkortet installerte Kubuntu 11.10 med et nvidiakort. satte så inn ATI kortet og installerte drivere. funka greit. men selve installasjonen først med amd kort låste seg flere ganger, så å installere hele greia med nvidia kort funker iallefall.

Lenke til kommentar

Velkommen til DET store problemet med Linux idag - ihvertfall om man fokuserer kun på det tekniske - Grafikk og dertilhørende driver og ytelsesproblemer.

 

Jeg bruker selv Ubuntu 11.10 med gnome 3.2 på en Dell Laptop med Nvidia chip. Selv med proprietære drivere er ytelsen langt under det man bør kunne forvente - men det funker. Når det så ikke funker, så er du i trøbbel, men mindre du har såpass med erfaring at du kan fikse det selv. Ellers er jo Google din venn (men hvis X ikke vil starte...så..)

 

Blir helt feil å skylde på driverprodusentene. Man selger en totalopplevelse. Hvis driverne ikke funker er det altså produktet (Linux) sitt problem. Det at jeg vet at det ikke leveres gode nok drivere fra ATI/Nvidia løser ikke mitt problem. Hadde ikke dette vært et prosjekt, ville artikkelforfatter gitt opp for lenge siden. Er dog ingen quick fix på dette. Har nevnt Wayland prosjektet tidligere, men det ligger vel et par år frem i tid.

 

Ellers synes jeg Gnome 3.2 funker langt bedre en Unity. Er også blitt rimelig fornøyd med KDE 4.7. Krever litt mer tweaking og tuning, men det er slettes ikke utenkelig at det ender opp som default på min maskin.

Lenke til kommentar

hmm.. har brukt utelukkende ati skjermkort siden 2002. aldri hatt noe trøbbel. de nyeste driverne er litt knotete. det ligger noen nvidia drivere som blir installert med unity (noe GL greier som lager helvette). bli kvitt de, så er problemet løst. bruk synaptic package manager, søk etter nvidia så finner du noen development nvidia drivere. bli kvitt de og sleng inn ati driverne som du finner der. (husk å aktivere alle repos som er med som standard.). det løste problemet jeg hadde med radeon x1600 kortet mitt. (har ikke noen av de nye HD xxxx kortene). får faktisk bedre ytelse i linux med x1600 kortet enn i windows...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...