Gå til innhold

Første uke som Linux-bruker


Anbefalte innlegg

Jepp, tror det bruker litt mindre. Angående om noe er bloat eller ei avhenger det fra brukerens ståsted og hva h*n skal bruke distroen til. For vår kjære cyclo er at GUI bloat, mens andre er mer moderate :)

 

Her er disk usage på min skolelaptop med Arch og Gnome 3. Kom altså ikke med noen programmer, så har bare installert etterhvert som jeg har trengt. Har også litt andre ekstra ting som GIMP.

 

Yg2sl.png

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp, tror det bruker litt mindre. Angående om noe er bloat eller ei avhenger det fra brukerens ståsted og hva h*n skal bruke distroen til. For vår kjære cyclo er at GUI bloat, mens andre er mer moderate :)

Hehe... Jeg ventet på det. ;)

 

Uansett. Jeg er uenig med deg her. Ubuntu _er_ «bloated» uansett hva slags bruker man er, og hva man bruker distroen til. For å si det på en annen måte: Finnes det noen brukere i det hele tatt som faktisk bruker absolutt alt av programvare som følger med i en standardinstallasjon av Ubuntu?

 

Uansett, så behøver ikke «bloat» være en dårlig ting nødvendigvis.

Lenke til kommentar

Jepp, tror det bruker litt mindre. Angående om noe er bloat eller ei avhenger det fra brukerens ståsted og hva h*n skal bruke distroen til. For vår kjære cyclo er at GUI bloat, mens andre er mer moderate :)

Hehe... Jeg ventet på det. ;)

 

Uansett. Jeg er uenig med deg her. Ubuntu _er_ «bloated» uansett hva slags bruker man er, og hva man bruker distroen til. For å si det på en annen måte: Finnes det noen brukere i det hele tatt som faktisk bruker absolutt alt av programvare som følger med i en standardinstallasjon av Ubuntu?

 

Uansett, så behøver ikke «bloat» være en dårlig ting nødvendigvis.

 

Poenget er vel ikke om alle bruker all programvaren eller ikke, men så lenge man prøver å lage et OS som skal fri til de store massene må man by på programvare som et tilfeldig utvalg mennesker sannsynligvis kommer til å bruke. Selv har jeg aldri brukt Banshee, mest fordi Spotify tilfredsstiller mine behov for musikk. Jeg anser likevel ikke Banshee for å være bloat. Det kan da hende at jeg gidder å legge inn all musikken min igjen en gang, og da er det jo greit å ha Banshee der.

 

Brasero, LibreOffice Calc, SimpleScan og Transmission bruker jeg heller aldri, eller i beste fall veldig sjeldent... Men jeg anser det ikke for å være bloat siden jeg vet at jeg trolig får bruk for det før eller senere.

 

Linux Mint sin tilnærming, som jeg ikke var kjent med før det ble tatt opp i sammenheng med distrovalget til Niklas, grenser mot bloat. Når man legger med opptil flere ulike mediespillere og bildefremvisere, blant annet, i en og samme distro, da kan man begynne å lure på hva man driver med.

 

Jeg tviler på at Ubuntu er så veldig mye mer bloat enn openSuse eller Fedora..

Lenke til kommentar

Litt enig med cmyrland: EN nybegynnerdistro som ubuntu skal kunne brukes tl hva nå enn en tilfeldig Ola Dunk skal bruke den til - det inkluderer å kopiere inn bilder fra et digitalt kamera, skrive ut, rippe en cd. e.l. Alternativt kunne man hatt en funksjon som sa "Denne funksjonalitetene er tilgjengelig gjennom pakke Y, vil du installere denne", men så lenge det bare er diskplassen det står på, og ikke merkbar ytelsesdegradering, why bother?

 

Skjønt, samtidig ER det jo bloat i den tradisjonelle betydningen, den den fikk da det var sparsomt med alle resurser... Uansett er det et riktig valg, mener jeg.

Lenke til kommentar

Hei Sime1

Nå er Mint12 tilgjenelig fra mint-siden.

Jeg lasta ned den også, er jo noen få KB tyngre, men det hjalp ikke - oppdateringsfunksjonen funker ikke på noen av maskinene jeg har installert den på. Det står : klarte ikke å låse den administrative mappa /var/lib/dpkg/lock

Bruker en annen prosess den ?

---------

Når jeg forsøker å åpne lock, skriver den at filen er av en ukjent type. Med min begrensede kunnskap kommer jeg ikke lenger.

Lenke til kommentar

Takk for den Lycantrophe.

Jeg pleier å gå inn med nautilus (da er man root) men den er ikke lagt inn.

Den ligger i oppdateringspakken.

Når jeg legger den inn via terminalen går det bra helt til slutt. Da kommer en EULA og der blir den stående.......

Og blir ikke lagt inn når jeg forlater terminalen. Det er muligens ett eller annet man skal gjøre med EULA'en ?

 

Jeg ble ikke root selv om jeg skrev sudo su eller -s og jeg vet ikke om noe annet......

Lenke til kommentar

Man blir ikke automatisk root av å bruke nautlius, det hadde vært skrekkelig.

 

Prøv dette:

 

sudo rm /var/lib/dpkg/lock

 

Men det burde vært en mulighet for "Run as root.." om man høyretrykker på programmene. Det er virkelig noe jeg savner i Ubuntu. Det føles så tungvint å måtte slepe frem terminalen eller en kommandolinje for å åpne nautilus som rot når det kunne vært løst ved et høyretrykk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...